Mercedes A

Wawrzyniec Rozenberg
Mercedes, znany z produkcji dużych, komfortowych i luksusowych aut, kilka lat temu zaskoczył konkurencję decydując się na produkcję małego i niedrogiego samochodu klasy A. Pomysł okazał się trafiony, chociaż debiut był nieudany...

Mercedes, znany z produkcji dużych, komfortowych i luksusowych aut, kilka lat temu zaskoczył konkurencję decydując się na produkcję małego i niedrogiego samochodu klasy A. Pomysł okazał się trafiony, chociaż debiut był nieudany - auto przewróciło się na zakręcie podczas tzw. testu łosia.


Mercedes A

Na razie trudno przewidywać, jaki będzie popyt
na najmniejsze mercedesy, ponieważ na giełdzie
pojawiają się od niedawna i rzadko.
Fot Wawrzyniec Rozenberg

Do seryjnej produkcji weszło jednak ze zmianami korygującymi stabilizację na ostrych zakrętach. Zastosowano system kontroli trakcji ESP, który w razie potrzeby sprawuje kontrolę nad ruchem każdego z kół pojazdu. W tej klasie pojazdów było to pionierskie rozwiązanie - nie pierwszy więc raz Mercedes nadawał ton motoryzacyjnym nowinkom podnoszącym bezpieczeństwo. Innowacyjne zmiany sprawiły, że mercedes klasy A jest jednym z najbezpieczniejszych w swej klasie. Do kupna zachęca też niewysoka cena, przestronne wnętrze, dokładne wykończenie i niezłe osiągi.

Do wyboru jest kilka wersji wyposażenia oraz benzynowe silniki 1.4; 1.6 i 1.9 l o mocy 82, 102 i 135 KM oraz nowoczesny silnik wysokoprężny 1.7 l o mocy 60 lub 90 KM. We wszystkich wersjach, obok seryjnej, 5-stopniowej skrzyni biegów, oferowany jest system przełączania biegów z automatycznym sprzęgłem lub w pełni zautomatyzowana, 5-stopniowa skrzynia przekładniowa.

Na giełdzie najmniejsze mercedesy pojawiają się na razie sporadycznie, głównie z silnikami 1.4 l i wysokoprężnym 1.7 l. Trudno przewidywać, czy będzie na nie taki popyt, jak na inne pojazdy ze znakiem mercedesa. Na razie tylko wiadomo, że auta klasy A będą droższe od konkurencji. Za jakość i markę trzeba płacić.

Zdaniem mechanika
Jacek Rusiecki, dyrektor serwisu BMG w Gdyni
- Silnik wysokoprężny o poj 1.7 litra jest doskonały, sprawdzony również w modelach vaneo. Serwisowane przez nas mercedesy klasy A mają już nawet ponad 200 tys. km przebiegu i nie okazują oznak zużycia. Należy jednak zwracać uwagę na jakość tankowanego paliwa. Wszelkie domieszki obniżają trwałość układu napędowego. Warto zaopatrywać się w paliwo na stacji nie budzącej żadnych podejrzeń. Natomiast wszelkie naprawy lepiej wykonywać w warsztatach posiadających odpowiedni sprzęt. System elektroniczny auta sygnalizuje, kiedy trzeba dokonać przeglądu i wymiany oleju. Najczęściej między 20 a 25 tys. km. Zależy to od liczby zimnych rozruchów, a nie od dynamicznej jazdy. Olej musi być taki, jak w instrukcji. Nie polecam żadnych zamienników. Przy kupnie używanego mercedesa najważniejsza jest książka kolejnych przeglądów technicznych. Bez tej dokumentacji ryzyko niezbyt dobrego zakupu staje się realne.

Zalety i wady

  • Wygodne wnętrze
  • Duży komfort jazdy
  • Wysoka jakość wykonania
    - Ograniczony komfort resorowania
    - Wysokie ceny części i serwisu
    - Duże ryzyko kradzieży

Konkurencja na giełdzie

Audi A 6 1.9 D1996 r.
Ford Focus 1.62002 r.
Mazda 626 2.02000 r.
Mercedes C 220 2.2 D1996 r.
Mercedes E 210 2.9 D1995 r.
Nissan almera 2.2 D2000 r.
Opel vectra 1.82002 r.
Skoda octavia 1.9 D2002 r.
Toyota avensis 1.62002 r.
VW passat 1.9 D2000 r.

Ceny fabrycznych części zamiennych

Zderzak przedni575 zł
Reflektor762 zł
Łożysko piasty przedniego koła137 zł
Łańcuszek rozrządu143 zł
Klocki hamulcowe komplet przód299 zł
Tarcza hamulca przedniego koła209 zł
Filtr oleju36 zł
Filtr powietrza90 zł
Amortyzator przedni460 zł

Dane techniczne

ModelMercedes A 170 D
Wymiary (mm)3560 x 1720 x 1270
Rozstaw osi (mm)2425
Rozstaw kół (mm)1500 przód, 1440 tył
Masa własna (kg)1080
Dopuszczalna masa (kg)1520
Objętość bagażnika (cm sześc.)350
Silnikrzędowy umieszczony poprzecznie 4 cylindry
Pojemność (cm sześc.)1698
Moc90
Stopień sprężenia19,5
Zawieszenie przedniewahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy i sprężyna śrubowa
Zawieszenie tylnewielowahaczowe ze sprężyną śrubową
Układ kierowniczywspomaganie w seryjnym wyposażeniu
Rozpędzanie 0-100 km/godz.12,5 sek.
Prędkość maksymalna (km/godz.)175
Zużycie paliwa przy 120 (km/godz.) (l)4,1
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l)6,2
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty