Mazda CX-5 2022. Nadwozie/wnętrze
Obecna generacja Mazdy CX-5 jest w połowie swojego cyklu życia i właśnie doczekała się liftingu. Auto zadebiutowało jesienią 2016 roku na Salonie Samochodowym w Tokio, a już w 2017 roku trafiło do produkcji w fabryce w Hiroszimie. CX-5 drugiej generacji wyglądem mocno nawiązuje do swojego poprzednika (lata 2012-2017), ale ma zdecydowanie bardziej agresywne, dynamiczne linie, co dodatkowo podkreślono w odświeżonej odmianie. Auto powstało na lekkiej platformie podłogowej Mazda Skyactiv.
Różnice w porównaniu do „starszej” wersji zobaczymy przede wszystkim po obserwacji zderzaków, które nabrały smukłości i elegancji. Nowy jest również grill, który obecnie ma trójwymiarową konstrukcję z motywem skrzydeł wchodzących pod klosze lamp. Światła również zostały przeprojektowane i widać to szczególnie w wyższych wersjach wyposażenia. Sygnatura przednia i tylna zyskały nowoczesności, choć znam głosy, które uważają, że wcześniej było lepiej i bardziej pasowało do Mazdy. Kwestia gustu. Trochę zmian mamy także w ofercie, bowiem oprócz nowego koloru nadwozia – Zircon Sand – klienci mogą także wybrać jedną z dwóch specjalnych wersji wyposażenia.
Jedną z nich jest wersja Newground, która wyróżnia się przede wszystkim srebrnymi akcentami w zderzakach oraz listwach progowych, czarnymi wstawkami przy nadkolach, czarnymi obudowami lusterek, jak również zielonymi detalami w osłonie chłodnicy. Standardowo auto wyposażone jest w 17-calowe felgi aluminiowe, ale w opcji znajdziemy również obręcze 19-calowe. We wnętrzu wersja ta charakteryzuje się również zielonymi elementami w postaci przeszyć, kratek nawiewów itp. Druga nowa wersja wyposażenia to Homura, która legitymuje się czarnymi elementami zewnętrznymi tj. obudową grilla, dolnej części zderzaka, nadkoli, listew drzwiowych i lusterek. W standardzie znajdziemy tutaj również 19-calowe felgi w czarnym kolorze, czarno jest również we wnętrzu. Wisienką na torcie są czerwone akcenty i przeszycia tapicerki.
We wnętrzu, jak to w Maździe CX-5, wszystko jest wysmakowane i po prostu może się podobać. Przestrzeni również nie zabraknie, w końcu to przedstawiciel segmentu D. Rozstaw osi 2700 mm zapewnia wystarczająco miejsca, zaś bagażnik o pojemności 506 litrów (do 1620 litrów po złożeniu oparć kanapy) wystarczy nawet dużej rodzinie. Nowości po liftingu? W konsoli środkowej producent zastosował bezprzewodową ładowarkę w standardzie Qi, w bagażniku pojawiła się podwójna podłoga, która ułatwia organizację przestrzeni i załadunek. Poprawiono również wyciszenie, szczególnie wytłumiono pracę zawieszenia na nierównościach.
Mazda CX-5 2022. Silnik i wrażenia z jazdy
Oferta silnikowa Mazdy CX-5 jest dość skromna, ale oferowane w tym modelu silniki cieszą się uznaniem użytkowników. Czy coś się zmieniło? Tak – z oferty już jakiś czas temu zniknął silnik wysokoprężny 2.2 Skyactiv-D. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, pod maską może pracować 2-litrowy silnik Skyactiv-G o mocy 165 KM lub 2,5-litrowy Skyactiv-G generujący 194 KM. A co z przeniesieniem napędu? Do wyboru jest 6-biegowa ręczna lub automatyczna przekładnia o tej samej liczbie przełożeń. Opcjonalny jest też system i-Active AWD – napęd na cztery koła. Osiągi? Co prawda nie jest to auto dla dynamicznych kierowców, ale nie można narzekać na ospałość. Najmocniejsza wersja z silnikiem benzynowym, automatem i napędem AWD od 0 do 100 km/h rozpędza się w 9,3 sekundy i osiąga 195 km/h. Jeśli chodzi o spalanie, silnik ten powinien zadowolić się średnio 7,5-8 l/100km. Jak jest w praktyce?
O ile spalanie trudno oszacować na kilkudziesięciokilometrowym, mocno zróżnicowanym odcinku testowym, tak prowadzenie pozostało takie samo – niezwykle przyjemne, o mocno komfortowym zabarwieniu, ale z odrobiną sportowej nutki. Auto jest dość leniwe i niechętnie rwie się do przodu, ale przyspieszanie jest bardzo liniowe i przyjemne. Wyciszenie faktycznie zostało udoskonalone i podróż jest jeszcze bardziej relaksująca. To, wespół z niespotykanym charakterem Mazdy, która wydaje się otulać kierowcę, dbać o niego i pasażerów sprawia, że bez względu, czy jedziemy po autostradzie, czy snujemy się w korku, pokonywanie kolejnych kilometrów jest po prostu przyjemne. Dodatkowo nowy system wspomagający jazdę w korku Cruising & Traffic Support działa świetnie. Zmian w stosunku do wersji sprzed liftingu jest stosunkowo niewiele, ale Mazda uzupełniła swojego SUV-a segmentu D o elementy niezbędne i udało jej się to zaimplementować niezwykle sprawnie.
Mazda CX-5 2022. Ceny i wyposażenie
Cennik otwiera odmiana Kai z silnikiem 2.0 Skyactiv-G o mocy 165 KM z manualną skrzynią biegów za 123 900 złotych. Za nową wersję Newground z tym samym napędem zapłacimy 146 400 złotych, a Homura to koszt 155 900 złotych. Topowa odmiana to Enso, która kosztuje 200 900 złotych i będzie to odmiana z silnikiem 2.5 Skyactiv-G o mocy 194 KM z automatyczną skrzynią biegów i napędem AWD. Za 2000 złotych dokupimy pakiet zimowy (tylko do wersji Kanjo), za 7000 złotych pakiet bezpieczeństwa, a za 3000 złotych szyberdach. Trójwarstwowy lakier Soul Red Crystal to koszt 4500 złotych.
Mazda CX-5 2022. Podsumowanie
Mazda CX-5 nie zmieniła się znacząco, ale wprowadzone zmiany wyraźnie odświeżyły ofertę i sprawiły, że auto jest gotowe na kolejne 2-3 lata rynkowej batalii. Lepsze wyciszenie, ciekawe wersje wyposażenia i tak samo świetne materiały we wnętrzu okraszone bardzo przyjemnymi właściwościami jezdnymi sprawiają, że model ten jest nadal ciekawą alternatywą dla tych, którzy szukają auta nietuzinkowego.
Mazda CX-5 2022 – zalety:
- nadal przyjemna dla oka, odświeżona stylistyka;
- dwie nowe wersje wyposażenia w ofercie;
- rewelacyjna jakość materiałów i spasowania;
- ładnie zaprojektowane, eleganckie wnętrze;
- bardzo dobre właściwości jezdne;
- drobne, ale trafne poprawki.
Mazda CX-5 2022 – wady:
- pod względem technologicznym konkurencja odjechała;
- nieco przeciętna dynamika topowej wersji.
Porównanie Mazdy CX-5 2.5 Skyactiv-G 194 KM AWD (AT6) do wybranych konkurentów:
| Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G 194 KM AWD (AT6) | Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V 180 KM 4WD (AT7) | Ford Kuga 2.5 FHEV 190 KM AWD (eCVT) |
Cena (zł, brutto) | od 176 900 | od 158 900 | od 164 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 | crossover/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4575/1900 | 4500/1865 | 4614/2000 |
Wysokość (mm) | 1675 | 1650 | 1675 |
Rozstaw osi (mm) | 2700 | 2680 | 2710 |
Pojemność bagażnika (l) | 506/1620 | 577/1756 | 475/1534 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1577 | 1577 | 1698 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 | 54 | 54 |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna (mHEV) | benzyna (FHEV) |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 6-stopniowa | automatyczna, 7-stopniowa | automatyczna, bezstopniowa |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 194 | 180 | 190 |
Moment obrotowy (Nm) | 258 | 265 | 200 Nm (silnik spalinowy) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,3 | 9 | 9,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 201 | 196 |
Spalanie (l/100km) | 8 (WLTP) | 6,9 (WLTP) | 5,7 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 181 | 156 | 132 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?