Mazda MX-5. Kabriolet z animuszem

Wojciech Frelichowski
Mazda MX-5 Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.Fot, Wojciech Frelichowski
Mazda MX-5 Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.Fot, Wojciech Frelichowski
Udostępnij:
Mazda MX-5 może uchodzić nie tylko za jeden ze wzorców dwumiejscowych kabrioletów. Atutem tego auta są również znakomicie dobrane walory trakcyjne. Aż szkoda, że jest tylko dla dwóch osób.
Mazda MX-5 Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii.
Mazda MX-5

Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.


Fot, Wojciech Frelichowski

Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.

Klasyka gatunku

Nadwozie Mazdy MX-5 z pewnością mieści się w kanonach dwumiejscowych, małych kabrioletów, czyli: długa maska silnika i krótki tył, pomiędzy którymi jest niewielka kabina. Jednak w odróżnieniu od poprzednich generacji obecny model nie jest tylko ewolucją modelową, ale całkowicie nową konstrukcją.

Tak jak wszystkie aktualne Mazdy, model MX-5 powstał według koncepcji, którą japońska marka określa nazwą KODO. Zatem charakterystycznymi elementami przodu jest duży grill oraz wąskie, skośne reflektory. Maska silnika mocno wnosi się ku górze razem z błotnikami, które nadają całości dynamicznego charakteru.

Tył auta jest krótki. Nadwozie kończy się dość gwałtownie pionowym panelem, gdzie widzimy okrągłe lampy świateł pozycyjnych i stop oraz podłużne, wąskie kierunkowskazy.

Kabina po metamorfozie

Mazda MX-5 Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii.
Mazda MX-5

Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.


Fot, Wojciech Frelichowski

Całkowicie zmieniono wnętrze samochodu. Najwięcej modyfikacji widać na desce rozdzielczej. W poprzednim modelu ten element, a szczególnie środkowa konsola, był dość rozbudowany. W MX-5 piątej generacji sięgnięto po podobne rozwiązania, które znalazły się w Mazdzie 2.

Sterowanie zestawu audio i systemu info przejął joystick i pięć współpracujących z nim przycisków umieszczonych pomiędzy przednimi fotelami. Forma tego rozwiązania jest nowoczesna, ale nie do końca funkcjonalna, bo jego obsługa wymaga od kierowcy oderwania wzroku od drogi. Natomiast regulację nawiewem i temperaturą powierzono dużym pokrętłom, dzięki czemu łatwo nimi sterować podczas jazdy.

W zestawie zegarów przed oczami kierowcy są trzy okrągłe wskaźniki. Po prawej jest prędkościomierz, w środku obrotomierz (jak w klasycznym aucie sportowym), a po lewej we wspólnej obudowie wskaźnik paliwa, temperatury cieczy chłodzącej silnik oraz wyświetlacz komputera pokładowego.

Mazda MX-5 Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii.
Mazda MX-5

Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.


Fot, Wojciech Frelichowski

Testowy egzemplarz był wyposażony w sportowe fotele Recaro obszyte kompilacją skóry i alcantary. Skórą wykończono także część kokpitu, nie mówiąc już o kierownicy czy dźwigni zmiany biegów.

Z racji, że po stronie pasażera nie znalazło się miejsce na schowek, trzeba było znaleźć inne rozwiązanie. Skrytkę zlokalizowano w tylnej ściance pomiędzy za fotelami. Jest także schowek w podłokietniku. Jak zwykle w takich autach bagażnik jest mały, bo przestrzeń z tyłu auta musi także pomieścić złożony dach. W Mazdzie MX-5 bagażnik ma pojemność 130 litrów, czyli zmieszczą się w nim dwie małe walizki.

Trochę gimnastyki

Mazda MX-5 to klasyczny kabriolet, czyli z miękkim, brezentowym dachem. Producent nie silił się na opracowywanie skomplikowanego systemu automatycznego otwierania i zamykania dachu. W MX-5 dach jest otwierany i składany ręcznie. Ale jest to banalnie prosta czynność. Najpierw zwalniamy blokadę nad lusterkiem wstecznym, potem odczepiamy dach od przedniej szyby i przesuwamy aż za fotele, do położenia spoczynkowego, które jest zabezpieczone blokadą.Kiedy chcemy dach zamknąć, najpierw uchwytem pomiędzy fotelami zwalniamy wspomnianą blokadę, a potem przesuwamy go do przedniej szyby i tu blokujemy. Zarówno otwieranie, jak i zamykanie dachu trwa kilka sekund i można to wykonać jedną ręką.

[page_break]

Dwa litry bez turbo

Mazda MX-5 Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii.
Mazda MX-5

Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.


Fot, Wojciech Frelichowski

Mazda MX-5 może zostać wyposażona w jeden z dwóch silników benzynowych: 1.5 o mocy 131 KM lub 2.0 o mocy 160 KM. Testowe auto było napędzane tą mocniejszą jednostką.

To typowy silnik Mazdy, czyli bez doładowania, za to z podwyższonym stopniem sprężania. Chodziło o wykrzesanie z silnika jak najwyższej mocy, a jednocześnie ograniczenie zużycia paliwa. Faktycznie, zapas mocy jest spory, choć pozornie tego nie czuć. W miarę wzrostu obrotów jego impet rośnie i auto rwie do przodu niczym wystrzelone z procy.Zaletą tej jednostki jest także niski poziom emitowanego hałasu, ale tylko do pewnego momentu. Kiedy silnik wchodzi na obroty spod maski słychać chropowaty warkot. A przecież o takie efekty dźwiękowe chodzi w aucie o sportowych zapędach.

Co miłe dla kieszeni, zastosowany silnik nie jest paliwożerny. Według producenta średnie zużycie paliwa ma wynosić 6,6 litra na 100 km. W naszym teście spalanie było o litr wyższe, ale to i tak dobry wynik.

Zwinnie na zakrętach

Najgorzej jest wejść i wyjść z wozu, bo fotele są osadzone bardzo nisko. Przywodzi to na myśl kabinę samolotu myśliwskiego. Ale wygoda i jakość foteli nie budzi zastrzeżeń.Jeszcze przyjemniejsze wrażenia towarzyszą jeździe Mazdą MX-5. W tym tylnonapędowym aucie, w którym zespół silnik-skrzynia biegów są przesunięte w kierunku środka pojazdu, udało się rozłożyć masę w proporcji 50:50.

Mazda MX-5 Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii.
Mazda MX-5

Choć trudno w to uwierzyć, ale Mazda MX-5 jest posiadaczem rekordu Guinnessa na najpopularniejszy dwumiejscowy samochód sportowy w historii. Model ten wprowadzono na rynek w 1989 roku. Od tej chwili Mazda wyprodukowała ponad milion egzemplarzy tego auta. Obecnie oferowana jest MX-5 czwartej generacji.


Fot, Wojciech Frelichowski

Na równych szosach auto rwie jak pocisk. A jeśli trafi się zakręt to połyka go zwinnie i z animuszem. Poza dobranym rozkładem masy sprzyja temu precyzyjny układ kierowniczy i utwardzone zawieszenie. Zaś zmiana biegów to czysta przyjemność. Skok dźwigni jest krótki i pewny, a i sam lewarek jest w idealnym miejscu.

Jednak kiedy nawierzchnia jest „upiększona” koleinami lub co gorsza, podziurawiona, to to samo zawieszenie jest przyczyną nieprzyjemnych drgań i wstrząsów. Na domiar złego auto jest nisko zawieszone i pokonywanie kolein i innych garbów wymaga delikatności. A jazda bez dachu? No cóż, to trzeba lubić, bo kiedy przekraczamy prędkość 100 km/h hałas pędzącego powierza staje się męczący.

Mazda MX-5 2.0 i konkurenci: 

 

Marka/model

Mazda MX-5 2.0 Sky FREEDOM

Fiat 124 1.4 Spider Lusso

Volkswagen Golf 1.4 TSI kabrio

Cena (zł)

113 900

117 000

100 090

Typ nadwozia/liczba drzwi

kabriolet/2

kabriolet/2

kabriolet/2

Liczba miejsc

2

2

4

                                                  Wymiary i masy

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

3915/1735/1230

4054/1740/1233

4337/1782/1471

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

b.d.

b.d

1535/1508

Rozstaw osi (mm)

2310

2310

2578

Masa własna (kg)

1015

1050

1344

Pojemność bagażnika (l)

130

140

250

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

45

55

Układ napędowy

 

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

1998

1368

1395

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

tylna

Tylna

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

                                                          Osiągi

 

Moc (KM) przy obr./min

160 przy 6000

140 przy 5000

150 przy 5000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

200 przy 4600

240 przy 2250

250 przy 1500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,3

7,5

8,8

Prędkość maksymalna (km/h)

214

215

208

Średnie spalanie (l/100 km)

6,6

6,4

5,4

Emisja CO2 (g/km)

154

148

125

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie