Mazda 2 2022. Nadwozie/wnętrze
Tak, zgadzam się, że Mazda jest nieco z tyłu za konkurencją jeśli chodzi o technologie i nowoczesne rozwiązania, ale pod względem stylistyki, Japończycy nikogo nie muszą gonić. Wystarczy, że raz zaprojektują auto, a potem jest ono świeże i po prostu ładne przez lata. Stąd te ciągłe kuracje odświeżające i aktualizowanie oferty. Od jakiegoś czasu uważam, że Mazda to taka „japońska Alfa Romeo” – styliści zawsze robią kawał dobrej roboty.
Nie inaczej jest z Mazdą 2, która na rok modelowy 2022 nie doczekała się praktycznie żadnych zmian wizualnych. Ale czy to źle? Jasne, przydałyby się nowe wzory felg, jakaś interesująca odmiana wyposażenia czy pakiet dodatków, ale „dwójka” nadal wygląda ładnie. Nie jest wyzywająca i rzucająca się w oczy jak np. Peugeot 208, ale ma w sobie coś, co przykuwa wzrok. Ładny grill z szeroką chromowaną ramką, bardzo smukłe światła, które mogą być teraz również matrycowe (to pierwsza, chyba najistotniejsza zmiana), płynne linie boczne, subtelne przetłoczenia i takie same, estetyczne klosze lamp tylnych. Kolejną nowością jest nowy lakier w palecie – dwuwarstwowy Platinum Quartz.
We wnętrzu również jest to samo co ostatnio, czyli mieszanka niezłych materiałów, ładnych kształtów, ciekawych zabiegów stylistycznych (np. okrągłe nawiewy po obu stronach kierownicy), tradycyjnej ergonomii i raczej przeciętnej przestrzeni. Nad deską rozdzielczą wystaje niewielki ekran, na którym wyświetlimy wreszcie zawartość telefonu za pomocą bezprzewodowego interfejsu Apple CarPlay i (niestety) przewodowego Android Auto. I to ostatnia istotna nowość, jeśli chodzi o wizualne i zauważalne zmiany. Bagażnik jest skromny – pojemność 250/950 litrów.
Mazda 2 2022. Silnik, spalanie, wrażenia z jazdy
Istotną, choć niezauważalną na pierwszy rzut oka zmianą jest zmodernizowany silnik 1.5 Skyactiv-G o mocy 75 lub 90 KM (ten drugi może być połączony zarówno z 6-biegowym manualem jak i 6-biegowym automatem). Inżynierowie zmodyfikowali proces spalania mieszanki – jest to opracowany przez Mazdę i użyty po raz pierwszy na świecie proces Diagonal Vortex Combustion (spalanie z ukośnym zawirowaniem mieszanki. Zdaniem producenta, cechuje się on stopniem sprężania podwyższonym do 15:1, czego efektem jest obniżenie zużycia paliwa o 6,8% i redukcję emosji CO2 o 9-12% w cyklu WLTP. Jak to się przekłada na osiąg i spalanie w realnych warunkach?
Dynamika auta jest mocno przeciętna i dość często trzeba sięgać do lewarka zmiany biegów, nawet w mocniejszej, 90-konnej odmianie. Swoją drogą praca skrzyni biegów jest nienaganna, więc w pewnym stopniu sprawia to sporą frajdę, ale jeśli ktoś liczy na dobrą elastyczność jednostki napędowej, musi pamiętać, że wolnossąca jednostka Mazdy wymaga „kręcenia” do wartości minimum 3500 obr./min, gdzie pojawia się maksymalny moment obrotowy 151 Nm. Moc 90 KM z kolei pojawia się dopiero przy 6000 obr./min. To sprawia, że sprint od 0 do 100 km/h zajmuje niecałe 10 sekund, a prędkość maksymalna to przyzwoite jak na ten segment 183 km/h. No dobrze, ale jak prezentuje się spalanie? Zdaniem Mazdy i cyklu WLTP jest to średnio 4,7 l/100km. Jest to osiągalne przy spokojnej jeździe drogami podmiejskimi. Pokonawszy około 50 kilometrów po bardzo zróżnicowanych terenach, z przewagą krętych dróg górskich, z niewielkim odcinkiem autostrady oraz kilkunastoma kilometrami po mieście, średnie spalanie wyniosło 6,3 l/100km.
Mazda 2 2022. Ceny i wyposażenie
Ceny Mazdy 2 w Polsce zaczynają się od kwoty 69 900 złotych za odmianę SkyMotion ze słabszą wersją silnika oraz z manualną skrzynią biegów. Na szczycie oferty jest odmiana SkyPassion z mocniejszym wariantem jednostki napędowej i automatyczną skrzynią biegów za 90 900 złotych.
Mazda 2 2022. Podsumowanie
Zmiany w ofercie Mazdy 2 nie są z pewnością rewolucją, a i na znaczenie słowa ewolucja nie wystarczyło zmian. To po prostu odświeżenie niezłej oferty i zaktualizowanie wyposażenia o elementy, których oczekiwali potencjalni klienci. Za kilka miesięcy dowiemy się zapewne, jak wielu odbiorców decyduje się na „zwykłą” Mazdę 2, a jak wielu sięgnie po odmianę hybrydową, czyli Toyotę Yaris ze znaczkiem Mazdy.
Mazda 2 2022 – zalety:
- nadal przyjemna dla oka stylistyka nadwozia…
- …oraz przyjemne, choć ciasne wnętrze;
- kilka istotnych zmian w ofercie;
- przyjemne prowadzenie i praca skrzyni biegów;
- dość oszczędny zespół napędowy…
Mazda 2 2022 – wady:
- …o przeciętnej dynamice i elastyczności;
- konkurencja z roku na rok jest coraz dalej.
Porównanie Mazda 2 2022 1.5 Skyactiv-G 90 KM (MT6) do wybranych konkurentów:
| Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 KM (MT6) | Peugeot 208 1.2 PureTech 101 KM (MT6) | Skoda Fabia 1.0 TSI 95 KM (MT5) |
Cena (zł, brutto) | od 71 900 | od 76 000 | od 69 050 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4070/1695 | 4055/1745 | 4108/1780 |
Wysokość (mm) | 1515 | 1430 | 1459 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | b.d./b.d. | 1500/1500 | 1525/1509 |
Rozstaw osi (mm) | 2570 | 2540 | 2564 |
Pojemność bagażnika (l) | 250/950 | 311/b.d. | 380/1190 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1146 | 1090 | 1072 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 44 | 44 | 40 |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 6-stopniowa | manualna, 6-stopniowa | manualna, 6-stopniowa |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 90 | 101 | 95 |
Moment obrotowy (Nm) | 151 | 205 | 175 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,8 | 9,9 | 10,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 183 | 188 | 195 |
Spalanie (l/100km) | 4,7 (WLTP) | 5,4 (WLTP) | 5,0 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 107 | 123 | 114 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?