Mercedes 170 SD

Adrian Werner
Po przegranej wojnie Niemcy, ze względu na sytuację polityczną i gospodarczą, nie mogli sobie pozwolić na kosztowne prace nad nowoczesnymi modelami i nowatorskimi rozwiązaniami.

Choć wyglądem przypomina auta przedwojenne, powstał w roku 1950. 

Mercedes 170 SD

W 1949 roku powrócono więc do produkcji modeli wytwarzanych do 1939 roku. Mercedes 170 SD, to praktycznie nie zmieniona konstrukcja z lat 30.
 
Nie do zdarcia

Pan Krzysztof Kosik z Gdańska opowiada historię swojego auta:
- Ćwierć wieku temu kupiłem mojej szwagierce Mercedesa 170. Jeździła nim, używając jako dobrego solidnego auta, do chwili kiedy postanowiła wyemigrować z kraju. Przed wyjazdem do Kanady sprzedała samochód. W tym momencie skończyły się dla niego dobre czasy. Jako, że był bardzo solidną konstrukcją z wytrzymałym i niezawodnym silnikiem, nowy właściciel zaczął wykorzystywać Mercedesa do prac przeznaczonych dla ciągników.
- Wszystko dzięki silnikowi - mówi pan Kosik. - Była to pięknie wypracowana konstrukcja. Tej jednostki napędowej używano w łodziach motorowych, sztaplarkach. Prawdziwa niemiecka, solidna robota.
W 1997 roku nadarzyła się okazja kupienia Mercedesa 170. Samochód stał na terenie wsi nieopodal Gdańska, niszczejąc w garażu. W zasadzie stały tam już tylko resztki świetnego niegdyś auta.
Podczas rozmowy z ówczesnym właścicielem okazało się, że jest to ten sam samochód, którego zakupem pan Krzysztof uszczęśliwił 25 lat wcześniej swoją szwagierkę.
- Jakże mogłem go nie kupić i nie przywrócić mu dawnej świetności - kończy opowieść pan Kosik.

 

Żmudna rekonstrukcja
Obecny wygląd auta to efekt bardzo żmudnej, czasochłonnej i kosztownej rekonstrukcji. Prace zaczęły się od segregowania części, "odziedziczonych" po poprzednim właścicielu. Później przyszła pora na piaskowanie, prace blacharskie, tapicerskie, lakierowanie i niklowanie. Najgorzej sprawa wyglądała z rekonstrukcją silnika. Wprawdzie zaprzyjaźniony ekspert powiedział, że pod maską kryje się wyjątkowo trwały, i o dziwo, w dobrym stanie silnik, ale doprowadzanie go do dzisiejszego stanu wymagało dużego zachodu. Zdarzało się, że niektóre części dorabiano w odległych miastach Polski, np. tłoki wykonano w Łodzi.
 
Solidny i funkcjonalny
Pan Krzysztof jest bardzo dumny ze swojego auta.
- Mogę bez obaw powiedzieć, że 95 procent Mercedesa to oryginał - mówi pan Kosik. Aby tego dokonać, nieraz pan Krzysztof musiał udawać się do naszych zachodnich sąsiadów, gdzie dużo łatwiej o oryginalne akcesoria.
Nie lada wydatkiem okazały się na przykład uszczelki, każda z nich kosztowała ponad 200 marek.
Warto wspomnieć o radioodbiorniku Beckera, wbudowanym w środku deski rozdzielczej.
- To radio znajduje się w tym w samochodzie od 1950 roku - wspomina właściciel auta. Nie potrzebowało żadnej naprawy, by ponownie zagrać. Zaraz po zakupie Mercedesa, zostały przeczyszczone w nim styki i Becker zagrał jak nowy.
W bagażniku znajduje się funkcjonalnie ukryty lewarek, a także klucz do kół, z bardzo praktycznym patentem do zdejmowania kapsli - oba narzędzia oczywiście oryginalne.
- Jedynym mankamentem jest głośność samochodu. Nad tym muszę jeszcze trochę popracować - mówi właściciel.
Dieslowski silnik o pojemności 1800 ccm wydaje charakterystyczne dźwięki. Głośny "terkot" naszym skromnym zdaniem, dodaje tylko 50-letniemu Mercedesowi uroku.
Fot. Dariusz Lisowski

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie