Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mechanik z komputerem

Wiktor Sawiuk
Czasy umorusanych speców "jak się da to się zrobi" szybko odchodzą w przeszłość.  Fot: 123RF
Czasy umorusanych speców "jak się da to się zrobi" szybko odchodzą w przeszłość. Fot: 123RF
Czasy, gdy sporo dało się w poczciwej syrence lub "maluchu" nareperować podręcznymi narzędziami majsterkowicza, w tym, oczywiście, młotkiem, pamiętają już chyba jedynie dziadkowie najmłodszych absolwentów kursów prawa jazdy. Ci sami dziadkowie - ale i często ich synowie - warsztat samochodowy kojarzą z umorusanymi mechanikami, którzy w swojej wielkopańskiej wspaniałomyślności zgadzają się naprawić cokolwiek w samochodzie ("zobaczę co da się zrobić, przyjdź pan za cztery tygodnie").

Dziś nic się w samochodzie samemu nie naprawi, a umorusany mechanik, który poprzestał na wiedzy zdobytej ćwierć wieku

Czasy umorusanych speców "jak się da to się zrobi" szybko odchodzą w przeszłość.  Fot: 123RF
Czasy umorusanych speców "jak się da to się zrobi" szybko odchodzą w przeszłość. Fot: 123RF

temu w szkole zasadniczej też niewiele w razie awarii wskóra. Nieustanny rozwój motoryzacji oznacza wdrażanie coraz bardziej zaawansowanych technologii i kolejne generacje samochodów stawiają coraz wyższe wymagania dla serwisów.
Postęp w rozwoju motoryzacji widać zwłaszcza w czasie ostatniej dekady. Producenci samochodów prześcigają się w wyposażaniu ich w coraz bardziej skomplikowane i złożone systemy podwyższające nie tylko bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów, ale i komfort ich podróży.

Przykład? Choćby klimatyzacja. Jeszcze do niedawna była luksusem i kosztownym dodatkiem, obecnie jest już niezbędnym standardem. Podobnie jest z pokładowymi komputerami, nawigacją, systemami kontrolującymi trakcję, asystentami parkowania itd. Równie zaawansowane są jednostki napędowe, skrzynie biegów oraz zawieszenie.

Nie są to jednak, oczywiście, systemy niezawodne - zużywają się, czasami psują. Dlatego serwisy samochodowe również muszą stale się rozwijać się, aby mogły w skuteczny sposób diagnozować i naprawiać wszelkie usterki. Małym, rodzinnym warsztatom coraz trudniej jest dotrzymać kroku nowoczesnym technologiom, a te które chcą sprostać wyzwaniom, muszą stawać się kompleksowo wyposażonymi centrami napraw z wyszkolonymi wszechstronnie mechanikami oraz komfortowymi poczekalniami dla klientów. O dysponowaniu samochodami zastępczymi nie wspominając.

Centra obsługi
Jak wspomnieliśmy wyżej, warsztaty samochodowe jeszcze do niedawna były kojarzone z małymi garażami, gdzie niezbyt schludni mechanicy używający mało wyrafinowanego sprzętu utrzymywali "przy życiu" nasze pojazdy.
Powszechne było również wrażenie, że naprawy były niezbyt rzetelne, a osoby mające blade pojęcie o mechanice samochodowej płaciły często za niewykonaną pracę i niewymienione części. Silna konkurencja i ogromne wymagania klientów szybko weryfikują nierzetelnych.

- Serwisy samochodowe muszą być wyposażone w pełną gamę oprzyrządowania pozwalającego najpierw zdiagnozować działanie poszczególnych podzespołów samochodu - począwszy od  silnika, kontroli całego układu jezdnego poprzez regulację oświetlenia a skończywszy na pełnej obsłudze układu klimatyzacji. Wszystkie narzędzia warsztatowe, nawet te w pełni zinformatyzowane, stają się jednak bezużyteczne bez odpowiedniej wiedzy mechaników samochodowych - mówi Mariusz Jagura, prezes Motoricus Service.

Współczesny mechanik powinien mieć na tyle szerokie umiejętności, aby płynnie poruszać się po technologicznych zakamarkach nowoczesnych pojazdów. Oczywiście, nie wyklucza się także specjalizacji w poszczególnych dziedzinach, ale z pewnością bycie już tylko "specem" od wulkanizacji lub hamulców z pewnością nie wystarcza.

Klient jest najważniejszy
Oprócz odpowiednich umiejętności mechaników i bogatego zaplecza technicznego serwisów samochodowych bardzo ważna, a może najważniejsza jest jakość obsługi klienta i jego zadowolenie.

Ta jakość to, m.in. możliwość załatwienia pewnych spraw np. przez internet. Choć korzystają z takiej możliwości, na razie, nieliczne serwisy, to znaczne ułatwienie i wygoda dla kierowców. Już na wstępie, podczas pierwszego kontaktu przez internet, najważniejsze problemy można ustalić i wizyta w serwisie oznacza niezwłoczne zajęcie się samochodem.
- Poczucie bezpieczeństwa jest dla ludzi bardzo ważnym elementem. Nie chodzi tu wyłącznie o dokonywanie napraw, które czynią samochód bezpiecznym w eksploatacji. Bardzo istotne jest zapewnienie bezpieczeństwa polegającego na profesjonalnej obsłudze, pełnym i transparentnym poinformowaniu o koniecznych naprawach, pełnej przejrzystości kosztów oraz informacji, co w najbliższej przyszłości powinno być przy jego aucie zrobione - mówi Mariusz Jagura.  

W trakcie dokonywania samej naprawy pojazdu często pojawia się konieczność dodatkowych "zabiegów". Dlatego serwisanci muszą mieć pełen kontakt z klientem, aby na bieżąco ustalać z nim zakres czynności i uzyskać na nie jego zgodę. - W dobie przenośnych urządzeń, takich jak laptopy, smartfony oraz tablety, można w pełni kontaktować się ze światem i pracować z dowolnego miejsca, dlatego serwisy powinny również zapewnić dostęp do internetu - mówi Mariusz Jagura.

Istotne jest też utrzymywanie kontaktu z klientem, gdy ten już wyjedzie z  serwisu. To daje poczucie, że w punkcie napraw troszczą się o jego bezpieczeństwo i komfort oraz że nie pozostanie ze swoimi problemami sam i będzie mógł na fachowców liczyć. To także kluczowe dla budowania lojalności klientów, o którą obecnie tak trudno.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty