McLaren Artura. Piekielnie mocna hybryda już w Polsce. Cena zwala z nóg

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
W samym sercu napędu modelu Artura umieszczono nowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy V6 o pojemności 2.993 cm3
W samym sercu napędu modelu Artura umieszczono nowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy V6 o pojemności 2.993 cm3 McLaren
Pierwszy egzemplarz hybrydowego McLarena został zarejestrowany w Polsce i wyjechał na warszawskie ulice. Pojazd wyceniono na 325 000 euro.

McLaren Artura. Jaki napęd?

W samym sercu napędu modelu Artura umieszczono nowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy V6 o pojemności 2.993 cm3. Przy mocy 585 KM – niemal 200 KM w przeliczeniu na litr pojemności – i 585 Nm momentu obrotowego, aluminiowy silnik z systemem suchej miski olejowej jest kompaktowy i ultralekki; przy masie zaledwie 160kg jest o 50 kg lżejszy i wyraźnie mniejszy od silnika McLaren V8.

Zaprojektowany do użytkowania z optymizującym emisję filtrem cząstek stałych, silnik M630 został także udoskonalony. Dzięki cylindrom nachylonym pod kątem 120 stopni, pomiędzy nimi zmieściły się turbosprężarki (system ten zwany jest ‘hot vee’), co oprócz poprawy osiągów obniżyło środek ciężkości samochodu. Układ cylindrów nachylonych pod kątem 120° zwiększa osiągi silnika poprzez ograniczani strat ciśnienia poprzez układ wydechowy i umożliwia zastosowanie sztywniejszego wału napędowego; taka konstrukcja oznacza możliwość „kręcenia silnika” do 8.500 obrotów na minutę.

Z nowym silnikiem V6 współpracuje kompaktowy elektryczny silnik tarczowy, umieszczony w obudowie przekładni silnika. Mniejszy i o większej gęstości mocy niż konwencjonalny elektryczny silnik radialny, jest w stanie wygenerować 95 KM i 225 Nm przy gęstości w przeliczeniu na kg o 33% wyższej, niż układ zaprojektowany dla modelu McLaren P1. Natychmiastowość podania momentu obrotowego – zjawisko znane jako ‘niwelacja luki momentu obrotowego’ (‘torque infill’) – to kluczowy element ostrej jak brzytwa reakcji przepustnicy modelu Artura. Przyspieszenie jest porywające: Artura osiąga prędkość 100km/h w zaledwie w 3,0 sekundy, 200km/h w 8,3 sekundy i 300km/h w 21,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 330km/h.

Dwusilnikowy układ napędowy scala w jedno dwusprzęgłowa skrzynia biegów stworzona specjalnie dla modelu Artura. Mimo iż układ przekładni wzbogacono o jeden stopień – by zoptymalizować podaż mocy i momentu obrotowego – w porównaniu z dotychczas wykorzystywaną skrzynią biegów McLarena, nowa lekka skrzynia z krótkim przełożeniem jest krótsza od poprzedniego modelu o 40 mm. Nie wymagała też montażu biegu wstecznego; silnik elektryczny obsługuje proces cofania obracając się w przeciwnym kierunku.

Silnik elektryczny jest zasilany baterią akumulatorową składającą się z pięciu modułów litowo-jonowych – źródła 7,4 kWh energii użytkowej, zapewniającej zasięg do 30 km jazdy przy zasilaniu wyłącznie prądem. Bateria akumulatorowa jest chłodzona czynnikami chłodzącymi; układ zasilania – w tym jednostkę dystrybucji mocy, przenoszącą moc z akumulatora z tylnej części samochodu – zamocowano na podłożu z konstrukcyjnych włókien węglowych. Cały układ zasilania połączono na stałe z konstrukcją samochodu z myślą o optymalizacji sztywności konstrukcji, rozłożenia masy i zabezpieczeń przeciwzderzeniowych.

Model Artura zaprojektowano jako hybrydę plug-in, czyli z pełną opcją zasilania z sieci; 80% naładowania baterii można osiągnąć zaledwie po 2,5 godz. ładowania z wykorzystaniem standardowego kabla zasilającego do pojazdów elektrycznych (EVSE). Baterie mogą również pobierać moc z silnika spalinowego w czasie jazdy, przy czym tryb ich ładowania jest uzależniony od wybranego trybu jazdy.

McLaren Artura. Wyposażenie

Kierownica pozostaje wolna od zbędnych przełączników, natomiast kierowca ma nadal możliwość wyboru trybu jazdy bez zdejmowania rąk z kierownicy.

Kierowca może wybrać spośród czterech trybów pracy napędu, w tym e-tryb jazdy z napędem elektrycznym, zapewniający zasięg do 30 km bezemisyjnej jazdy. Przeznaczony do jazdy w zmiennych warunkach tryb Comfort zapewnia maksymalny zasięg i maksymalną wydajność: silnik spalinowy jest wyłączany przy prędkościach poniżej 40km/h oraz gdy działa opcja start-stop, a silnik spalinowy wraca do pracy wraz ze zwiększonym zapotrzebowaniem na prędkość i moc. W trybach Sport i Trac k energia elektryczna jest podawana w rosnących dawkach z myślą o reakcji samochodu przy niższym momencie obrotowym i odpowiednim przyspieszeniu (‘niwelacja luki momentu obrotowego’). Dostępne oddzielnie tryby obsługi samochodu regulują pracę układu tłumienia drgań i interwencje ze strony systemu elektronicznej kontroli stateczności pojazdu, z uwzględnieniem preferencji kierowcy i warunków na drodze.

W modelu McLaren Artura debiutuje również w pełni nowy fotel Clubsport – rozwiązanie łączące zakres ruchu, jakiego można oczekiwać od ruchomego oparcia, z lekkością i podparciem zapewnianym przez fotele kubełkowe. Nowatorskie a jednocześnie proste w konstrukcji, całe siedzenie obraca się jako całość po eliptycznym łuku podczas zmiany ustawień, jednym ruchem łącząc korektę podparcia ud, wysokości siedzenia i położenia oparcia. Dostępna jest również wersja Comfort.

Siedzenie umieszczono w ergonomicznie zoptymalizowanej przestrzeni kabiny kierowcy. Powłoka fotela z włókna węglowego płynnie łączy się z wąską deską rozdzielczą i drzwiami, zapewniając komfort przedstawicielom 97,5 percentyla kierowców (o wzroście 193 cm), którzy wygodnie zajmą miejsce w przestronnym wnętrzu z miejscem na kolana i nogi, nawet przy znacznym odchyleniu oparcia. Miejsca na ramiona jest również odpowiednio dużo, zapewniając kierowcy pełen komfort i pozwalając mu cieszyć się osiągami i dynamiką modelu Artura.

Na nowy system informacyjno-rozrywkowy i łączności (MIS II) składają się dwa ekrany wysokiej rozdzielczości. Interfejs zaprojektowano w oparciu o całkowicie nowatorskie oprogramowanie i specjalnie zaprojektowany do tego modelu osprzęt, co gwarantuje reaktywność na poziomie smartfonu; możliwa jest również synchronizacja ekranu smartfonu z systemem auta. System MIS II obejmuje aktualne wersje znanych aplikacji McLarena (Track Telemetry i Variable Drift Control), oraz nową wersję nawigacji wyświetlające wyłącznie kluczowe informacje. Podobnie Stealth mode to tryb wyświetlania na desce rozdzielczej wyłącznie ważnych informacji, ograniczający rozproszenia uwagi i wspierający kierowcę w koncentracji na drodze.

Opcjonalnie MIS II wspiera także szereg funkcji wspomagania kierowcy (ADAS), w tym inteligentny tempomat (Adaptive Cruise Control - ACC) z funkcjami start-stop, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, inteligentnego asystenta świateł i system rozpoznawania znaków drogowych. Funkcjonalności wszystkich elementów systemu informacyjno-rozrywkowego można rozwijać, korzystając z systemu zdalnej aktualizacji oprogramowania (OTA). Z modelem Artura dostarczany jest również energooszczędny kluczyk działający w technologii Bluetooth; po rozpoznaniu, że kierowca zbliża się do samochodu, kluczyk aktywuje systemy auta, witając użytkowników. Włączane jest między innymi ukryte do momentu włączenia (‘hidden until lit’) światło w poszyciu drzwi, pełniące jednocześnie funkcję oświetlenia „kałużowego”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie