Mercedes klasy A jeszcze na dobre nie rozgościł się w salonach gdy jedno z europejskich czasopism motoryzacyjnych w tak
zwanym „teście łosia” obnażyło słabe punkty jego podwozia. Testowe dachowanie odbiło się szerokim echem w samochodowym świecie, ale Mercedes szybko ogłosił, co zamierza zrobić w tej sprawie. Modyfikacja stabilizatorów, amortyzatorów, obręczy kół i ogumienia oraz system stabilizacji toru jazdy w standardzie załatwiły sprawę. Sprzedaż ruszyła z kopyta a nabywcy ustawiali się w kolejce. Samochód nie był tani, ale miał interesującą gamę silników, dobre wyposażenie i funkcjonalne, ładnie wykończone wnętrze. Producent chętnie używał wobec klasy A określenia „kompakt”, ale niech nikogo nie zwiedzie taki slogan. W podstawowej wersji nadwozie miało długość zaledwie 3,6 m. Nawet w odmianie wydłużonej do prawie 3,8 m (Lang) małemu Mercedesowi daleko było do typowych przedstawicieli segmentu C. Jedno, w czym klasa A dorównywała kompaktom to pojemność bagażnika (390/1740 l, Lang 390/1930 l). Bazowa wersja jest wyraźnie przyciasna, zwłaszcza za pierwszym rzędem siedzeń. W wersji wydłużonej przestrzeni jest tam znacznie więcej. Wraz z wprowadzeniem na rynek drugiej generacji klasy A odmiana krótsza przestała być produkowana.
Silniki
Gama silników Mercedesa klasy A debiutującego w 1997 r. obejmowała silniki benzynowe 1.4 (82 KM) i 1.6 (102 KM) oraz turbodiesla 1.7 TD w dwóch wariantach mocy – 60 lub 90 KM (bezpośredni wtrysk paliwa).W 1999 r. oferta jednostek napędowych wzbogaciła się o benzynowca 1.9 (125 KM), a turbodiesel zyskał wysokociśnieniowy układ zasilania typu common-rail w obu wersjach (A 160 CDI 60 KM i A 170 CDI 90 KM). Po modernizacji w 2001 r. turbodiesel 1.7 CDI zyskał na mocy (75 lub 95 KM). Z początkiem 2002 r. na rynku pojawiła się usportowiona wersja A 210 Evolution z silnikiem benzynowym 2.1 o mocy 140 KM. Optymalne dla klasy A silniki to benzynowy 1.6 (102 KM) oraz turbodiesel o mocy 90 lub 95 KM. Te jednostki napędowe dobrze łączą odpowiednią dynamikę z rozsądnym zużyciem paliwa i przystępnymi kosztami serwisowymi.
Eksploatacja
Silniki to jeden z najmocniejszych punktów Mercedesa klasy A. Są mało awaryjne, a sporadyczne awarie pojawiają się raczej w ich osprzęcie. Najgorzej pod tym względem prezentują się alternatory i sprężarki w układach klimatyzacji. Stałego nadzoru wymaga wieloklinowy pasek napędzający osprzęt silnika. Nie jest trwałym elementem a jego pęknięcie może uniemożliwić dalszą jazdę. Kupując używanego Mercedesa klasy A koniecznie trzeba sprawdzić stan podwozia. Elementy zawieszeń nie wytrzymują zbyt długo jazdy po dziurawych, polskich drogach i szybko zużywają się. Najwięcej uwagi trzeba poświęcić przedniemu zawieszeniu, a zwłaszcza łącznikom stabilizatora oraz łożyskom belki tylnego zawieszenia.
Ważniejsze daty
1997 – premiera modelu
1997 – wstrzymanie produkcji
1998 – ponowne rozpoczęcie sprzedaży po poprawkach podwozia
2001 – wersja Lang. Rozstaw osi i długość nadwozia zwiększone o 17 cm.
2002 – wersja usportowiona A 210 Evolution
2004 – premiera Mercedesa A drugiej generacji
2012 - premiera trzeciej generacji
Zalety
- wysoki komfort jazdy
- duży bagażnik
- przestronne wnętrze (wersja Lang)
- prestiż marki
Wady
- przeciętna jakość wykończenia
- przyciasne wnętrze (wersja podstawowa)
- wysoka cena
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.4 (A 140) | 1397 | 82/5000 | 130/3750 | 170 | 12,9 | 7,1 |
1.6 (A 160) | 1598 | 102/5250 | 150/4000 | 180 | 10,8 | 7,2 |
1.9 (A 190) | 1898 | 125/5500 | 180/4000 | 198 | 8,8 | 7,7 |
2.1 (A 210) | 2084 | 140/5500 | 205/4000 | 203 | 8,2 | 7,9 |
Silniki wysokoprężne | ||||||
1.7 TD (A 160 TD) | 1698 | 60/3600 | 160/1500 | 152 | 17,7 | b.d. |
1.7 (A 170 TD) | 1698 | 90/4200 | 180/1600 | 175 | 12,5 | b.d. |
1.7 CDI (A 160 CDI) | 1698 | 60/3600 | 160/1500 | 155 | 17,8 | b.d. |
1.7 CDI (A 160 CDI) | 1689 | 75/3600 | 160/1500 | 162 | 15,1 | 4,8 |
1.7 CDI (A 170 CDI) | 1698 | 90/4200 | 180/1600 | 175 | 12,5 | b.d. |
1.7 CDI (A 170 CDI) | 1689 | 95/4200 | 180/1600 | 180 | 12,1 | 4,9 |
Ceny (w tyś)
Rocznik/wersja | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
A 140 | 11,0 | 12,0 | 13,0 | 14,0 | 16,5 | 18,0 | 19,5 |
A 140 L | | | | | 17,5 | 19,0 | 20,5 |
A 160 | 12,0 | 12,5 | 13,5 | 14,5 | 18,0 | 19,5 | 21,0 |
A 160 L | | | | | 19,0 | 20,5 | 22,0 |
A 190 | | | 15,0 | 16,0 | 19,5 | 21,0 | 22,5 |
A 210 | | | | | | 26,5 | 28,5 |
A 160 CDI | | 13,0 | 14,0 | 15,0 | 18,0 | 19,0 | 21,0 |
A 170 CDI | | 13,5 | 14,5 | 16,0 | | | |
A 170 L CDI | | | | | 19,5 | 21,0 | 23,0 |
Podsumowanie
Mercedes A to propozycja dla tych, którzy nie bacząc na koszty chcą mieć samochód z najwyższej półki segmentu B. Prestiż marki i bogate wyposażenie zaspokoją z pewnością wymagania tych, którzy od samochodu miejskiego wymagają więcej niż przeciętni użytkownicy. W wersji podstawowej Mercedes A jest nieco przyciasny i dobrze służy jednej lub dwóm osobom. Odmiana wydłużona, bardziej funkcjonalna, może pełnić nawet rolę auta rodzinnego. Warto dodać, że ten model to wyjątkowo solidna i bezpieczna konstrukcja, z systemem wsuwania silnika pod podłogę podczas zderzeń czołowych. Konstrukcyjna innowacyjność w połączeniu z licznymi elementami bezpieczeństwa czynnego i biernego czynią ten model ponadprzeciętnym w segmencie aut miejskich.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?