Mercedes A (1997 – 2004)

Dariusz Dobosz
Mercedes Klasa A, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes Klasa A, Fot: Mercedes-Benz
Udostępnij:
Mały jednobryłowy Mercedes rozpoczął rynkową karierę pechowo, ale nie zaważyło to na jego sukcesie. To po prostu udany samochód.

Mercedes klasy A jeszcze na dobre nie rozgościł się w salonach gdy jedno z europejskich czasopism motoryzacyjnych w tak

Mercedes Klasa A, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes Klasa A, Fot: Mercedes-Benz

zwanym „teście łosia” obnażyło słabe punkty jego podwozia. Testowe dachowanie odbiło się szerokim echem w samochodowym świecie, ale Mercedes szybko ogłosił, co zamierza zrobić w tej sprawie. Modyfikacja stabilizatorów, amortyzatorów, obręczy kół i ogumienia oraz system stabilizacji toru jazdy w standardzie załatwiły sprawę. Sprzedaż ruszyła z kopyta a nabywcy ustawiali się w kolejce. Samochód nie był tani, ale miał interesującą gamę silników, dobre wyposażenie i funkcjonalne, ładnie wykończone wnętrze. Producent chętnie używał wobec klasy A określenia „kompakt”, ale niech nikogo nie zwiedzie taki slogan. W podstawowej wersji nadwozie miało długość zaledwie 3,6 m. Nawet w odmianie wydłużonej do prawie 3,8 m (Lang) małemu Mercedesowi daleko było do typowych przedstawicieli segmentu C. Jedno, w czym klasa A dorównywała kompaktom to pojemność bagażnika (390/1740 l, Lang 390/1930 l). Bazowa wersja jest wyraźnie przyciasna, zwłaszcza za pierwszym rzędem siedzeń. W wersji wydłużonej przestrzeni jest tam znacznie więcej. Wraz z wprowadzeniem na rynek drugiej generacji klasy A odmiana krótsza przestała być produkowana.

Silniki

Mercedes Klasa A,  Fot: Mercedes-Benz
Mercedes Klasa A, Fot: Mercedes-Benz

Gama silników Mercedesa klasy A debiutującego w 1997 r. obejmowała silniki benzynowe 1.4 (82 KM) i 1.6 (102 KM) oraz turbodiesla 1.7 TD w dwóch wariantach mocy – 60 lub 90 KM (bezpośredni wtrysk paliwa).W 1999 r. oferta jednostek napędowych wzbogaciła się o benzynowca 1.9 (125 KM), a turbodiesel zyskał wysokociśnieniowy układ zasilania typu common-rail w obu wersjach (A 160 CDI 60 KM i A 170 CDI 90 KM). Po modernizacji w 2001 r. turbodiesel 1.7 CDI zyskał na mocy (75 lub 95 KM). Z początkiem 2002 r. na rynku pojawiła się usportowiona wersja A 210 Evolution z silnikiem benzynowym 2.1 o mocy 140 KM. Optymalne dla klasy A silniki to benzynowy 1.6 (102 KM) oraz turbodiesel o mocy 90 lub 95 KM. Te jednostki napędowe dobrze łączą odpowiednią dynamikę z rozsądnym zużyciem paliwa i przystępnymi kosztami serwisowymi.

Eksploatacja
Silniki to jeden z najmocniejszych punktów Mercedesa klasy A. Są mało awaryjne, a sporadyczne awarie pojawiają się raczej w ich osprzęcie. Najgorzej pod tym względem prezentują się alternatory i sprężarki w układach klimatyzacji. Stałego nadzoru wymaga wieloklinowy pasek napędzający osprzęt silnika. Nie jest trwałym elementem a jego pęknięcie może uniemożliwić dalszą jazdę. Kupując używanego Mercedesa klasy A koniecznie trzeba sprawdzić stan podwozia. Elementy zawieszeń nie wytrzymują zbyt długo jazdy po dziurawych, polskich drogach i szybko zużywają się. Najwięcej uwagi trzeba poświęcić przedniemu zawieszeniu, a zwłaszcza łącznikom stabilizatora oraz łożyskom belki tylnego zawieszenia.

Ważniejsze daty

1997 - premiera modelu, Fot: Mercedes-Benz
1997 - premiera modelu, Fot: Mercedes-Benz

1997 – premiera modelu
1997 – wstrzymanie produkcji
1998 – ponowne rozpoczęcie sprzedaży po poprawkach podwozia

2001 - face lifting i wersja Land, Fot: Mercedes-Benz
2001 - face lifting i wersja Land, Fot: Mercedes-Benz

2001 – wersja Lang. Rozstaw osi i długość nadwozia zwiększone o 17 cm.
2002 – wersja usportowiona A 210 Evolution

2004 - premiera Mercedesa A, drugiej generacji, Fot: Mercedes-Benz
2004 - premiera Mercedesa A, drugiej generacji, Fot: Mercedes-Benz

2004 – premiera Mercedesa A drugiej generacji

2012 - premiera trzeciej generacji, Fot: Mercedes-Benz
2012 - premiera trzeciej generacji, Fot: Mercedes-Benz

2012 - premiera trzeciej generacji

Zalety

  • wysoki komfort jazdy
  • duży bagażnik
  • przestronne wnętrze (wersja Lang)
  • prestiż marki

Wady
- przeciętna jakość wykończenia
- przyciasne wnętrze (wersja podstawowa)
- wysoka cena

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/ obr/min)

Maks moment  obr (Nm/ obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

1.4 (A 140)

1397

82/5000

130/3750

170

12,9

7,1

1.6 (A 160)

1598

102/5250

150/4000

180

10,8

7,2

1.9 (A 190)

1898

125/5500

180/4000

198

8,8

7,7

2.1 (A 210)

2084

140/5500

205/4000

203

8,2

7,9

Silniki wysokoprężne      

1.7 TD (A 160 TD)

1698

60/3600

160/1500

152

17,7

b.d.

1.7 (A 170 TD)

1698

90/4200

180/1600

175

12,5

b.d.

1.7 CDI (A 160 CDI)

1698

60/3600

160/1500

155

17,8

b.d.

1.7 CDI (A 160 CDI)

1689

75/3600

160/1500

162

15,1

4,8

1.7 CDI (A 170 CDI)

1698

90/4200

180/1600

175

12,5

b.d.

1.7 CDI (A 170 CDI)

1689

95/4200

180/1600

180

12,1

4,9

Ceny (w tyś)

Rocznik/wersja

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

A 140

11,0

12,0

13,0

14,0

16,5

18,0

19,5

A 140 L

 

 

 

 

17,5

19,0

20,5

A 160

12,0

12,5

13,5

14,5

18,0

19,5

21,0

A 160 L

 

 

 

 

19,0

20,5

22,0

A 190

 

 

15,0

16,0

19,5

21,0

22,5

A 210

 

 

 

 

 

26,5

28,5

A 160 CDI

 

13,0

14,0

15,0

18,0

19,0

21,0

A 170 CDI

 

13,5

14,5

16,0

 

 

 

A 170 L CDI

 

 

 

 

19,5

21,0

23,0

 

Podsumowanie
Mercedes A to propozycja dla tych, którzy nie bacząc na koszty chcą mieć samochód z najwyższej półki segmentu B. Prestiż marki i bogate wyposażenie zaspokoją z pewnością wymagania tych, którzy od samochodu miejskiego wymagają więcej niż przeciętni użytkownicy. W wersji podstawowej Mercedes A jest nieco przyciasny i dobrze służy jednej lub dwóm osobom. Odmiana wydłużona, bardziej funkcjonalna, może pełnić nawet rolę auta rodzinnego. Warto dodać, że ten model to wyjątkowo solidna i bezpieczna konstrukcja, z systemem wsuwania silnika pod podłogę podczas zderzeń czołowych. Konstrukcyjna innowacyjność w połączeniu z licznymi elementami bezpieczeństwa czynnego i biernego czynią ten model ponadprzeciętnym w segmencie aut miejskich.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie