Mazda 3 kontra Honda Civic

Ryszard Polit
Fot. Mazda: Mazda nie jest popularna w naszym kraju. Marka należy obecnie do koncernu Ford i dlatego model 3 wykorzystuje płytę podłogową Focusa I.
Fot. Mazda: Mazda nie jest popularna w naszym kraju. Marka należy obecnie do koncernu Ford i dlatego model 3 wykorzystuje płytę podłogową Focusa I.
Udostępnij:
Rynkowe natarcie Europejczyków spowodowało natychmiastową odpowiedź japońskich koncernów samochodowych.

Forma europejskich i japońskich producentów jest dość wyrównana. Na przemian albo jedni, albo drudzy są górą. W ostatnim czasie wygrywali Europejczycy, co spowodowało natychmiastową odpowiedź koncernów japońskich. Porównujemy kompaktowe auta Hondy i Mazdy, które chcąc nie chcąc, rywalizują również ze sobą.

 

Fot. Mazda: Mazda nie jest popularna w naszym kraju. Marka należy obecnie do koncernu Ford i dlatego model 3 wykorzystuje płytę podłogową Focusa I.
Fot. Mazda: Mazda nie jest popularna w naszym kraju. Marka należy obecnie do koncernu Ford i dlatego model 3 wykorzystuje płytę podłogową Focusa I.

Honda na naszym rynku cieszy się dobrą opinią i jako jedna z niewielu marek odnotowała w ubiegłym roku wzrost sprzedaży. Mazda jest u nas mało widoczna i traktowana, niestety, jako marka niszowa. Mazda 3 staje w szranki z Hondą Civic - oba auta z 5-drzwiowym nadwoziem hatchback i oba napędzane silnikami benzynowymi 1,6 l.

Fot. Honda: Honda Civic z 5-drzwiowym nadwoziem hatchback debiutowała w 2001 roku, a 3 lata później przeprowadzono face lifting nadwozia.
Fot. Honda: Honda Civic z 5-drzwiowym nadwoziem hatchback debiutowała w 2001 roku, a 3 lata później przeprowadzono face lifting nadwozia.

 

Cechy szczególne

 

Obaj konkurenci to jedne z większych samochodów kompaktowych. Zgodnie z obecnie panującą tendencją wyróżniają się znacznym rozstawem osi i wysokim nadwoziem, co ma zapewniać obszerne wnętrze. I tak rzeczywiście jest. W Maździe i w Hondzie miejsca jest pod dostatkiem, również na tylnej kanapie. W obu autach przednie siedzenia są wygodne, a siedziska mają wystarczającą długość. Mazda 3 wykorzystuje płytę podłogową Focusa I, gdyż japońska marka należy do koncernu Forda i uznano, że tak będzie taniej. W tym przypadku jednak, taniej, wcale nie

Fot. Mazda: Mazda 3 napędzana silnikiem 1,6 l/105 KM jest autem cichszym od Hondy, ale o zbliżonych i całkiem niezłych własnościach jezdnych.
Fot. Mazda: Mazda 3 napędzana silnikiem 1,6 l/105 KM jest autem cichszym od Hondy, ale o zbliżonych i całkiem niezłych własnościach jezdnych.

oznacza gorzej. W obu samochodach znalazło się wiele podobnych rozwiązań, np. wielowahaczowe zawieszenie tylne czy silniki z układem zmiennych faz rozrządu. Honda wyróżnia się większym bagażnikiem, o objętości 370 l (Mazda - 300 l) i oryginalną, zakrzywioną dźwignią zmiany biegów. 

 

Silniki

 

Honda i Mazda napędzane są 16-zaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l, wykorzystującym układ zmiennych faz rozrządu. Jednostka napędowa Hondy osiąga 110 KM, a Mazdy - 105 KM. Ponadto w silniku Mazdy zainstalowano układ zmieniający długość

Fot. Honda: Civic napędzany silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM okazał się autem nieco szybszym od Mazdy 3 i zużywającym mniej paliwa.
Fot. Honda: Civic napędzany silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM okazał się autem nieco szybszym od Mazdy 3 i zużywającym mniej paliwa.

kanałów dolotowych, co powoduje, że jednostka napędowa jest elastyczna i nie wymaga częstej zmiany biegów. Tak więc Mazda postawiła na komfort, a Honda, zgodnie ze swoją filozofią, na dynamikę jazdy. Chcąc Hondą jechać szybko, trzeba utrzymywać obroty powyżej 4 tys. obr/min, co wiąże się z koniecznością częstej zmiany biegów i wzmożonym hałasem. Civic jest nieco szybszy od Mazdy, ale różnice nie są duże. Honda zużywa mniej paliwa od Mazdy.

 

Wrażenia z jazdy

 

Oba pojazdy cechują się dobrymi własnościami jezdnymi, a sprężyste zawieszenie nie obniża komfortu jazdy. Jest to zasługą nowoczesnego, wielowahaczowego zawieszenia tylnego i precyzyjnego układu kierowniczego. W Maździe zastosowano klasyczne, hydrauliczne

Fot. Mazda: Tablica przyrządów jest zaprojektowana nowocześnie i raczej w europejskim stylu.
Fot. Mazda: Tablica przyrządów jest zaprojektowana nowocześnie i raczej w europejskim stylu.

wspomaganie kierownicy, w Hondzie - elektryczne. Wydaje się, że układ hydrauliczny jest nieco lepszy w Maździe. Za to zmiana biegów w Hondzie to czysta przyjemność. Na dłuższe trasy bardziej komfortowym pojazdem jest Mazda, bowiem ma niższy poziom hałasu. Pojazd ten ma także wydajniejsze hamulce od Hondy.

 

Podsumowanie

 

Generalny importer Mazdy założył, że model 3 to auto

Fot. Honda: We wnętrzu Hondy zwraca uwagę zakrzywiona dźwignia zmiany biegów ulokowana na konsoli centralnej. Biegi zmienia się znakomicie.
Fot. Honda: We wnętrzu Hondy zwraca uwagę zakrzywiona dźwignia zmiany biegów ulokowana na konsoli centralnej. Biegi zmienia się znakomicie.

niszowe. Kosztuje 69 360 zł i w tym należy upatrywać przyczyny małej popularności tego auta w Polsce. Wysoka cena jest uzasadniona również bogatym wyposażeniem. Honda Civic ma tylko nieznacznie gorsze wyposażenie i kosztuje o 2460 zł mniej od Mazdy 3. W gruncie rzeczy oba auta reprezentują podobny poziom techniczny, dla nabywcy ważne jest raczej nasycenie sieci serwisowej i pozycja marki. Z tych powodów korzystniejsza jest oferta Hondy, a Mazdę wybiorą zapewne indywidualiści.

 

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Mazda 3

Honda Civic 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

+

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Mazda 3  5 drzwi

Honda Civic 5 drzwi

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

1590

Moc maksymalna (KM/obr/min):

105/5500

110/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

145/4000

152/4300

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

11,0

10,6

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

12,2

10,8

Prędkość maksymalna (km/h):

182

187

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,2

40,5

Pojemność bagażnika (dm3):

300

370

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

6,0/9,3

5,5/8,6

Długość x szerokość x wysokość (cm):

442 x 176 x 147

428 x 171 x 150

Rozstaw osi (cm):

264

268

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

3/6

Cena wersji 5-drzwiowej (zł):

69 360

66 900

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Mazda 3 Touring

Honda Civic ES

poduszki powietrzne

6

4

układ ABS

S

S

układ wspomagania nagłego hamowania

S

-

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/S

elektrycznie sterowane/podgrzewane

lusterka zewnętrzne

S/S

S/S

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

radio

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-/S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie