Mazda CX-5 2022. Pierwsze wrażenia, wyposażenie, spalanie i ceny

Kamil Rogala
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.Fot. Kamil Rogala
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.Fot. Kamil Rogala
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.

Mazda CX-5 2022. Nadwozie/wnętrze

Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio.
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.
Fot. Kamil Rogala

Obecna generacja Mazdy CX-5 jest w połowie swojego cyklu życia i właśnie doczekała się liftingu. Auto zadebiutowało jesienią 2016 roku na Salonie Samochodowym w Tokio, a już w 2017 roku trafiło do produkcji w fabryce w Hiroszimie. CX-5 drugiej generacji wyglądem mocno nawiązuje do swojego poprzednika (lata 2012-2017), ale ma zdecydowanie bardziej agresywne, dynamiczne linie, co dodatkowo podkreślono w odświeżonej odmianie. Auto powstało na lekkiej platformie podłogowej Mazda Skyactiv.

Różnice w porównaniu do „starszej” wersji zobaczymy przede wszystkim po obserwacji zderzaków, które nabrały smukłości i elegancji. Nowy jest również grill, który obecnie ma trójwymiarową konstrukcję z motywem skrzydeł wchodzących pod klosze lamp. Światła również zostały przeprojektowane i widać to szczególnie w wyższych wersjach wyposażenia. Sygnatura przednia i tylna zyskały nowoczesności, choć znam głosy, które uważają, że wcześniej było lepiej i bardziej pasowało do Mazdy. Kwestia gustu. Trochę zmian mamy także w ofercie, bowiem oprócz nowego koloru nadwozia – Zircon Sand – klienci mogą także wybrać jedną z dwóch specjalnych wersji wyposażenia.

Jedną z nich jest wersja Newground, która wyróżnia się przede wszystkim srebrnymi akcentami w zderzakach oraz listwach progowych, czarnymi wstawkami przy nadkolach, czarnymi obudowami lusterek, jak również zielonymi detalami w osłonie chłodnicy. Standardowo auto wyposażone jest w 17-calowe felgi aluminiowe, ale w opcji znajdziemy również obręcze 19-calowe. We wnętrzu wersja ta charakteryzuje się również zielonymi elementami w postaci przeszyć, kratek nawiewów itp. Druga nowa wersja wyposażenia to Homura, która legitymuje się czarnymi elementami zewnętrznymi tj. obudową grilla, dolnej części zderzaka, nadkoli, listew drzwiowych i lusterek. W standardzie znajdziemy tutaj również 19-calowe felgi w czarnym kolorze, czarno jest również we wnętrzu. Wisienką na torcie są czerwone akcenty i przeszycia tapicerki.

Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio.
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.
Fot. Kamil Rogala

We wnętrzu, jak to w Maździe CX-5, wszystko jest wysmakowane i po prostu może się podobać. Przestrzeni również nie zabraknie, w końcu to przedstawiciel segmentu D. Rozstaw osi 2700 mm zapewnia wystarczająco miejsca, zaś bagażnik o pojemności 506 litrów (do 1620 litrów po złożeniu oparć kanapy) wystarczy nawet dużej rodzinie. Nowości po liftingu? W konsoli środkowej producent zastosował bezprzewodową ładowarkę w standardzie Qi, w bagażniku pojawiła się podwójna podłoga, która ułatwia organizację przestrzeni i załadunek. Poprawiono również wyciszenie, szczególnie wytłumiono pracę zawieszenia na nierównościach.

 

Mazda CX-5 2022. Silnik i wrażenia z jazdy

Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio.
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.
Fot. Kamil Rogala

Oferta silnikowa Mazdy CX-5 jest dość skromna, ale oferowane w tym modelu silniki cieszą się uznaniem użytkowników. Czy coś się zmieniło? Tak – z oferty już jakiś czas temu zniknął silnik wysokoprężny 2.2 Skyactiv-D. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, pod maską może pracować 2-litrowy silnik Skyactiv-G o mocy 165 KM lub 2,5-litrowy Skyactiv-G generujący 194 KM. A co z przeniesieniem napędu? Do wyboru jest 6-biegowa ręczna lub automatyczna przekładnia o tej samej liczbie przełożeń. Opcjonalny jest też system i-Active AWD – napęd na cztery koła. Osiągi? Co prawda nie jest to auto dla dynamicznych kierowców, ale nie można narzekać na ospałość. Najmocniejsza wersja z silnikiem benzynowym, automatem i napędem AWD od 0 do 100 km/h rozpędza się w 9,3 sekundy i osiąga 195 km/h. Jeśli chodzi o spalanie, silnik ten powinien zadowolić się średnio 7,5-8 l/100km. Jak jest w praktyce?

O ile spalanie trudno oszacować na kilkudziesięciokilometrowym, mocno zróżnicowanym odcinku testowym, tak prowadzenie pozostało takie samo – niezwykle przyjemne, o mocno komfortowym zabarwieniu, ale z odrobiną sportowej nutki. Auto jest dość leniwe i niechętnie rwie się do przodu, ale przyspieszanie jest bardzo liniowe i przyjemne. Wyciszenie faktycznie zostało udoskonalone i podróż jest jeszcze bardziej relaksująca. To, wespół z niespotykanym charakterem Mazdy, która wydaje się otulać kierowcę, dbać o niego i pasażerów sprawia, że bez względu, czy jedziemy po autostradzie, czy snujemy się w korku, pokonywanie kolejnych kilometrów jest po prostu przyjemne. Dodatkowo nowy system wspomagający jazdę w korku Cruising & Traffic Support działa świetnie. Zmian w stosunku do wersji sprzed liftingu jest stosunkowo niewiele, ale Mazda uzupełniła swojego SUV-a segmentu D o elementy niezbędne i udało jej się to zaimplementować niezwykle sprawnie.

Mazda CX-5 2022. Ceny i wyposażenie

Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio.
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.
Fot. Kamil Rogala

Cennik otwiera odmiana Kai z silnikiem 2.0 Skyactiv-G o mocy 165 KM z manualną skrzynią biegów za 123 900 złotych. Za nową wersję Newground z tym samym napędem zapłacimy 146 400 złotych, a Homura to koszt 155 900 złotych. Topowa odmiana to Enso, która kosztuje 200 900 złotych i będzie to odmiana z silnikiem 2.5 Skyactiv-G o mocy 194 KM z automatyczną skrzynią biegów i napędem AWD. Za 2000 złotych dokupimy pakiet zimowy (tylko do wersji Kanjo), za 7000 złotych pakiet bezpieczeństwa, a za 3000 złotych szyberdach. Trójwarstwowy lakier Soul Red Crystal to koszt 4500 złotych.

Mazda CX-5 2022. Podsumowanie

Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio.
Mazda nigdy się nie spieszyła i nie goniła za konkurencją. Zamiast tego realizuje swoja koncepcję oferty i powoli, acz konsekwentnie rozwija swoje portfolio. Tym razem padło na model CX-5, który w połowie swojego cyklu życia doczekał się subtelnej, ale bardzo ważnej kuracji odświeżającej.
Fot. Kamil Rogala

Mazda CX-5 nie zmieniła się znacząco, ale wprowadzone zmiany wyraźnie odświeżyły ofertę i sprawiły, że auto jest gotowe na kolejne 2-3 lata rynkowej batalii. Lepsze wyciszenie, ciekawe wersje wyposażenia i tak samo świetne materiały we wnętrzu okraszone bardzo przyjemnymi właściwościami jezdnymi sprawiają, że model ten jest nadal ciekawą alternatywą dla tych, którzy szukają auta nietuzinkowego.

 

 

 

Mazda CX-5 2022 – zalety:

  • nadal przyjemna dla oka, odświeżona stylistyka;
  • dwie nowe wersje wyposażenia w ofercie;
  • rewelacyjna jakość materiałów i spasowania;
  • ładnie zaprojektowane, eleganckie wnętrze;
  • bardzo dobre właściwości jezdne;
  • drobne, ale trafne poprawki.

Mazda CX-5 2022 – wady:

  • pod względem technologicznym konkurencja odjechała;
  • nieco przeciętna dynamika topowej wersji.

Porównanie Mazdy CX-5 2.5 Skyactiv-G 194 KM AWD (AT6) do wybranych konkurentów:

 

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G 194 KM AWD (AT6)

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V 180 KM 4WD (AT7)

Ford Kuga 2.5 FHEV 190 KM AWD (eCVT)

Cena (zł, brutto)

od 176 900

od 158 900

od 164 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Długość/szerokość (mm)

4575/1900

4500/1865

4614/2000

Wysokość (mm)

1675

1650

1675

Rozstaw osi (mm)

2700

2680

2710

Pojemność bagażnika (l)

506/1620

577/1756

475/1534

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1577

1577

1698

Pojemność zbiornika paliwa (l)

58

54

54

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna (mHEV)

benzyna (FHEV)

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 6-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, bezstopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

194

180

190

Moment obrotowy (Nm)

258

265

200 Nm (silnik spalinowy)

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,3

9

9,8

Prędkość maksymalna (km/h)

195

201

196

Spalanie (l/100km)

8 (WLTP)

6,9 (WLTP)

5,7 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

181

156

132

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty