Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mercedes A (1997 – 2004)

Dariusz Dobosz
Mercedes Klasa A, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes Klasa A, Fot: Mercedes-Benz
Mały jednobryłowy Mercedes rozpoczął rynkową karierę pechowo, ale nie zaważyło to na jego sukcesie. To po prostu udany samochód.

Mercedes klasy A jeszcze na dobre nie rozgościł się w salonach gdy jedno z europejskich czasopism motoryzacyjnych w tak

Mercedes Klasa A, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes Klasa A, Fot: Mercedes-Benz

zwanym „teście łosia” obnażyło słabe punkty jego podwozia. Testowe dachowanie odbiło się szerokim echem w samochodowym świecie, ale Mercedes szybko ogłosił, co zamierza zrobić w tej sprawie. Modyfikacja stabilizatorów, amortyzatorów, obręczy kół i ogumienia oraz system stabilizacji toru jazdy w standardzie załatwiły sprawę. Sprzedaż ruszyła z kopyta a nabywcy ustawiali się w kolejce. Samochód nie był tani, ale miał interesującą gamę silników, dobre wyposażenie i funkcjonalne, ładnie wykończone wnętrze. Producent chętnie używał wobec klasy A określenia „kompakt”, ale niech nikogo nie zwiedzie taki slogan. W podstawowej wersji nadwozie miało długość zaledwie 3,6 m. Nawet w odmianie wydłużonej do prawie 3,8 m (Lang) małemu Mercedesowi daleko było do typowych przedstawicieli segmentu C. Jedno, w czym klasa A dorównywała kompaktom to pojemność bagażnika (390/1740 l, Lang 390/1930 l). Bazowa wersja jest wyraźnie przyciasna, zwłaszcza za pierwszym rzędem siedzeń. W wersji wydłużonej przestrzeni jest tam znacznie więcej. Wraz z wprowadzeniem na rynek drugiej generacji klasy A odmiana krótsza przestała być produkowana.

Silniki

Mercedes Klasa A,  Fot: Mercedes-Benz
Mercedes Klasa A, Fot: Mercedes-Benz

Gama silników Mercedesa klasy A debiutującego w 1997 r. obejmowała silniki benzynowe 1.4 (82 KM) i 1.6 (102 KM) oraz turbodiesla 1.7 TD w dwóch wariantach mocy – 60 lub 90 KM (bezpośredni wtrysk paliwa).W 1999 r. oferta jednostek napędowych wzbogaciła się o benzynowca 1.9 (125 KM), a turbodiesel zyskał wysokociśnieniowy układ zasilania typu common-rail w obu wersjach (A 160 CDI 60 KM i A 170 CDI 90 KM). Po modernizacji w 2001 r. turbodiesel 1.7 CDI zyskał na mocy (75 lub 95 KM). Z początkiem 2002 r. na rynku pojawiła się usportowiona wersja A 210 Evolution z silnikiem benzynowym 2.1 o mocy 140 KM. Optymalne dla klasy A silniki to benzynowy 1.6 (102 KM) oraz turbodiesel o mocy 90 lub 95 KM. Te jednostki napędowe dobrze łączą odpowiednią dynamikę z rozsądnym zużyciem paliwa i przystępnymi kosztami serwisowymi.

Eksploatacja
Silniki to jeden z najmocniejszych punktów Mercedesa klasy A. Są mało awaryjne, a sporadyczne awarie pojawiają się raczej w ich osprzęcie. Najgorzej pod tym względem prezentują się alternatory i sprężarki w układach klimatyzacji. Stałego nadzoru wymaga wieloklinowy pasek napędzający osprzęt silnika. Nie jest trwałym elementem a jego pęknięcie może uniemożliwić dalszą jazdę. Kupując używanego Mercedesa klasy A koniecznie trzeba sprawdzić stan podwozia. Elementy zawieszeń nie wytrzymują zbyt długo jazdy po dziurawych, polskich drogach i szybko zużywają się. Najwięcej uwagi trzeba poświęcić przedniemu zawieszeniu, a zwłaszcza łącznikom stabilizatora oraz łożyskom belki tylnego zawieszenia.

Ważniejsze daty

1997 - premiera modelu, Fot: Mercedes-Benz
1997 - premiera modelu, Fot: Mercedes-Benz

1997 – premiera modelu
1997 – wstrzymanie produkcji
1998 – ponowne rozpoczęcie sprzedaży po poprawkach podwozia

2001 - face lifting i wersja Land, Fot: Mercedes-Benz
2001 - face lifting i wersja Land, Fot: Mercedes-Benz

2001 – wersja Lang. Rozstaw osi i długość nadwozia zwiększone o 17 cm.
2002 – wersja usportowiona A 210 Evolution

2004 - premiera Mercedesa A, drugiej generacji, Fot: Mercedes-Benz
2004 - premiera Mercedesa A, drugiej generacji, Fot: Mercedes-Benz

2004 – premiera Mercedesa A drugiej generacji

2012 - premiera trzeciej generacji, Fot: Mercedes-Benz
2012 - premiera trzeciej generacji, Fot: Mercedes-Benz

2012 - premiera trzeciej generacji

Zalety

  • wysoki komfort jazdy
  • duży bagażnik
  • przestronne wnętrze (wersja Lang)
  • prestiż marki

Wady
- przeciętna jakość wykończenia
- przyciasne wnętrze (wersja podstawowa)
- wysoka cena

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/ obr/min)

Maks moment  obr (Nm/ obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

1.4 (A 140)

1397

82/5000

130/3750

170

12,9

7,1

1.6 (A 160)

1598

102/5250

150/4000

180

10,8

7,2

1.9 (A 190)

1898

125/5500

180/4000

198

8,8

7,7

2.1 (A 210)

2084

140/5500

205/4000

203

8,2

7,9

Silniki wysokoprężne      

1.7 TD (A 160 TD)

1698

60/3600

160/1500

152

17,7

b.d.

1.7 (A 170 TD)

1698

90/4200

180/1600

175

12,5

b.d.

1.7 CDI (A 160 CDI)

1698

60/3600

160/1500

155

17,8

b.d.

1.7 CDI (A 160 CDI)

1689

75/3600

160/1500

162

15,1

4,8

1.7 CDI (A 170 CDI)

1698

90/4200

180/1600

175

12,5

b.d.

1.7 CDI (A 170 CDI)

1689

95/4200

180/1600

180

12,1

4,9

Ceny (w tyś)

Rocznik/wersja

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

A 140

11,0

12,0

13,0

14,0

16,5

18,0

19,5

A 140 L

 

 

 

 

17,5

19,0

20,5

A 160

12,0

12,5

13,5

14,5

18,0

19,5

21,0

A 160 L

 

 

 

 

19,0

20,5

22,0

A 190

 

 

15,0

16,0

19,5

21,0

22,5

A 210

 

 

 

 

 

26,5

28,5

A 160 CDI

 

13,0

14,0

15,0

18,0

19,0

21,0

A 170 CDI

 

13,5

14,5

16,0

 

 

 

A 170 L CDI

 

 

 

 

19,5

21,0

23,0

 

Podsumowanie
Mercedes A to propozycja dla tych, którzy nie bacząc na koszty chcą mieć samochód z najwyższej półki segmentu B. Prestiż marki i bogate wyposażenie zaspokoją z pewnością wymagania tych, którzy od samochodu miejskiego wymagają więcej niż przeciętni użytkownicy. W wersji podstawowej Mercedes A jest nieco przyciasny i dobrze służy jednej lub dwóm osobom. Odmiana wydłużona, bardziej funkcjonalna, może pełnić nawet rolę auta rodzinnego. Warto dodać, że ten model to wyjątkowo solidna i bezpieczna konstrukcja, z systemem wsuwania silnika pod podłogę podczas zderzeń czołowych. Konstrukcyjna innowacyjność w połączeniu z licznymi elementami bezpieczeństwa czynnego i biernego czynią ten model ponadprzeciętnym w segmencie aut miejskich.

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty