Spis treści
Mazda 2 vs Mitsubishi Space Star. Nadwozie i wnętrze
Tym razem w zestawieniu pojawiły się dwa auta, które być może nie nadążają za konkurencją, jeśli chodzi o nowoczesne rozwiązania i stylistyczne smaczki, ale zdecydowanie mają w sobie coś ciekawego i niekonwencjonalnego. Po pierwsze – tych aut na ulicach jest mało, a dla niektórych to już dość poważny argument z pozytywnym przesłaniem. W przypadku Mazdy 2 mamy do czynienia z bardzo ładnym autem, które może być dodatkowo upiększone kultowym już dla Mazdy, słynnym „cukierkowym” lakierem w kolorze perłowej czerwieni. Zdaniem wielu miłośników marki, ale i innych kierowców, którzy na co dzień korzystają np. z Volkswagena Polo, Mazda 2 to jeden z najładniejszych przedstawicieli segmentu B.
Czasami nadwozie imponuje, a we wnętrzu mamy smutek i pustkę. W Maździe 2 z pewnością tak nie jest, bowiem stylistyka w środku z jednej strony zaskakuje minimalizmem i oszczędnością formy, z drugiej zaś cieszy oko subtelnymi kształtami. Świetnie wyglądają trzy okrągłe nawiewy. Czwarty, centralny został skutecznie ukryty, dzięki czemu zachowano ciekawą asymetrię oraz wizualną korespondencję z trzema pokrętłami panelu klimatyzacji. Świetnie wyglądają również zegary z dużym, centralnie umieszczonym obrotomierzem w głębokiej tubie. Jakość materiałów również nie rozczarowuje, choć zważywszy na fakt, że to segment B, nie oczekujmy cudów. Zaskoczeń nie ma również jeśli chodzi o pojemność bagażnika – to przyzwoite, ale niewyróżniające się 280 litrów. Po złożeniu oparć kanapy przestrzeń bagażowa to 950 litrów. A co u konkurenta?
Tak się złożyło, że jest to pojedynek dwóch japońskich aut miejskich, ale z zupełnie innym podejście do projektowania. W przypadku Mitsubishi Space Star, niektórzy mogą uznać, że stylistyka jest po prostu „nienachalna”. Mówiąc wprost – jest dość minimalistycznie, ale bardzo estetycznie i z kilkoma ciekawymi zabiegami stylistycznymi. Sylwetka przypomina odrobinę minivany, ale to zasługa dość ostro poprowadzonej linii okien. Patrząc na auto z boku, widać ostre wspinanie się linii okien oraz przetłoczenia nad klamkami, przez co auto przybiera kształt klina i wydaje się, że dach poprowadzono dość wysoko. Z jednej strony daje to wrażenie, że auto jest wyższe, z drugiej dodaje mu sportowego, dynamicznego charakteru. Zamiast dużej ilości obłych i łagodnych kształtów jak w Maździe 2, mamy sporo ostrych linii i akcentów. Przód zdominowały dwie chromowane nakładki, które kształtują cały front w literę „X”. Czarny środek dodaje zadziorności, podobnie jak ładnie wcięte w dolnej części światła.
Wnętrze już tak nie zachwyca, ale z drugiej strony trudno się do czegokolwiek przyczepić. Ponownie, niektórzy mogą marudzić, że stylistyka i rozwiązania są nieco przestarzałe, ale jak wspomniałem, po nowinki i gadżety idzie się do konkurencji, a najlepiej dokłada się 20-30 tysięcy złotych do wyższego segmentu. Tutaj musimy godzić się na pewne kompromisy, dlatego też w podstawowych wersjach wyposażenia, nie uświadczymy dotykowego ekranu czy sterowania na kierownicy. Z drugiej strony to dobrze, że na rynku są jeszcze tak analogowe auta, które nie są na siłę naszpikowane nowoczesną i nie przez każdego lubianą technologią. Jest przestronnie i jak na ten segment, dość wygodnie. Pojemność bagażnika jest nieco mniejsza, niż w Maździe 2. Na bagaż przeznaczono 235 litrów, przestrzeni, zaś po złożeniu oparć zyskujemy 912 litrów.
Mazda 2 vs Mitsubishi Space Star. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Oba modele nie są propozycjami dla tych, którzy lubią od czasu do czasu jeździć dynamicznie – to kompletnie zły adres. Ale z drugiej strony trudno znaleźć nowe auto w cenie 70-75 tysięcy złotych, które zapewni emocje. Tu priorytety są inne – liczy się prosta i oszczędna jednostka napędowa. Do napędu Mazdy 2 wybraliśmy słabszą 75-konną wersję wolnossącego silnika 1.5 Skyactiv-G, którą połączyliśmy z 6-biegową przekładnią manualną. Automat jest dostępny w mocniejszej, 90-konnej wersji. Ta słabsza dysponuje momentem obrotowym 143 Nm i co prawda nie zaskakuje dynamiką – od 0 do 100 km/h w 11,3 sekundy – ale zadowala się rozsądną ilością paliwa – 4,8 l/100km. Mocniejsza o 15 KM odmiana przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 9,8 sekundy, a więc wyraźnie żwawiej, ale czy jest warta dopłaty? To już kwestia indywidualna.
W Mitsubishi Space Star nie ma takich dylematów, bowiem silnik jest jeden – 1.2 o mocy 71 KM i momencie obrotowym 102 Nm. W tym przypadku dynamika jest zdecydowanie gorsza, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje aż 14,1 sekundy, a w wersji z automatem CVT – prawie 16 sekund! Doskonale rozumiem, że nie jest to auto sportowe ani na dalekie wycieczki, ale taka ociężałość, szczególnie po zabraniu na pokład kompletu pasażerów, może być dokuczliwa. Jeśli chodzi o spalanie, oszczędna, spokojna jazda może przełożyć się na średnie zużycie paliwa na poziomie około 5 l/100km.
Mazda 2 vs Mitsubishi Space Star. Ceny i wyposażenie
W przypadku Mazdy 2, mówimy o bazowym modelu tj. SkyMotion z silnikiem 1.5 Skyactiv-G o mocy 75 KM i z manualną skrzynią 6-biegową. Koszt takiego modelu to 74 900 złotych i w standardzie otrzymujemy m.in.:
- stalowe obręcze 15-calowe;
- materiałową tapicerkę;
- centralny zamek;
- podgrzewane lusterka boczne;
- przednie reflektory LED;
- radio cyfrowe DAB;
- cyfrowe zegary;
- klimatyzację manualną, etc.
Za dopłatą możemy otrzymać jeszcze sporo dodatków, ale oczywiście nie są one zbyt tanie i warto uważać, bowiem opłacalność tej wersji kurczy się wraz z każdym gadżetem. A co i za ile dostaniemy?
- lakier Soul Red Crystal – 3 800 złotych:
- pakiet Design (system utrzymania pasa ruchu, przyciemniane szyby, felgi aluminiowe 15 cali) – 4000 złotych;
- bezprzewodowa łączność ze smartfonem – 600 złotych;
- nawigacja satelitarna – 2 100 złotych;
- zestaw nakładek i spojlerów – 6 345 złotych;
- podłokietnik – 1 340 złotych.
Dodatków jest sporo, ale wybór niektórych wymaga zmianę wersji wyposażenia i/lub silnika na wyższą. A jak jest w Mitsubishi Space Star? Tu wybór jest prostszy, bowiem jest tylko jeden silnik, który z manualną skrzynią 5-biegową i bazowym wyposażeniem Inform kosztuje (cennikowo) 59 990 złotych. Dość atrakcyjna oferta, więc możemy jeszcze „dobić” do poziomu Mazdy 2 wybierając topową odmianę Intense SDA w cenie (katalogowej) 72 490 złotych. Za te pieniądze dostajemy:
- system info-rozrywki z ekranem 7 cali i Android Auto/Apple Car Play;
- tuner DAB;
- automatyczną klimatyzację;
- centralny zamek;
- elektrycznie sterowane szyby;
- 15-calowe felgi aluminiowe;
- podgrzewane fotele przednie;
- kamerę cofania.
Naprawdę nie jest źle i można pokusić się o stwierdzenie, że w wyposażeniu jest kilka fanaberii jak np. podgrzewane fotele. Kilka elementów można jeszcze dokupić m.in.:
- radioodtwarzacz 2DIN Sony z ekranem dotykowym 7 cali – 3 499 złotych;
- pakiet Styling (nakładki na zderzaki, progi itp.) – 1 449 złotych;
- czujniki parkowania przód/tył – 746 zlotych.
Jest jeszcze mnóstwo drobiazgów jak np. nakładki na progi, elementy kolorowe do wnętrza itp. Tak czy inaczej oferta Mitsubishi pod względem wyposażenia wydaje się bardzo atrakcyjna.
Mazda 2 vs Mitsubishi Space Star. Podsumowanie
Oba modele są niezwykle ciekawe, ale wydają się trafiać w gusta zupełnie innej grupy klientów. Mazda 2 spodoba się przede wszystkim tym, dla których ważna jest jakość, styl i przynajmniej podstawowa dynamika, nawet kosztem wyposażenia. Mitsubishi Space Star nie imponuje mocą i osiągami, ale w porównywalnej do Mazdy cenie dostajemy o wiele więcej przydatnych i poprawiających komfort elementów. Co jest ważniejsze w mieście? To już ocenią potencjalni nabywcy.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 75 KM (MT6) | Mitsubishi Space Star 1.2 71 KM (MT5) |
Platforma | Mazda Skyactiv platform | b.d. |
Euro NCAP | 4/5 | 4/5 |
Rozstaw kół przód (mm) | 1495 | 1430 |
Rozstaw kół tył (mm) | 1485 | 1415 |
Wysokość (mm) | 1515 | 1490 |
Rozstaw osi (mm) | 2570 | 2450 |
Długość/szerokość (mm) | 4070/1695 | 3845/1665 |
Pojemność bagażnika (l) | 250/950 | 235/912 |
Cena (zł, brutto) | od 74 900 | od 59 990 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1021 | 865 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 44 | 35 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1496 | 1193 |
Liczba cylindrów | 4 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna, 6-stopniowa | manualna, 5-stopniowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 75 | 71 |
Moment obrotowy (Nm) | 143 | 102 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,3 | 14,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 171 | 167 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 4,8 (WLTP) | 5.0 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 109 | 113 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 75 KM (MT6) | Mitsubishi Space Star 1.2 71 KM (MT5) |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | */* |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/* |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/* | S/* |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | */-/* |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 75 KM (MT6) | Mitsubishi Space Star 1.2 71 KM (MT5) |
Przestronność wnętrza | * | |
Silnik | * | |
Osiągi | * | |
Podwozie | * | * |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | |
Zużycie paliwa | * | * |
Wyposażenie | * | |
Cena | * | |
Wynik końcowy | ++++++ (6) | ++++ (4) |
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?