Mazda 6

(w)
Gdyby nie wysokie cło, samochody Mazdy miałyby w Polsce duże powodzenie.

Samochody Mazdy nie mają szczęścia do polskiego rynku. Są produkowane w Japonii, a więc kosztują znacznie więcej od pojazdów wytwarzanych w Europie, gdyż do ceny producenta doliczane jest zaporowe 35-procentowe cło. Szkoda, bo mazda 6, która właśnie pojawia się w Polsce, mogłaby nieźle "zamieszać" na rynku aut klasy wyższej średniej. Jest to atrakcyjna, dobrze zaprojetowana i dobrze wykonana maszyna.
Nowy model mazdy to zupełnie nowa konstrukcja. Na nowej platformie podłogowej, zbudowano nowe nadwozie z nowym wnętrzem i nowymi silnikami. Mimo że jest to pojazd całkowicie zbudowany od nowa, już z daleka jest w nim widoczny styl Mazdy, m.in. dzięki utrzymaniu charakterystycznej pięciokątnej osłony chłodnicy, z centralnie umieszczonym dużym logo Mazdy.
Mazda 6 sprawia wrażenie samochodu, który dobrze trzyma się ziemi - górna część nadwozia, od linii szyb, spoczywa na nieco szerszej części dolnej, dodatkowo poszerzonej nadkolami. Wrażenie stabilności ma pokrycie w rzeczywistości. Między innymi dzięki rozstawowi kół szerszemu o 50 mm środek ciężkości obniżył się o 20 mm. W rezultacie nowa mazda 6 jest stabilna w czasie jazdy po ostrych łukach i nie wykazuje skłonności do przechyłów.
We wnętrzu uwagę zwraca nowa deska rozdzielcza z chromowanymi i tytanowymi wykończeniami. Konstruktorzy zapewniają, że wygodne fotele zapewniają komfortowe warunki podróżowania dla pięciu dorosłych osób. Auto ma pojemne schowki i miejsca na puszki z napojami.
Po złożeniu dzielonego (40:60) oparcia tylnej kanapy łatwo uzyskujemy niemal zupełnie płaską powierzchnię bagażową. Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu nowego zawieszenia tylnych kół typu E-link. Pozwoliło obniżyć podłogę, a także powiększyć objętość bagażnika.
W wyniku zastosowania (w hatchbacku i wagonie) mechanicznego systemu, siedzisko opuszcza się w chwili składania oparcia. Żeby szybko powiększyć przestrzeń bagażową, nie trzeba teraz wyjmować zagłówków ani podnosić siedzisk. Dla zabezpieczenia przed przesuwającym się ładunkiem zostały wzmocnione oparcia siedzeń.
W wersji kombi dostępny jest opcjonalnie układ samodzielnie poziomujący tylne zawieszenie. Wyrównanie poziomu następuje automatycznie poprzez zmianę ciśnienia w amortyzatorach.
Znany z poprzednich konstrukcji system wzmocnień i stref absorpcji MAIDAS, tworzy z kabiny pasażerskiej klatkę bezpieczeństwa, którą trudno zdeformować. Dodatkowo kierowcę i pasażerów chroni sześć poduszek powietrznych. Fotel pasażera z przodu wyposażony jest w czujnik, który dezaktywuje przednią i boczną poduszkę, jeśli miejsce to nie jest zajęte lub gdy przypięty tam jest fotelik dziecka.
Przednie fotele wyposażone są w aktywne zagłówki, które działają w podobny sposób, jak systemie opracowanym przez Saaba (SAHR), co redukuje ryzyko urazów górnego odcinka kręgosłupa, jakie mogłyby powstać przy uderzeniu w tył samochodu.
Jeśli wierzyć fabrycznym danym, to nowa mazda ma skuteczne hamulce. Samochód rozpędzony do szybkości 100 km/h zatrzymuje się po przebyciu 37 m. Niewątpliwie w uzyskaniu takiego rezultatu pomaga system EBA (wspomaganie hamowania awaryjnego). Oczywiście ponadto hamulce mazdy 6 są standardowo wyposażone w ABS z EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania). Za dopłatę można mieć także TCS (układ kontrolujący tor jazdy) i DSC (system utrzymywania stabilności pojazdu).
Mazda 6 może być napędzana jednym z trzech silników benzynowych skonstruowanych wspólnie z Fordem. Są to lekkie, 4-cylindrowe jednostki ze stopów aluminium, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy (1.8 - 120 KM, 2.0 - 141 KM, 2.3 - 166 KM). Największy z nich wyposażony jest w układ rozrządu o zmiennych fazach otwarcia zaworów i wałek wyrównoważający.
Dostępny jest też diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa common-rail drugiej generacji (wtrysk pod wyższym ciśnieniem) o pojemności 2 litrów, ale w dwóch odmianach, różniących się mocą (120 KM i 136 KM).
Obecnie dostępna jest mazda 6 w nadwoziu sedan i hatchback. Wagon (kombi) będzie można kupić dopiero pod koniec roku. W Polsce dostępne jest auto wyposażone w silnik benzynowy LFD (2.0). Najtańszy sedan w wersji touring kosztuje 25.750 euro.

Typ silnikaL8D (1.8)LFD (2.0)L3V (2.3)RF-TDI (2.0)RF-TDI (2.0)
Pojemność skokowa (ccm)1 7981 9992 2611 9981 998
Moc maks. (kW/KM przy obr/min)88/120/5 500104/141/6 000122/166/6 50088/120/3 500100/136/3 500
Maks. moment obr (Nm przy obr/min)165/4 300181/4 100207/4 000310/2 000310/2 000
Czas rozpędzania 0 - 100 km/h (s)10,79,78,910,810,4
Prędkość maksymalna (km/h)197208214198200
Średnie zużycie paliwa8,38,58,96,56,5
Dł/szer/wys. (mm)
4680/1780/1435
Pojemność bagażnika (l)
500
Pojemność zbiornika paliwa (l)
64
Rozstaw osi (mm)
2 675
od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty