Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mazda MX-5 NC (2005-2015). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Jakub Mielniczak
Produkowana od 1989 roku Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Trzy lata temu liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła okrągły milion. W Motofaktach bierzemy pod lupę poprzednią generację MX-5 oznaczoną fabrycznym kodem NC i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku wtórnym. Fot. Mazda
Produkowana od 1989 roku Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Trzy lata temu liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła okrągły milion. W Motofaktach bierzemy pod lupę poprzednią generację MX-5 oznaczoną fabrycznym kodem NC i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku wtórnym. Fot. Mazda
Produkowana od 1989 roku Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Trzy lata temu liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła okrągły milion. W Motofaktach bierzemy pod lupę poprzednią generację MX-5 oznaczoną fabrycznym kodem NC i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku wtórnym.

Trzecią generację MX-5 produkowano przez nieco ponad 9 lat. W tym czasie przeprowadzono jeden facelifting - w 2009 roku. Delikatnie zmieniono wówczas m.in. wygląd nadwozia, upodabniając je do pozostałych modeli Mazdy. We wnętrzu odświeżono design zegarów oraz zwiększono ilość miejsca na nogi. W podstawowej wersji MX-5 NC była dostępna z miękkim dachem. W tym modelu raz pierwszy zaproponowano klientom sztywny dach składany (Power Retractable Hard Top), który z jednej strony podnosił o 40 kg masę auta, z drugiej zaś poprawiał jego funkcjonalność w całorocznej eksploatacji.

Mazda MX-5 NC. Nadwozie/wnętrze

Produkowana od 1989 roku Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Trzy lata temu liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła okrągły
Produkowana od 1989 roku Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Trzy lata temu liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła okrągły milion. W Motofaktach bierzemy pod lupę poprzednią generację MX-5 oznaczoną fabrycznym kodem NC i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku wtórnym.

Fot. Mazda

Pod względem rozmiarów nadwozia, generacja NC jest największa ze wszystkich dotychczasowych MX-piątek. Jest też najbardziej przyjazna dla wysokich kierowców - w pozostałych mogą oni czuć się oni nieco klaustrofobicznie. 150-litrowy bagażnik „na papierze” nie wygląda na duży, ale do spakowania się na weekend dla pary - w zupełności wystarczy. Wersja ze sztywnym dachem była oferowana od 2006 roku. Jego składanie trwa 12 sekund, a po złożeniu dach nie zabiera przestrzeni w kufrze. Do jakości materiałów we wnętrzu nie ma większych zastrzeżeń, a precyzja montażu jest bez zarzutu. Należy wziąć jednak pod uwagę, że sztywność nadwozia otwartego jest niższa niż zamkniętego i należy wybaczyć MX-5 niewielkie trzeszczenie na wybojach.

Produkowana od 1989 roku Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Trzy lata temu liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła okrągły
Produkowana od 1989 roku Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Trzy lata temu liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła okrągły milion. W Motofaktach bierzemy pod lupę poprzednią generację MX-5 oznaczoną fabrycznym kodem NC i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku wtórnym.

Fot. Mazda

Nie najlepsza jest widoczność, zwłaszcza do tyłu i wyciszenie przy prędkościach autostradowych. Podobać się może sportowa, niska pozycja za kierownicą i logiczne rozmieszczenie elementów sterowania. Ci, którzy planują całoroczną eksploatację MX-5, docenią bardzo skuteczne ogrzewanie. Wiele egzemplarzy ma niezłe wyposażenie. Reflektory ksenonowe, system audio BOSE, skórzana tapicerka, dostęp bezkluczykowy czy automatyczna klimatyzacja nie należą do rzadkości.

O ile usterki elementów wyposażenia zdarzają się rzadko, tak szczególną uwagę trzeba zwrócić na kondycję nadwozia. Mazdy nigdy nie słynęły z dobrego zabezpieczenia antykorozyjnego. MX-5 nie jest wyjątkiem. Rdza w pierwszej kolejności pojawia się pod autem - na podłodze, układzie wydechowym oraz na elementach zawieszenia. Przed zakupem warto obejrzeć też spód pokrywy silnika i bagażnika. Pewnym pocieszeniem może być fakt, że nie wszystkie MX-5 są używane przez cały rok. Rezygnacja z zimowej eksploatacji dobrze wpływa na kondycję blacharską tego roadstera i jeżeli trafimy na tak używany egzemplarz, warto nim się zainteresować.

Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu

Mazda MX-5 NC. Napęd/podwozie

Produkowana od 1989 roku Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Trzy lata temu liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła okrągły
Produkowana od 1989 roku Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Trzy lata temu liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła okrągły milion. W Motofaktach bierzemy pod lupę poprzednią generację MX-5 oznaczoną fabrycznym kodem NC i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku wtórnym.

Fot. Mazda

Do napędu MX-5 NC stosowano dwa silniki - o pojemnościach 1.8 i 2.0 l. Czterocylindrowe jednostki zamontowano wzdłużnie, a moc z nich jest przekazywana wyłącznie na koła tylne. Podstawowy motor ma 126 KM i zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w niecałe 10 sekund. Mocniejszy, 160-konny w sprincie do „setki” schodzi poniżej 8 sekund. To właśnie tę wersję polecamy. W codziennej jeździe w cyklu mieszanym nie ma problemu z osiągnięciem zużycia paliwa oscylującego wokół 8 l/100 km.

Prawdziwą przyjemnością jest obsługa fantastycznie pracującej dźwigni zmiany biegów. Z tego powodu trudno znaleźć uzasadnienie dla MX-5 z „automatem”. Na szczęście takie egzemplarze w ogłoszeniach trafiają się rzadko. Usterki prawidłowo eksploatowanych silników są rzadkością. Szczególną uwagę należy zwracać jedynie na poziom oleju silnikowego - obie jednostki są wrażliwe na jego niedobór. Pewnym zagrożeniem może być agresywny styl jazdy, do którego niektórych może prowokować lekkie, tylnonapędowe auto. W takich przypadkach w pierwszej kolejności poddają się elementy zawieszenia i przeniesienia napędu. Może się okazać, że ściąganie w czasie jazdy nie jest wynikiem źle ustawionej zbieżności, ale np. uszkodzeniem zawieszenia po uderzeniu bokiem felgi w krawężnik.

MX-5 nie jest autem szczególnie komfortowym, ale trudno na to liczyć decydując się na zakup małego roadstera. Ważne jest to, że w codziennej eksploatacji Mazda nie męczy, a zawieszenie, mimo swojej twardości, nie powoduje wypadania plomb z zębów. Niedostatki komfortu przestają mieć znaczenie, gdy wyjedziemy na krętą, równą drogę. To właśnie tam można docenić bezpośredni układ kierowniczy i dopracowane podwozie. Frajda z jazdy MX-piątką jest ogromna!

Mazda MX-5 NC. Sytuacja rynkowa

Produkowana od 1989 roku Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Trzy lata temu liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła okrągły
Produkowana od 1989 roku Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Trzy lata temu liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła okrągły milion. W Motofaktach bierzemy pod lupę poprzednią generację MX-5 oznaczoną fabrycznym kodem NC i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku wtórnym.

Fot. Mazda

Spośród ok. 30 Mazd MX-5 NC wystawionych na sprzedaż, tylko dwie pochodzą z polskich salonów sprzedaży. Połowa z oferowanych aut ma pod maską motor dwulitrowy. Według deklaracji sprzedających, 50% aut jest bezwypadkowych. W przypadku tego roadstera fakt ten ma szczególne znaczenie - naprawa otwartego nadwozia po wypadku jest trudna, a jej efekt nie zawsze satysfakcjonuje. Najdroższe egzemplarze osiągają ceny ok. 50 tys. zł., najtańsze - kupimy już za 20-23 tys. zł.

Mazda MX-5 NC. Podsumowanie

MX-5 potrafi dać wielką przyjemność z jazdy z wiatrem we włosach. Bez problemu nada się do jazdy przez cały rok, a zadbany egzemplarz nie powinien sprawiać większych problemów eksploatacyjnych. Ważne, by przy oględzinach dobrze sprawdzić interesujące nas auto pod kątem korozji i przeszłości wypadkowej.

ZALETY:

  • trwała mechanika;
  • doskonała praca manualnej skrzyni biegów;
  • znakomite prowadzenie.

WADY:

  • podatność na korozję;
  • nie jest to auto dla wysokich kierowców.

 

Mazda MX-5 NC podstawowe dane techniczne

 
1.8 MZR
2.0 MZR
Okres produkcji
03/2005–02/2015
03/2005–10/2008
11/2008–02/2015
Pojemność skokowa
1798 cm³
1999 cm³
Moc maksymalna przy obr/min
93 kW
(126 KM)
/6500
118 kW
(160 KM)
/6700
118 kW
(160 KM)
/7000
Maks. Moment obr przy obr/min
167 Nm
/4500
188 Nm
/5000
Skrzynia biegów, seryjna
5-biegowa manualna
5-biegowa manualna
(6-biegowa manualna od 2013)
Skrzynia biegów, opcjonalna
6-biegowa manualna
6-biegowa automatyczna
Prędkość maksymalna (ze sztywnym dachem) [aut.]
200 km/h
215 km/h
(218 km/h)
[194 km/h]
Przyspieszenie 0-100 km/h (ze sztywnym dachem) [aut.]
9,6 s
8,3 s
(8,2 s)
7,6 s
(7,9 s)
[8,9 s]

Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty