Mazda MX-5 (w USA występująca pod nazwą Miata, a w Japonii jako Eunos

Roadster) to niewielki, 2-osobowy roadster, z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tył produkowany w fabryce Mazdy w Hiroszimie. Z założenia miało to być lekkie i nieskomplikowane technicznie auto podobne do brytyjskich aut z lat 60., takich jak Triumph Spitfire czy Lotus Elan. Być może właśnie to sprawiło, że Mazda sprzedała, jak do tej pory, prawie 860 tys. egzemplarzy tego modelu.
Pierwsza generacja miała swoją premierę w 1989 r. w Chicago i produkowano ją do 1998 r. Produkcja drugiej trwała do 2005 r. Obecna, trzecia generacja przeszła w 2009 r. face lifting i jest dłuższa o 70 mm i szersza o 40 mm od poprzedniczki. Auto występuje z miękkim i twardym dachem. Twardy dach wykonany został z włókna szklanego i pokryty laminatem, dzięki czemu jest zaledwie 37 kg cięższy od wersji z miękkim dachem. Proces składania i rozkładania dachu zajmuje 12 sekund.
**CZYTAJ TAKŻE
Rekordzistka na skalę światową - Mazda MX-5Mazda 3 MPS jak torpeda
**

Z zewnątrz auto wygląda ponadczasowo, co wynika chyba z przekonania, że skoro coś dobrze wygląda, to nie trzeba tego psuć. Facelifting w 2009 r. nadał cech charakterystycznych dla nowych modeli Mazdy (tzw. kierunek stylistyczny Zoom-Zoom), ale zmienił się głównie przód pojazdu. Auto otrzymało nowe reflektory i wloty powietrza w zderzaku. Modyfikacja jednostek napędowych (1,8 i 2,0 l) umożliwiła zwiększenie maksymalnej prędkości obrotowej o 500 obr./min. Zmieniono również układ wydechowy, ale głównie w celu zapewnienia lepszego, "rasowego" brzmienia, co rzeczywiście dobrze słychać w kabinie.