Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mazda CX-60. Testujemy nowego SUV-a. Wyposażenie, zużycie paliwa, dane techniczne

Ryszard M. Perczak
Początkowo nowa CX-60 jest oferowana jedynie w dwóch wersjach napędowych. Są to samochody wyposażone w hybrydę typu plug-in albo silnik wysokoprężny.
Początkowo nowa CX-60 jest oferowana jedynie w dwóch wersjach napędowych. Są to samochody wyposażone w hybrydę typu plug-in albo silnik wysokoprężny. Ryszard M. Perczak
Wprowadzana w tym roku na rynek Mazda oznaczona symbolem CX-60 to nie tylko zupełnie nowy model. Od czasu pojawiającej się w przeszłości sporadycznie w Europie Mazdy CX-9, ta najnowsza jest bowiem największym aktualnie pojazdem tej marki. Mało tego, jest ona samochodem dzięki któremu Mazda ma zamiar na poważnie zaistnieć w segmencie SUV Premium. Wkrótce na tej samej płycie podłogowej powstanie jeszcze większy samochód. Czy będzie oznaczony CX-80?

Mazda CX-60. SUV w japońskim stylu

Sylwetka nowej Mazdy to klasyczny SUV, który nie odbiega stylistycznie od innych SUV-ów tej marki tj. CX-3, CX-30 i CX-5. Nawet niezbyt wprawne oko znajdzie w liniach jej nadwozia elementy stylistyki nazywanej w japońskiej marce filozofią Kodo. Podobne z innymi Mazdami charakterystyczne szczegóły jak np. grill sprawiają, że nie pomylimy tego auta z jakimkolwiek modelem innego producenta.

O ile na zewnątrz CX-60 nie wnosi aż tyle nowego, to już we wnętrzu wyraźnie się czuje, że w Maździe bardzo się poważnie myśli o tym, jak urządzić wnętrze aby było ono „Made in Japan”, a do tego stylowo, elegancko wręcz luksusowo. Jest to szczególnie widoczne w odmianie z jasnym wykończeniem, gdzie czujemy się zajmując miejsce w fotelu, jak w eleganckim saloniku. Skromność, żeby nie powiedzieć surowość jaką zauważymy w kabinie CX-60 to cecha japońskiego designu widocznego chociażby w typowym japońskim mieszkaniu. Japoński rodowód wynika nie tylko z wyglądu, ale również miejsca produkcji najnowszej Mazdy.

Mazda CX-60. Jakie napędy do wyboru?

Początkowo nowa CX-60 jest oferowana jedynie w dwóch wersjach napędowych. Są to samochody wyposażone w hybrydę typu plug-in albo silnik wysokoprężny.

Napęd mieszany w CX-60, który jest oryginalnym dziełem inżynierów Mazdy tworzą czterocylindrowy silnik benzynowy 2,5 l/192 KM oraz jednostka elektryczna o mocy 129 kW/175 KM. Moc systemowa tego zespołu to 327 KM/241 kW. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi aż 500 Nm. Bateria trakcyjna ma pojemność w tej hybrydzie 17,8 kWh co pozwala CX-60 pokonać wyłącznie na prądzie realnie przynajmniej 55 km i to z prędkością nawet 100 km/h. W danych technicznych jest podany nawet dystans 63 km. Przeniesienie momentu napędowego tylko na tylną oś lub na wszystkie koła odbywa się poprzez 8-stopniową skrzynię automatyczną, gdyż tylko taka przekładnia jest w tym modelu dostępna.

W wersji PHEV w napędzie wszystkich kół, który jest możliwy zawsze niezależnie od tego czy pracuje tylko silnik spalinowy, tylko elektryczny czy oba jednocześnie, ciekawe jest to, że nie tak jak w hybrydach innych producentów silnik spalinowy napędza tylko koła przednie a elektryczny tylne zaś układ AWD nie ma mechanicznego wału napędowego łączącego obie osie. Tutaj umieszczone z przodu obie jednostki wraz ze skrzynią przekładniową i wałem mechanicznym regulują podziałem napędu przód/tył. W CX-60 ze słabszym dieslem (200 KM) oraz w przyszłości w wersji z trzylitrowym, sześciocylindrowym silnikiem benzynowym e-Skyactiv X (dostepny od przyszłego roku) napęd jest przenoszony wyłącznie na koła tylne.

O ile hybryda PHEV tj. z możliwością doładowywania prądem z zewnątrz nikogo już nie dziwi o tyle pewnym zaskoczeniem jest oferta, w której CX-60 występuje z dieslem. Zdaniem Wojciecha Halarewicza, wiceszefa Mazda Europe nie ma w tym nic dziwnego wszak wciąż prawie połowa samochodów wybieranych przez klientów w tym segmencie ma właśnie takie silniki. Dlaczego zatem nie pójść im naprzeciw tym bardziej, że współczesne diesle wcale nie muszą być bardziej „brudne” dla powietrza niż silniki benzynowe? Zatem sześciocylindrowy diesel w najnowszej Maździe ma 3,3 l pojemności i moc maksymalną, w zależności od wersji 200 (450 Nm) lub 254 KM (550 Nm). Jego działanie jest wspierane w ramach tzw. miękkiej hybrydy, w której silnik elektryczny oddaje 153 dodatkowe Niutonometry.

Mazda CX-60. Zamawiali ją w ciemno

W chwili otwarcia zamówień na ten samochód (8 marca br.) dilerzy Mazdy w Polsce nie mieli go jeszcze fizycznie do swojej dyspozycji. Nie można było początkowo odbywać jazd próbnych, a jednak do tej pory z zakładanych do sprzedania przez rok prawie 1300 egzemplarzy ponad 1100 ma już swoich właścicieli.

CX-60 swoje powodzenie zawdzięcza m.in. temu, że jest samochodem kompletnym, uniwersalnym, który udanie łączy w sobie funkcje wygodnego auta osobowego, rodzinnego samochodu rekreacyjnego z dużym bagażnikiem, a także terenówki, która może pociągnąć nawet dwuipółtonową przyczepę. Nie dziwi więc fakt, że jednym z najczęściej wybieranych elementów wyposażenia dodatkowego jest… hak holowniczy pozwalający np. na montaż z tyłu samochodu bagażnika na rowery.

Mazda CX-60. Pierwsza jazda

Podczas niedawnej prezentacji oddano dziennikarzom do jazd testowych model CX-60 z hybrydami PHEV. Pierwszym zaskoczeniem był sposób personalizacji ustawień w samochodzie. Wprowadzając do systemu m.in. wzrost kierowcy oraz skanując w lusterku bocznym jego twarz program dopasowywał i zapamiętywał optymalne ustawienie np. koła kierownicy, lusterek, wyświetleń różnych danych na szybie (HUD), kąta ustawienia oparcia fotela i jego wysokość a także radia i klimatyzacji.

Sama jazda była już pozbawiona większych zaskoczeń, choć średnie spalanie przy zróżnicowanej trasie na poziomie 2,8 l/100 km i zużycie prądu 21,8 kWh/100 km (przy jeździe w trybie EV) wywoływało nasze niedowierzanie. Producent podaje spalanie benzyny wynoszące 1,5 l/100 km (wg WLTP) i zużycie energii wynoszące ok. 23,0 kWh/100 km. Mając do dyspozycji pięć trybów jazdy (Sport, Normal, EV, Off-road i Towing) mogliśmy dopasowywać sobie ustawienia do charakteru jazdy. Opcjonalnie dostępny tryb Townig przydatny jest wtedy, gdy samochód ciągnie przyczepę.

Trochę jak nie w hybrydzie, nasza CX-60 mogła pędzić niemiecką autostradą 200 km/h. Powyżej tej prędkości jest elektroniczne ograniczenie. Za to przyspieszenia do 100 km/h nie trwały dłużej niż 6 sekund. Dzięki dość sztywnemu zawieszeniu i precyzyjnemu układowi kierowniczemu auto zachowuje się bardzo pewnie.

Wszystko w znakomitym wyciszeniu i ciekawym wykończeniu kabiny. Prawie bezstresowo, w otoczeniu eleganckiej skromności i poczuciu, że ten samochód wiele może. Nastrój psuła jedynie niezbyt radząca sobie z językiem polskim nawigacja, która co rusz posiłkowała się określeniami niemieckimi. Za to grafika GPS i precyzja prezentacji niezbędnych informacji wręcz wzorowa.

Mazda MX-60, jak przystało na samochód z aspiracjami premium jest nie tylko dobrze wykończona, ale również zaopatrzono ją w szereg systemów wspierających kierowcę w bezpiecznym prowadzeniu. Aktywny tempomat, systemy pilnujące pasa ruchu oraz ostrzegające przed zbliżaniem się do pojazdu poprzedzającego to tylko niektóre z nich. Wszystko z intuicyjną obsługą.

Poruszaliśmy się tym samochodem w różnych warunkach drogowych od autostrad po uliczki nieomal osiedlowe. W każdych warunkach czuło się opiekę elektroniki, która chociażby w postaci kamer ustawionych tak by obserwować to co jest po bokach, za i przed samochodem była wszechobecna.

Mazda CX-60. Konkurenci na rynku

Wśród rynkowych konkurentów CX-60 Mazda widzi Audi Q5, BMW X3, Mercedesa GLC i Volvo XC60. Ambitnie, ale czy będzie im w stanie dorównać? Nie od razu, ale z upływem czasu z pewnością, gdy udowodni, że segment premium to nie tylko cena, ale przede wszystkim wysoka jakość, bardzo bogate wyposażenie i technologie, na które tańszych aut nie stać. O tym, że jest to możliwe mogą świadczyć dane dotyczące zamówień na nową Mazdę. Bardzo poważna grupę tych, którzy wybrali „w ciemno” ten model stanowią ci, którzy do tej pory żadnej Mazdy w swoim garażu jeszcze nie mieli. Jeśli się nie rozczarują to pozostaną.

Mazda. 6 lat gwarancji

Przygotowując wprowadzenie na rynek nowego modelu CX-60 sprawdzono, jak będzie się kształtowała jego tzw. wartość rezydualna. Chodzi, mówiąc najprościej o to jak z upływem czasu będzie zakupiony w salonie nowy egzemplarz tracił na wartości. Wyniki okazały się dla nowej Mazdy bardzo obiecujące, bo po trzech latach jej wartość będzie dochodziła do 65 proc. ceny w chwili zakupu.

Ponadto w tych dniach Mazda ogłosiła, że wydawane od września br. samochody w polskich salonach dilerskich, w tym oczywiście CX-60 objęte są już 6 letnią gwarancją producenta chyba, że wcześniej samochód pokona 150 tys. km.

MAzda CX-60 Dane techniczne

MODEL

Mazda CX-60 2,5

PHEV

Mazda CX-60 3,3 

M-HEV

Mazda CX-60 3,3

M-HEV

SILNIK spalinowy

Rodzaj

Benzynowy

Wysokoprężny

Wysokoprężny

Liczba cylindrów

4

6

6

Pojemność (cm sześc.)

2488

3283

3283

Moc maksymalna (KM)

191

200

254

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

261

450

550

SILNIK elektryczny

Moc maksymalna (KM)

175

17

17

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

270

153

153

BATERIA

Pojemność brutto (kWh)

11,6

0,33

0,33

Zasięg (km)

63

-

-

HYBRYDA

Moc maksymalna PHEV (KM)

327

-

-

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

500

-

-

Zużycie prądu (kWh/100 km)

23,0

-

-

SKRZYNIA BIEGÓW


Automatyczna/8

Automatyczna/8

Automatyczna/8

PRZENIESIENIE NAPĘDU


AWD

RWD

AWD

OSIĄGI

Prędkość maksymalna (km/h)

200

212

219

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (km/h)

5,8

8,4

7,4

WYMIARY

Długość (mm)

4745

4745

4745

Szerokość (mm)

1890

1890

1890

Wysokość (mm)

1675

1675

1675

Rozstaw osi (mm)

2870

2870

2870

Pojemność bagażnika (l)

570

570

570

Masa własna (kg)

1980

1815

1860

Prześwit (cm)

17,0

17,0

17,0

CENA MODELU od (zł)


241 900,00

204 900,00

251 900,00

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty