Mazda 323 F

(LM)
Udostępnij:
Ten model zjednał sobie zwolenników przede wszystkim swoją sportową sylwetką.

Kompaktową mazdę wprowadzono do sprzedaży w 1989 roku. Na polski rynek auto trafiło jednak nieco później - dopiero w 1991 roku; starsze egzemplarze pochodzą zatem wyłącznie z prywatnego importu.Model 323 F szybko zdobył sporą popularność dzięki odważnej stylistyce. Kierowcom podobało się, iż pięciodrzwiowy, rodzinny hatchback wygląda, jak rasowy samochód sportowy. Efekt ten japońskim konstruktorom udało się uzyskać dzięki nisko schodzącej masce silnika i oryginalnym, otwieranym reflektorom.
Jednak, nie ma róży bez kolców - w tym przypadku kolcami (na szczęście bardzo małymi) okazały się właśnie otwierane reflektory. Po przejechaniu 100-150 tys. km światła zaczynają drżeć, najmocniej, kiedy silnik pracuje na wolnych obrotach. Odpowiedzialne za ten mankament są plastikowe końcówki ramion podnoszących reflektory, które z czasem się wyrabiają. Ich wymiana to koszt około 200 zł. W następnych generacjach modelu 323 F (produkowanych po 1994 roku) zrezygnowano już z chowanych lamp.
Najpopularniejszymi silnikami stosowanymi w kompaktowej mazdzie były jednostki o pojemności 1.6 i 1.8 litra. Silniki te są dynamiczne i trwałe. Praktycznie nie występują w nich charakterystyczne, natarczywie powtarzające się usterki.
Przebiegi pomiędzy przeglądami wynoszą 10 tys. km. Na co czwarty przegląd producent zaleca wymianę płynów: chłodniczego i hamulcowego. Po przejechaniu dystansu 100 tys. km należy wymienić w silniku pasek rozrządu.
Mazdy 323 F dobrze trzymają wartość. Za egzemplarz z końcowego okresu produkcji (1994 rok) trzeba zapłacić 15-16 tys. zł. Auto o dwa lata starsze, w dobrym stanie technicznym można kupić już za 12 tys. zł.
O modelu 323 F (1989-1994) mówi Stefan Dyga, właściciel i szef serwisu ASO Mazdy w Katowicach:
- Dzięki śmiałej stylizacji karoserii auto zachowało świeżą linię do dzisiaj. Co istotne, sporo oferowanych na rynku samochodów zostało kupionych w kraju i znajduje się w dobrym stanie. Nieco gorzej jest z pojazdami importowanymi - one często mają za sobą poważne wypadki. Przed zakupem warto pojazdowi dokładnie się przyjrzeć, a nawet wybrać z nim do fachowego serwisu.
Dużym atutem modelu 323 F jest niska awaryjność. Należy jedynie pamiętać o regularnych wymianach oleju, w przeciwnym wypadku silnik będzie pracował dość głośno.
Orientacyjne ceny części w ASO
Klocki hamulcowe - 140 zł
Tarcza hamulcowa (1 szt.) - 140 zł
Amortyzator przedni (1 szt.) - 270 zł
Amortyzator tylny (1 szt.) - 270 zł
Tłumik końcowy - 350 zł
Maska silnika - 1000 zł
Świeca zapłonowa (1 szt.) - 14 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie