Mazda MX-5 Cup Poland zza kierownicy

Tomasz Szmandra (AIP)
Już w najbliższy weekend w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski na Tor Poznań ponownie wyjadą zawodnicy startujący w MX-5 Cup Poland. Piąta i szósta runda nowego Pucharu w polskich wyścigach zapowiada się emocjonująco, bo poziom rywalizacji stale rośnie. Tymczasem my mieliśmy okazję przekonać się, jak jeździ wyścigowa Mazda podczas dnia testowego na torze w Przeźmierowie.Fot. Kacper Rogacin
Już w najbliższy weekend w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski na Tor Poznań ponownie wyjadą zawodnicy startujący w MX-5 Cup Poland. Piąta i szósta runda nowego Pucharu w polskich wyścigach zapowiada się emocjonująco, bo poziom rywalizacji stale rośnie. Tymczasem my mieliśmy okazję przekonać się, jak jeździ wyścigowa Mazda podczas dnia testowego na torze w Przeźmierowie.Fot. Kacper Rogacin
Już w najbliższy weekend w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski na Tor Poznań ponownie wyjadą zawodnicy startujący w MX-5 Cup Poland. Piąta i szósta runda nowego Pucharu w polskich wyścigach zapowiada się emocjonująco, bo poziom rywalizacji stale rośnie. Tymczasem my mieliśmy okazję przekonać się, jak jeździ wyścigowa Mazda podczas dnia testowego na torze w Przeźmierowie.

Jedyny obecnie homologowany obiekt w Polsce, na którym mogą się odbywać wyścigi z prawdziwego zdarzenia – Tor Poznań – musi wystarczyć krajowym ścigantom zarówno do rozgrywania zawodów, jak i treningów oraz testów. Nic dziwnego, że każda okazja do wyjazdu na liczący już ponad 40 lat obiekt w Przeźmierowie jest skrzętnie wykorzystywana przez zawodników i ich zespoły. Oprócz wyścigowych Mazd MX-5, po torze krążyły więc również różne modele wyczynowych Porsche, Mini, BMW, Lamborghini, a nawet prototyp kategorii LMP 4 – Ligier JS P4.

Już w najbliższy weekend w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski na Tor Poznań ponownie wyjadą zawodnicy startujący w MX-5 Cup Poland. Piąta
Już w najbliższy weekend w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski na Tor Poznań ponownie wyjadą zawodnicy startujący w MX-5 Cup Poland. Piąta i szósta runda nowego Pucharu w polskich wyścigach zapowiada się emocjonująco, bo poziom rywalizacji stale rośnie. Tymczasem my mieliśmy okazję przekonać się, jak jeździ wyścigowa Mazda podczas dnia testowego na torze w Przeźmierowie.

Fot. Kacper Rogacin

My jednak skupiliśmy swoja uwagę na roadsterze japońskiej marki, który w wersji na tor okazuje się jeszcze bardziej ekscytujący. Wyścigowa Mazda MX-5 napędzana jest prawie seryjnym, dwulitrowym, wolnossącym silnikiem SkyActiv o mocy podwyższonej do 200 KM. Auto jest bardzo lekkie (waży ok. 980 kg) i taka moc silnika w zupełności wystarcza, aby poczuć dreszczyk wyścigowych emocji. Układ przeniesienia napędu jest całkowicie seryjny – samochód ten ma standardową 6-stopniową manualną skrzynię biegów i tylny most z mechanizmem różnicowym o ograniczonym tarciu. Wprowadzono jednak niezbędne modyfikacje w zawieszeniu i układzie jezdnym, co czyni z tego samochodu niemal wyczynowy bolid! Jak przystało na rasową wyścigówkę, praktycznie na każdym fragmencie toru Mazda znakomicie się prowadzi, a na zakrętach jest prawie przyklejona do nawierzchni, nie pozbawiając poczucia panowania nad pojazdem nawet mniej doświadczonych zawodników.

Więcej o wyścigowej Maździe MX-5 i samym Pucharze można się dowiedzieć z załączonego poniżej filmu, ale warto jeszcze podkreślić, że samochody te oferowane są w formule Arrive & Drive. Oznacza to, że identycznie przygotowane pucharowe Mazdy organizator przywozi na tor wraz z oponami, paliwem oraz niezbędnymi częściami i wyposażeniem. Zawodnikom pozostaje tylko zameldować się na wyścigach ze swoim kombinezonem i kaskiem.

Już w najbliższy weekend w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski na Tor Poznań ponownie wyjadą zawodnicy startujący w MX-5 Cup Poland. Piąta
Już w najbliższy weekend w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski na Tor Poznań ponownie wyjadą zawodnicy startujący w MX-5 Cup Poland. Piąta i szósta runda nowego Pucharu w polskich wyścigach zapowiada się emocjonująco, bo poziom rywalizacji stale rośnie. Tymczasem my mieliśmy okazję przekonać się, jak jeździ wyścigowa Mazda podczas dnia testowego na torze w Przeźmierowie.

Fot. Kacper Rogacin

Wracając do trzeciej rundy Pucharu, która już za „chwilę” rusza na Torze Poznań, to obok kierowców znanych ze startów w dotychczasowych rundach, takich jak zwycięzca wszystkich poprzednich wyścigów, Krzysztof Ratajczak czy Marcin Fedder i Grzegorz Grzybowski, zobaczymy w akcji aż trzech debiutantów. Do tego grona należą: znany specjalista od dryftu, Piotr Więcek, czołowy kierowca e-sportowy świata, zwycięzca ubiegłorocznej wirtualnej edycji wyścigu 24 godziny Le Mans, Nikodem Wiśniewski, który brał udział w pracach nad rozwojem wyścigowej Mazdy MX-5 oraz Krzesimir Kwasiborski, znany ze startów w wyścigach w kraju i zagranicą.

Ponadto w stawce 38 załóg zgłoszonych do sobotniego dwugodzinnego wyścigu Endurance znajdą się dwie załogi w Mazdach MX-5. Będą to bracia Krzesimir i Radosław Kwasiborscy oraz Grzegorz Grzybowski i Marcin Fedder.

– Bardzo się cieszymy z powrotu do ścigania – powiedział dyrektor i koordynator Pucharu Paweł Skucha z firmy TG Auto. – Ze względu na porę roku pogoda jest niepewna, więc w razie deszczu być może będzie to pierwsza okazja do testu przygotowanego przez nas nowego poszycia dachu. W sobotnim wyścigu długodystansowym Endurance będziemy testować opony o twardszej mieszance. Cieszymy się z debiutu trójki interesujących, szybkich kierowców i liczymy, że urozmaicą oni jeszcze bardziej rywalizację. Podczas sierpniowej sesji treningowej na torze Poznań widać było, że mają bardzo dobre tempo.

Warto dodać, że podczas trzeciego weekendu Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski ścigać się będzie łącznie ponad 180 zawodników. Zapraszamy więc na Tor Poznań, bo będzie się działo!

Film z jazd testowych na torze można zobaczyć TUTAJ.

Klasyfikacja generalna MX-5 Cup Poland po 4 wyścigach:

1. Krzysztof Ratajczak 100 pkt.,

2. Marcin Fedder 69,

3. Grzegorz Grzybowski 37,

4. Łukasz Byśkiniewicz 33,

5. Marcin Siadkowski 30,

6. Błażej Buliński 27,

7. Krzysztof Siadkowski 23,

8. Jakub Wyszomirski 12,

9. Anna Bigos 12.

Zobacz także: Nowa Toyota Mirai. Auto na wodór oczyści powietrze podczas jazdy!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty