Mercedes A

Jerzy Witaszczyk
Kilka lat temu mercedes klasy A nie zaliczył testu łosia. Teraz trudno sobie wyobrazić, co mogłoby oderwać jego koła od nawierzchni.

Kilka lat temu mercedes klasy A nie zaliczył testu łosia. Teraz trudno sobie wyobrazić, co mogłoby oderwać jego koła od nawierzchniNiedawno pisaliśmy o wprowadzeniu na polski rynek przedłużonego o 170 mm modelu mercedesa klasy A, dziś możemy przedstawić pierwsze wrażenia z jazd. Zaproszeni do nich zostali dziennikarze, zajmujący się motoryzacją. Testowe jazdy odbywały się drogami Dolnego Śląska na trasie liczącej około 150 km i na lotnisku w Legnicy, w warunkach specjalnie utrudnionych, aby można było sprawdzić walory układów jezdnych tego samochodu.
Projekt studyjny mercedesa klasy A pokazano publicznie pierwszy raz w 1993 roku. Światowa premiera tego samochodu odbyła się w październiku 1997 roku. Od tego czasu na zakup mercedesa klasy A zdecydowało się się na całym świecie 550 tysięcy klientów. 80 procent spośród nich stało się pierwszy raz właścicielami samochodu tej marki. Także w Polsce mercedes klasy A jest samochodem dobrze sprzedawanym. Zapowiada się, że wzięcie będzie mieć także nowa, dłuższa wersja tego auta. Łódzki diler Mercedesa Andrzej Skonieczny już zebrał zamówienia na 15 tych samochodów.
Większy w środku
Nowy mercedes klasy A, mimo że ma długość zbliżoną do renault clio, oferuje użytkownikom dużo przestrzeni. Zwiększenie rozstawu osi i przedłużenie o 170 mm karoserii w części za przednimi siedzeniami wyraźnie polepszyło komfort pasażerów siedzących z tyłu. W dłuższej wersji klasy A odstęp między pasażerami podróżującymi z przodu i z tyłu jest większy o 95 mm niż w mercedesie klasy E. Maluch Mercedesa jest dłuższy we wnętrzu od modelu klasy S o 27 mm.
Dzięki możliwości przesuwania tylnej kanapy o 111 mm, można powiększać standardową pojemność bagażnika, wynoszącą 390 litrów. Przy maksymalnym przesunięciu do przodu, zwiększa się ona o 80 litrów. Jednocześnie pasażerowie tylnych siedzeń nadal mają sporo miejsca na nogi - odległość kanapy od oparć przednich foteli jest o 60 mm większa niż w wersji standardowej (krótszej).
Po wymontowaniu tylnej kanapy pojemność bagażnika, liczona do dachu, wzrasta do 1530 litrów. Jeśli i tego jest za mało, można łatwo zrezygnować z fotela przedniego pasażera - przestrzeń bagażowa osiąga wtedy 1930 litrów. Wyjęcie tego fotela umożliwia przewożenie po prawej stronie przedmiotów o długości dochodzącej do 2270 mm.
Benzyna i Diesel
Przedłużona wersja klasy A dostępna jest w trzech wariantach wyposażeniowo-stylistycznych: classic, elegance i avantgarde. Do każdej z tych wersji można dobrać jeden z trzech silników benzynowych (A 140, A 160, A 190) lub nowoczesny silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem A 170 CDI. Do wyboru są też dwie skrzynie biegów: pięciobiegowa manualna (przy silniku A 190 jest ciaśniej, bardziej sportowo zestopniowana) oraz automatyczna, także pięciostopniowa. Niedrogą alternatywą automatycznej skrzyni biegów może być sprzęgło automatyczne.
Pierwszy odcinek jazd testowych pokonałem samochodem wyposażonym w silnik wysokoprężny A 170 CDI z automatyczną skrzynią biegów. To wygodne rozwiązanie, zwłaszcza w ruchu miejskim, na trasie nieco obniża możliwą do uzyskania dynamikę. Gdyby w każdym momencie przestrzegać przepisów o dopuszczalnej prędkości maksymalnej, to - prawdopodobnie poza drogami ekspresowymi i autostradami - nigdy nie udałoby się jechać na biegu bezpośrednim, który włączał się dopiero przy szybkości powyżej 100 km/h. Jeśli jednak ktoś taką jazdę uznaje za dolegliwość, to może przełączyć dźwignię w do pozycji "D" i wówczas poszczególne biegi włącza lekkim pchnięciem drążka w kierunku poprzecznym. Takie "ręczne" użycie automatu pozwala lepiej docenić moc i dynamikę nowoczesnego silnika wysokoprężnego.
Drugi odcinek przejechałem samochodem z silnikiem benzynowym A 160 z manualną skrzynią biegów. W tym zestawieniu zespół napędowy wydaje się być idealny dla przedłużonej wersji klasy A. Samochód jest dynamiczny nie tylko na niższych biegach; ma spory zapas "pary" także na biegu bezpośrednim.
Dłuższy mercedes klasy A na polskich drogach sprawuje się bardzo dobrze. Jest to zapewne efekt długiego rozstawu osi (2593 mm), solidnie zaprojektowanego zawieszenia i precyzyjnego układu kierowniczego. Auto jest wygodne i ma dobrze rozplanowane wnętrze, a zwłaszcza miejsce kierowcy.
Jazda specjalna
Prawdziwemu egzaminowi został poddany maluch mercedesa na lotnisku. Slalomy, zakręty pokonywane z najazdu z dużą prędkością nie były w stanie wytrącić auta z zaplanowanego toru jazdy. Efekt tych prób zasługuje na szczególną uwagę, jeśli się pamięta, że kilka lat temu mercedes klasy A nie zaliczył testu łosia. Teraz trudno sobie wyobrazić, co mogłoby oderwać koła tego samochodu od nawierzchni: w standardowym wyposażeniu znajduje się tu nie tylko ABS, ale także ESP (elektroniczny system kontroli stabilności), ASR (układ antypoślizgowy) i BAS (asystent układu hamulcowego). Przyjmując to wszystko do wiadomości, nie radzę jednak przyszłym użytkownikom tego samochodu popadać w euforię - nowoczesna technika czyni cuda, ale tylko w zakresie wyznaczonym przez prawa fizyki.
Dane techniczne

Typ silnikaA 140A 160A 190A 170 CDI
Pojemność skokowa (ccm)1397159818981689
Moc (KM/kW przy obr/min)82/60/5000102/75/5250125/92/550095/70/4200
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr/min)130/3750150/4600180/4000180/1660-3600
Czas rozpędzania 0 - 100 km/h (s)13,211,19,112,4
Prędkość maks. (km/h)170180198180
Średnie zużycie paliwa (l/100km)7,17,27,75,2
Wymiary dł./szer./wys. (mm)3776/1719/1589
Pojemność bagażnika (l.)390/470/1530/1930
Rozstaw osi (mm)2593

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie