Mazda CX-5 2022. Pierwsze wrażenia, wyposażenie, spalanie i ceny

Kamil Rogala
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.Fot. Kamil Rogala
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.Fot. Kamil Rogala
Udostępnij:
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.

Mazda CX-5 2022. Nadwozie/wnętrze

Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio.
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.
Fot. Kamil Rogala

Obecna generacja Mazdy CX-5 jest w połowie swojego cyklu życia i właśnie doczekała się liftingu. Auto zadebiutowało jesienią 2016 roku na Salonie Samochodowym w Tokio, a już w 2017 roku trafiło do produkcji w fabryce w Hiroszimie. CX-5 drugiej generacji wyglądem mocno nawiązuje do swojego poprzednika (lata 2012-2017), ale ma zdecydowanie bardziej agresywne, dynamiczne linie, co dodatkowo podkreślono w odświeżonej odmianie. Auto powstało na lekkiej platformie podłogowej Mazda Skyactiv.

Różnice w porównaniu do „starszej” wersji zobaczymy przede wszystkim po obserwacji zderzaków, które nabrały smukłości i elegancji. Nowy jest również grill, który obecnie ma trójwymiarową konstrukcję z motywem skrzydeł wchodzących pod klosze lamp. Światła również zostały przeprojektowane i widać to szczególnie w wyższych wersjach wyposażenia. Sygnatura przednia i tylna zyskały nowoczesności, choć znam głosy, które uważają, że wcześniej było lepiej i bardziej pasowało do Mazdy. Kwestia gustu. Trochę zmian mamy także w ofercie, bowiem oprócz nowego koloru nadwozia – Zircon Sand – klienci mogą także wybrać jedną z dwóch specjalnych wersji wyposażenia.

Jedną z nich jest wersja Newground, która wyróżnia się przede wszystkim srebrnymi akcentami w zderzakach oraz listwach progowych, czarnymi wstawkami przy nadkolach, czarnymi obudowami lusterek, jak również zielonymi detalami w osłonie chłodnicy. Standardowo auto wyposażone jest w 17-calowe felgi aluminiowe, ale w opcji znajdziemy również obręcze 19-calowe. We wnętrzu wersja ta charakteryzuje się również zielonymi elementami w postaci przeszyć, kratek nawiewów itp. Druga nowa wersja wyposażenia to Homura, która legitymuje się czarnymi elementami zewnętrznymi tj. obudową grilla, dolnej części zderzaka, nadkoli, listew drzwiowych i lusterek. W standardzie znajdziemy tutaj również 19-calowe felgi w czarnym kolorze, czarno jest również we wnętrzu. Wisienką na torcie są czerwone akcenty i przeszycia tapicerki.

Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio.
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.
Fot. Kamil Rogala

We wnętrzu, jak to w Maździe CX-5, wszystko jest wysmakowane i po prostu może się podobać. Przestrzeni również nie zabraknie, w końcu to przedstawiciel segmentu D. Rozstaw osi 2700 mm zapewnia wystarczająco miejsca, zaś bagażnik o pojemności 506 litrów (do 1620 litrów po złożeniu oparć kanapy) wystarczy nawet dużej rodzinie. Nowości po liftingu? W konsoli środkowej producent zastosował bezprzewodową ładowarkę w standardzie Qi, w bagażniku pojawiła się podwójna podłoga, która ułatwia organizację przestrzeni i załadunek. Poprawiono również wyciszenie, szczególnie wytłumiono pracę zawieszenia na nierównościach.

 

Mazda CX-5 2022. Silnik i wrażenia z jazdy

Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio.
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.
Fot. Kamil Rogala

Oferta silnikowa Mazdy CX-5 jest dość skromna, ale oferowane w tym modelu silniki cieszą się uznaniem użytkowników. Czy coś się zmieniło? Tak – z oferty już jakiś czas temu zniknął silnik wysokoprężny 2.2 Skyactiv-D. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, pod maską może pracować 2-litrowy silnik Skyactiv-G o mocy 165 KM lub 2,5-litrowy Skyactiv-G generujący 194 KM. A co z przeniesieniem napędu? Do wyboru jest 6-biegowa ręczna lub automatyczna przekładnia o tej samej liczbie przełożeń. Opcjonalny jest też system i-Active AWD – napęd na cztery koła. Osiągi? Co prawda nie jest to auto dla dynamicznych kierowców, ale nie można narzekać na ospałość. Najmocniejsza wersja z silnikiem benzynowym, automatem i napędem AWD od 0 do 100 km/h rozpędza się w 9,3 sekundy i osiąga 195 km/h. Jeśli chodzi o spalanie, silnik ten powinien zadowolić się średnio 7,5-8 l/100km. Jak jest w praktyce?

O ile spalanie trudno oszacować na kilkudziesięciokilometrowym, mocno zróżnicowanym odcinku testowym, tak prowadzenie pozostało takie samo – niezwykle przyjemne, o mocno komfortowym zabarwieniu, ale z odrobiną sportowej nutki. Auto jest dość leniwe i niechętnie rwie się do przodu, ale przyspieszanie jest bardzo liniowe i przyjemne. Wyciszenie faktycznie zostało udoskonalone i podróż jest jeszcze bardziej relaksująca. To, wespół z niespotykanym charakterem Mazdy, która wydaje się otulać kierowcę, dbać o niego i pasażerów sprawia, że bez względu, czy jedziemy po autostradzie, czy snujemy się w korku, pokonywanie kolejnych kilometrów jest po prostu przyjemne. Dodatkowo nowy system wspomagający jazdę w korku Cruising & Traffic Support działa świetnie. Zmian w stosunku do wersji sprzed liftingu jest stosunkowo niewiele, ale Mazda uzupełniła swojego SUV-a segmentu D o elementy niezbędne i udało jej się to zaimplementować niezwykle sprawnie.

Mazda CX-5 2022. Ceny i wyposażenie

Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio.
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.
Fot. Kamil Rogala

Cennik otwiera odmiana Kai z silnikiem 2.0 Skyactiv-G o mocy 165 KM z manualną skrzynią biegów za 123 900 złotych. Za nową wersję Newground z tym samym napędem zapłacimy 146 400 złotych, a Homura to koszt 155 900 złotych. Topowa odmiana to Enso, która kosztuje 200 900 złotych i będzie to odmiana z silnikiem 2.5 Skyactiv-G o mocy 194 KM z automatyczną skrzynią biegów i napędem AWD. Za 2000 złotych dokupimy pakiet zimowy (tylko do wersji Kanjo), za 7000 złotych pakiet bezpieczeństwa, a za 3000 złotych szyberdach. Trójwarstwowy lakier Soul Red Crystal to koszt 4500 złotych.

Mazda CX-5 2022. Podsumowanie

Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio.
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.
Fot. Kamil Rogala

Mazda CX-5 nie zmieniła się znacząco, ale wprowadzone zmiany wyraźnie odświeżyły ofertę i sprawiły, że auto jest gotowe na kolejne 2-3 lata rynkowej batalii. Lepsze wyciszenie, ciekawe wersje wyposażenia i tak samo świetne materiały we wnętrzu okraszone bardzo przyjemnymi właściwościami jezdnymi sprawiają, że model ten jest nadal ciekawą alternatywą dla tych, którzy szukają auta nietuzinkowego.

 

 

 

Mazda CX-5 2022 – zalety:

  • nadal przyjemna dla oka, odświeżona stylistyka;
  • dwie nowe wersje wyposażenia w ofercie;
  • rewelacyjna jakość materiałów i spasowania;
  • ładnie zaprojektowane, eleganckie wnętrze;
  • bardzo dobre właściwości jezdne;
  • drobne, ale trafne poprawki.

Mazda CX-5 2022 – wady:

  • pod względem technologicznym konkurencja odjechała;
  • nieco przeciętna dynamika topowej wersji.

Porównanie Mazdy CX-5 2.5 Skyactiv-G 194 KM AWD (AT6) do wybranych konkurentów:

 

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G 194 KM AWD (AT6)

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V 180 KM 4WD (AT7)

Ford Kuga 2.5 FHEV 190 KM AWD (eCVT)

Cena (zł, brutto)

od 176 900

od 158 900

od 164 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Długość/szerokość (mm)

4575/1900

4500/1865

4614/2000

Wysokość (mm)

1675

1650

1675

Rozstaw osi (mm)

2700

2680

2710

Pojemność bagażnika (l)

506/1620

577/1756

475/1534

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1577

1577

1698

Pojemność zbiornika paliwa (l)

58

54

54

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna (mHEV)

benzyna (FHEV)

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 6-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, bezstopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

194

180

190

Moment obrotowy (Nm)

258

265

200 Nm (silnik spalinowy)

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,3

9

9,8

Prędkość maksymalna (km/h)

195

201

196

Spalanie (l/100km)

8 (WLTP)

6,9 (WLTP)

5,7 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

181

156

132

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie