Mazda 5 pojawiła się na rynku w 2005 roku zastępując model Premacy. Do tej pory na świecie sprzedało się jej 500 tys. egzemplarzy, z czego 175 tys. w samej Europie. Po pięciu latach nadszedł czas na następną generację.
Nowy model japońskiego minivana, zaprezentowany po raz pierwszy na marcowym salonie samochodowym w Genewie, został zbudowany na zmodyfikowanej płycie podłogowej Mazdy 3. Auto przy rozstawie osi 2750 mm, szerokości 1750 i wysokości 1615 mm zapewnia dużo przestrzeni na nogi, jak na swoją klasę. Dzięki przesuwanemu drugiemu rzędowi foteli nawet dorośli pasażerowie siedzący w trzecim rzędzie (w wersji 7-osobowej) są w stanie podróżować wygodnie, a wznosząca się ku tyłowi auta podłoga zapewnia dodatkowo dobrą widoczność.
W drugim rzędzie siedzeń należy zwrócić uwagę na środkowe miejsce. Można je uznać właściwie za "awaryjne", ponieważ raczej trudno będzie zmieścić tam trzy dorosłe osoby. Za to dzięki unikalnemu systemowi składania siedzeń Karakuri można w bardzo sprytny sposób zamienić niewygodne siedzisko w stolik, praktyczny schowek, lub też całkiem je złożyć zapewniając swobodne przejście do trzeciego rzędu foteli. Minivan Mazdy, jako jedyny w tej klasie oferuje**
przesuwane drzwi w drugim rzędzie. Opcjonalne drzwi z napędem elektrycznym wyposażone są także w czujnik zabezpieczający przed przycięciem.
Pojemność bagażnika różni się w wersji 5- i 7-osobowej. W tej pierwszej przy rozłożonych fotelach wynosi od 538 l do 1597 l. W wersji 7-osobowej po rozłożeniu wszystkich rzędów foteli zostaje skromne 158 l.
Za kierownicą siedzi się wysoko. Fotele z przodu zostały poszerzone i łatwo jest zająć w nich dogodną pozycję. Dodatkowo wprowadzono podłokietniki również dla pasażera. Ustawienia kierownicy można regulować w dwóch płaszczyznach.
W kabinie podczas jazdy jest ciszej niż w poprzedniej wersji a to zasługa m.in. przeprojektowanego nadwozia oraz zawieszenia, które teraz przenosi mniej drgań do wnętrza pojazdu. Zmodyfikowane zostały amortyzatory oraz zwiększono sztywność sprężyn. Wpłynęło to także na poprawienie stabilności jazdy i ograniczyło przechyły auta na zakrętach.Cała konstrukcja została usztywniona a masa auta znacznie zmniejszona - poprzednia wersja z 2-litrowym silnikiem ważyła 1542 kg - obecnie wynosi 1410 kg.
Centralna konsola nowej "piątki" jest skierowana w stronę kierowcy a nad nią znajduje się wyświetlacz pokazujący bieżące informacje pojazdu. Obsługuje się go za pomocą przycisku na kole kierownicy. W wersji z systemem i-stop pomiędzy zegarami znajduje się wskaźnik przełożenia, który informuje o aktualnym biegu oraz podpowiada zmianę najwłaściwszą do warunków jazdy.
Na początku w ofercie pojawią się dwa silniki benzynowe - zmodernizowany 1,8-litrowy MZR oraz całkowicie nowy 2,0-litrowy MZR DISI. Oba silniki spełniają normy Euro V.
W znanej m.in. z modelu 6 jednostce 1,8 MZR wprowadzono elektroniczne sterowanie przepustnicą i zastosowano aluminiowy blok z lekkimi tłokami i korbowodami. Silnik rozwija 115 KM mocy przy 5300 obr./min i osiąga 165 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr./min. Auto rozpędza się maksymalnie do 182 km/h a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 12,8 s. Średnie spalanie wynosi wg producenta 7,2 l/100 km. Emisja CO2 została ograniczona do 168 g/km.
Nowy silnik benzynowy Mazdy MZR 2,0 DISI osiąga moc 150 KM przy 6200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 191 Nm przy 4500 obr./min. Do pierwszej "setki" auto przyspiesza w 11,2 s a prędkościomierz zatrzymuje się na 194 km/h. Średnie spalanie wynosi 6,9 l/100 km przy emisji CO2 159 g/km. Samochody z 2-litrowym silnikiem będą wyposażone w technologię i-stop. To nowatorskie rozwiązanie, które zostało opracowane przez Mazdę. Dzięki unikalnemu systemowi czujników położenia tłoków powtórne uruchomienie silnika jest bardzo szybkie i trwa jedynie 0,35 s, dwukrotnie krócej niż w układach konwencjonalnych.
W styczniu do oferty silnikowej dołączy 1,6-litrowa jednostka wysokoprężna o mocy 115 KM (produkt koncernu PSA) zastępując obecny 2-litrowy silnik CRDI.
Ze wszystkimi silnikami współpracować będzie ręczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach.
Najtańsza, 5-osobowa Mazda 5 w wersji wyposażenia Comfort z silnikiem 1,8 MRZ kosztować będzie 79 900 zł. Za wersję 7-osobową zapłacimy już 86 900 zł. Ceny modelu z silnikiem Diesla zaczynać się będą od 97 900 zł. Auto dostępne będzie od końca listopada, ale już można składać na nie zamówienia. Wśród konkurentów Mazdy 5 na naszym rynku znajdziemy m.in. Forda C-Maxa, Opla Zafirę czy Volkswagena Tourana.
Marka/model | Mazda 5 | Ford C-Max | Opel Zafira |
Cena (zł) | 79 900 | 80 600 | 86 450 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (l) | 1,8 | 2,0 | 1,8 |
Moc (KM) | 115 | 145 | 140 |
Moment obrotowy (Nm) | 165 | 185 | 175 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 12,8 | 9,8 | 11,5 |
Prędkość maksymalna | 182 | 203 | 197 |
Średnie zużycie paliwa (l/ 100 km) | 7,2 | 7,3 | 7,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 168 | 174 | 177 |
Skrzynia biegów | Manualna, 6-biegowa | Manualna, 5-biegowa | Manualna, 5-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 538/1597 | 460/1620 | 140/1820 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?