Mercedes, znany z produkcji dużych, komfortowych i luksusowych aut, kilka lat temu zaskoczył konkurencję decydując się na produkcję małego i niedrogiego samochodu klasy A. Pomysł okazał się trafiony, chociaż debiut był nieudany - auto przewróciło się na zakręcie podczas tzw. testu łosia.
Na razie trudno przewidywać, jaki będzie popyt na najmniejsze mercedesy, ponieważ na giełdzie pojawiają się od niedawna i rzadko. Fot Wawrzyniec Rozenberg |
Do seryjnej produkcji weszło jednak ze zmianami korygującymi stabilizację na ostrych zakrętach. Zastosowano system kontroli trakcji ESP, który w razie potrzeby sprawuje kontrolę nad ruchem każdego z kół pojazdu. W tej klasie pojazdów było to pionierskie rozwiązanie - nie pierwszy więc raz Mercedes nadawał ton motoryzacyjnym nowinkom podnoszącym bezpieczeństwo. Innowacyjne zmiany sprawiły, że mercedes klasy A jest jednym z najbezpieczniejszych w swej klasie. Do kupna zachęca też niewysoka cena, przestronne wnętrze, dokładne wykończenie i niezłe osiągi.
Do wyboru jest kilka wersji wyposażenia oraz benzynowe silniki 1.4; 1.6 i 1.9 l o mocy 82, 102 i 135 KM oraz nowoczesny silnik wysokoprężny 1.7 l o mocy 60 lub 90 KM. We wszystkich wersjach, obok seryjnej, 5-stopniowej skrzyni biegów, oferowany jest system przełączania biegów z automatycznym sprzęgłem lub w pełni zautomatyzowana, 5-stopniowa skrzynia przekładniowa.
Na giełdzie najmniejsze mercedesy pojawiają się na razie sporadycznie, głównie z silnikami 1.4 l i wysokoprężnym 1.7 l. Trudno przewidywać, czy będzie na nie taki popyt, jak na inne pojazdy ze znakiem mercedesa. Na razie tylko wiadomo, że auta klasy A będą droższe od konkurencji. Za jakość i markę trzeba płacić.
Zdaniem mechanika
Jacek Rusiecki, dyrektor serwisu BMG w Gdyni
- Silnik wysokoprężny o poj 1.7 litra jest doskonały, sprawdzony również w modelach vaneo. Serwisowane przez nas mercedesy klasy A mają już nawet ponad 200 tys. km przebiegu i nie okazują oznak zużycia. Należy jednak zwracać uwagę na jakość tankowanego paliwa. Wszelkie domieszki obniżają trwałość układu napędowego. Warto zaopatrywać się w paliwo na stacji nie budzącej żadnych podejrzeń. Natomiast wszelkie naprawy lepiej wykonywać w warsztatach posiadających odpowiedni sprzęt. System elektroniczny auta sygnalizuje, kiedy trzeba dokonać przeglądu i wymiany oleju. Najczęściej między 20 a 25 tys. km. Zależy to od liczby zimnych rozruchów, a nie od dynamicznej jazdy. Olej musi być taki, jak w instrukcji. Nie polecam żadnych zamienników. Przy kupnie używanego mercedesa najważniejsza jest książka kolejnych przeglądów technicznych. Bez tej dokumentacji ryzyko niezbyt dobrego zakupu staje się realne.
Zalety i wady
- Wygodne wnętrze
- Duży komfort jazdy
- Wysoka jakość wykonania
- Ograniczony komfort resorowania
- Wysokie ceny części i serwisu
- Duże ryzyko kradzieży
Konkurencja na giełdzie
Audi A 6 1.9 D | 1996 r. |
Ford Focus 1.6 | 2002 r. |
Mazda 626 2.0 | 2000 r. |
Mercedes C 220 2.2 D | 1996 r. |
Mercedes E 210 2.9 D | 1995 r. |
Nissan almera 2.2 D | 2000 r. |
Opel vectra 1.8 | 2002 r. |
Skoda octavia 1.9 D | 2002 r. |
Toyota avensis 1.6 | 2002 r. |
VW passat 1.9 D | 2000 r. |
Ceny fabrycznych części zamiennych
Zderzak przedni | 575 zł |
Reflektor | 762 zł |
Łożysko piasty przedniego koła | 137 zł |
Łańcuszek rozrządu | 143 zł |
Klocki hamulcowe komplet przód | 299 zł |
Tarcza hamulca przedniego koła | 209 zł |
Filtr oleju | 36 zł |
Filtr powietrza | 90 zł |
Amortyzator przedni | 460 zł |
Dane techniczne
Model | Mercedes A 170 D |
Wymiary (mm) | 3560 x 1720 x 1270 |
Rozstaw osi (mm) | 2425 |
Rozstaw kół (mm) | 1500 przód, 1440 tył |
Masa własna (kg) | 1080 |
Dopuszczalna masa (kg) | 1520 |
Objętość bagażnika (cm sześc.) | 350 |
Silnik | rzędowy umieszczony poprzecznie 4 cylindry |
Pojemność (cm sześc.) | 1698 |
Moc | 90 |
Stopień sprężenia | 19,5 |
Zawieszenie przednie | wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy i sprężyna śrubowa |
Zawieszenie tylne | wielowahaczowe ze sprężyną śrubową |
Układ kierowniczy | wspomaganie w seryjnym wyposażeniu |
Rozpędzanie 0-100 km/godz. | 12,5 sek. |
Prędkość maksymalna (km/godz.) | 175 |
Zużycie paliwa przy 120 (km/godz.) (l) | 4,1 |
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l) | 6,2 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?