Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mazda kończy produkcję silników Wankla

(pp)
Fot. Mazda
Fot. Mazda
22 czerwca Mazda zakończyła jeden z najważniejszych etapów w swojej historii. Tego dnia, z fabryki w Hiroszimie zjechał bowiem ostatni silnik Wankla z rodziny Renesis. Japończycy potwierdzili już, że w najbliższych latach nie planują zastąpienia go podobną konstrukcją.
Fot. Mazda
Fot. Mazda

Nazwa tego typu silnika pochodzi od nazwiska jego twórcy - niemieckiego konstruktora Felixa Wankla. W porównaniu do powszechnie stosowanych jednostek czterosuwowych, motor Wankla wyróżnia się przede wszystkim sposobem pracy tłoka i jego kształtem. Jest on bowiem trójkątny, i obraca się wewnątrz eliptycznego cylindra.

Taki typ silnika odznacza się bardzo wysoką sprawnością, a także możliwością uzyskania wysokiej mocy ze stosunkowo niewielkiej pojemności. Niestety, jest to okupione niższą żywotnością takich jednostek. Był to jeden z powodów, dla których Wankle nigdy nie zdobyły ogromnej popularności, a Mazda była ostatnim z producentów, który wytwarzał ten motor na większą skalę.

Silnik ten znalazł zastosowanie głównie w sportowych modelach tej marki, jak np. seria RX. Pomimo niedawnych zapewnień Mazdy o pracach nad nową generacją Wankla z rodziny Renesis, ostatecznie porzucono prace rozwojowe na rzecz technologii SKYACTIV umożliwiającej znaczne obniżenie zużycia paliwa.

Tym samym, 45-letni mariaż tej marki z silnikami Wankla dobiegł końca. W fabryce w Hiroszimie niebawem rozpocznie się montaż czterosuwowych jednostek spalinowych.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty