Mazda MX-5 Sport

Daniel Nowakowski
Mazda MX-5, Fot: Mazda
Mazda MX-5, Fot: Mazda
Udostępnij:
Kultowe, japońskie auto znalazło się w Księdze Guinessa, jako najpopularniejszy roadster w historii. Podstawowy model z silnikiem 1,6 l kosztuje w Polsce 91 800 zł.

Mazda MX-5 (w USA występująca pod nazwą Miata, a w Japonii jako Eunos

Mazda MX-5, Fot: Mazda
Mazda MX-5, Fot: Mazda

Roadster) to niewielki, 2-osobowy roadster, z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tył produkowany w fabryce Mazdy w Hiroszimie. Z założenia miało to być lekkie i nieskomplikowane technicznie auto podobne do brytyjskich aut z lat 60., takich jak Triumph Spitfire czy Lotus Elan. Być może właśnie to sprawiło, że Mazda sprzedała, jak do tej pory, prawie 860 tys. egzemplarzy tego modelu.

Pierwsza generacja miała swoją premierę w 1989 r. w Chicago i produkowano ją do 1998 r. Produkcja drugiej trwała do 2005 r. Obecna, trzecia generacja przeszła w 2009 r. face lifting i jest dłuższa o 70 mm i szersza o 40 mm od poprzedniczki. Auto występuje z miękkim i twardym dachem. Twardy dach wykonany został z włókna szklanego i pokryty laminatem, dzięki czemu jest zaledwie 37 kg cięższy od wersji z miękkim dachem. Proces składania i rozkładania dachu zajmuje 12 sekund.

**CZYTAJ TAKŻE


Rekordzistka na skalę światową - Mazda MX-5
Mazda 3 MPS jak torpeda

**

Mazda MX-5, Fot: Mazda
Mazda MX-5, Fot: Mazda

Z zewnątrz auto wygląda ponadczasowo, co wynika chyba z przekonania, że skoro coś dobrze wygląda, to nie trzeba tego psuć. Facelifting w 2009 r. nadał cech charakterystycznych dla nowych modeli Mazdy (tzw. kierunek stylistyczny Zoom-Zoom), ale zmienił się głównie przód pojazdu. Auto otrzymało nowe reflektory i wloty powietrza w zderzaku. Modyfikacja jednostek napędowych (1,8 i 2,0 l) umożliwiła zwiększenie maksymalnej prędkości obrotowej o 500 obr./min. Zmieniono również układ wydechowy, ale głównie w celu zapewnienia lepszego, "rasowego" brzmienia, co rzeczywiście dobrze słychać w kabinie.

Zwarta sylwetka roadstera (1255 mm wysokości, 3995 mm długości, 1720 mm szerokości, 2330 mm rozstaw osi) powoduje, że auto dobrze zachowuje

Mazda MX-5, Fot: Mazda
Mazda MX-5, Fot: Mazda

się podczas jazdy, sprawiając dużą przyjemność podczas pokonywania ciasnych zakrętów. Pamiętać należy przy tym, że to auto z napędem na tylne koła i chociaż ma centralnie umieszczony środek ciężkości, to lubi na łukach wykręcić "bączka". W utrzymania auta w ryzach pomaga sportowe, sztywne zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy i efektywne hamulce.

Pod maską testowanej wersji Sport pracował 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 160 KM. Sześciobiegowa skrzynia manualna z krótkim skokiem lewarka, przenosi na tylną oś 188 Nm momentu obrotowego. Pozwala to na przyspieszenie do 100 km/h w 7,9 sekundy i rozpędzenie do prędkości 218 km/h. Zużycie paliwa nawet przy agresywnym stylu jazdy w ruchu miejskim oscyluje w okolicach 12 l na 100 km. Jadąc w trasie można się spodziewać zużycia paliwa na poziomie 6 litrów.

Mazda MX-5, Fot: Mazda
Mazda MX-5, Fot: Mazda

Wnętrze MX-5 psuje nieco pierwsze wrażenie. Mogłoby być bardziej efektowne, zwłaszcza jeśli chodzi o wygląd kokpitu, który jest niestety, przede wszystkim funkcjonalny. Rozpieszczają nas za to skórzane fotele (w standardzie). Są dobrze wyprofilowane, a nade wszystko bardzo wygodne. Nawet po wielu godzinach w trasie nie odczuwa się bólu pleców. Dla nieco "większych" kierowców kłopotliwe może być dobre ustawienie fotela ze względu na niewielką przestrzeń nad głową.

MX-5 występuje w dwóch wersjach - Kirei (od 91 800 zł) z miękkim dachem, silnikiem 1,8 o mocy 126 KM i 5-biegową przekładnią oraz opisywany Sport z 2-litrową jednostką o mocy 160 KM (od 105 700 zł). W bogatszej wersji Sport w cenie jest pełne dodatkowe wyposażenie (m.in. elektrycznie sterowane szyby i lusterka, ESP, skórzana tapicerka, klimatyzacja i system Audio Bose). Dopłaty 1900 zł wymaga jedynie lakier metalik.

Trudno wśród roadsterów dostępnych na naszym rynku znaleźć konkurencję cenową dla MX-5. Dla porównania Audi TT Roadster z porównanymi parametrami to wydatek rzędu 141 tys. zł, a ceny Mercedesa SLK zaczynają się od ponad 160 tys. zł.

Wybrane dane techniczne Mazdy MX-5 i konkurentów:

Marka / modelMazda MX-5 SportAudi TT RoadsterMercedes SLK 200
Cena (zł)105 700141 200162 500
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowy
Pojemność (l)2,01,81,8
Moc (KM)160160184
Moment obrotowy (Nm)188250270
Przyśpieszenie 0-100 km/h (s)7,97,47,3
Prędkość maksymalna218223240
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)7,66,56,4
Emisja CO2 (g/km)181152149
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Pojemność bagażnika (l)150250225

**więcej zdjęć Mazdy MX-5 w

naszej galerii

**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie