Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 75 KM vs Mitsubishi Space Star 1.2 71 KM. Zwinne mieszczuchy!

Kamil Rogala
Oba modele są niezwykle ciekawe, ale wydają się trafiać w gusta zupełnie innej grupy klientów. Mazda 2 spodoba się przede wszystkim tym, dla których ważna jest jakość, styl i przynajmniej podstawowa dynamika, nawet kosztem wyposażenia. Mitsubishi Space Star nie imponuje mocą i osiągami, ale w porównywalnej do Mazdy cenie dostajemy o wiele więcej przydatnych i poprawiających komfort elementów. Co jest ważniejsze w mieście? To już ocenią potencjalni nabywcy.
Oba modele są niezwykle ciekawe, ale wydają się trafiać w gusta zupełnie innej grupy klientów. Mazda 2 spodoba się przede wszystkim tym, dla których ważna jest jakość, styl i przynajmniej podstawowa dynamika, nawet kosztem wyposażenia. Mitsubishi Space Star nie imponuje mocą i osiągami, ale w porównywalnej do Mazdy cenie dostajemy o wiele więcej przydatnych i poprawiających komfort elementów. Co jest ważniejsze w mieście? To już ocenią potencjalni nabywcy. Archiwum
Auto miejskie już dawno straciło wątpliwej reputacji status tanich, twardych i spartańskich. Nowe modele oferują nie tylko sporo miejsca, ale i dobre wyposażenie. Oczywiście ceny mocno poszły w górę, ale za około 70-75 tysięcy możemy kupić ciekawy model. Dziś porównujemy bazową Mazdę 2 z topową odmianą Mitsubishi Space Star. Bazowe silniki, manualne skrzynie, ale zupełnie inne podejście, jeśli chodzi o warianty wyposażenia.

Spis treści

Mazda 2 vs Mitsubishi Space Star. Nadwozie i wnętrze

Tym razem w zestawieniu pojawiły się dwa auta, które być może nie nadążają za konkurencją, jeśli chodzi o nowoczesne rozwiązania i stylistyczne smaczki, ale zdecydowanie mają w sobie coś ciekawego i niekonwencjonalnego. Po pierwsze – tych aut na ulicach jest mało, a dla niektórych to już dość poważny argument z pozytywnym przesłaniem. W przypadku Mazdy 2 mamy do czynienia z bardzo ładnym autem, które może być dodatkowo upiększone kultowym już dla Mazdy, słynnym „cukierkowym” lakierem w kolorze perłowej czerwieni. Zdaniem wielu miłośników marki, ale i innych kierowców, którzy na co dzień korzystają np. z Volkswagena Polo, Mazda 2 to jeden z najładniejszych przedstawicieli segmentu B.

Oba modele są niezwykle ciekawe, ale wydają się trafiać w gusta zupełnie innej grupy klientów. Mazda 2 spodoba się przede wszystkim tym, dla których
Oba modele są niezwykle ciekawe, ale wydają się trafiać w gusta zupełnie innej grupy klientów. Mazda 2 spodoba się przede wszystkim tym, dla których ważna jest jakość, styl i przynajmniej podstawowa dynamika, nawet kosztem wyposażenia. Mitsubishi Space Star nie imponuje mocą i osiągami, ale w porównywalnej do Mazdy cenie dostajemy o wiele więcej przydatnych i poprawiających komfort elementów. Co jest ważniejsze w mieście? To już ocenią potencjalni nabywcy. Archiwum

Czasami nadwozie imponuje, a we wnętrzu mamy smutek i pustkę. W Maździe 2 z pewnością tak nie jest, bowiem stylistyka w środku z jednej strony zaskakuje minimalizmem i oszczędnością formy, z drugiej zaś cieszy oko subtelnymi kształtami. Świetnie wyglądają trzy okrągłe nawiewy. Czwarty, centralny został skutecznie ukryty, dzięki czemu zachowano ciekawą asymetrię oraz wizualną korespondencję z trzema pokrętłami panelu klimatyzacji. Świetnie wyglądają również zegary z dużym, centralnie umieszczonym obrotomierzem w głębokiej tubie. Jakość materiałów również nie rozczarowuje, choć zważywszy na fakt, że to segment B, nie oczekujmy cudów. Zaskoczeń nie ma również jeśli chodzi o pojemność bagażnika – to przyzwoite, ale niewyróżniające się 280 litrów. Po złożeniu oparć kanapy przestrzeń bagażowa to 950 litrów. A co u konkurenta?

Oba modele są niezwykle ciekawe, ale wydają się trafiać w gusta zupełnie innej grupy klientów. Mazda 2 spodoba się przede wszystkim tym, dla których
Oba modele są niezwykle ciekawe, ale wydają się trafiać w gusta zupełnie innej grupy klientów. Mazda 2 spodoba się przede wszystkim tym, dla których ważna jest jakość, styl i przynajmniej podstawowa dynamika, nawet kosztem wyposażenia. Mitsubishi Space Star nie imponuje mocą i osiągami, ale w porównywalnej do Mazdy cenie dostajemy o wiele więcej przydatnych i poprawiających komfort elementów. Co jest ważniejsze w mieście? To już ocenią potencjalni nabywcy. Archiwum

Tak się złożyło, że jest to pojedynek dwóch japońskich aut miejskich, ale z zupełnie innym podejście do projektowania. W przypadku Mitsubishi Space Star, niektórzy mogą uznać, że stylistyka jest po prostu „nienachalna”. Mówiąc wprost – jest dość minimalistycznie, ale bardzo estetycznie i z kilkoma ciekawymi zabiegami stylistycznymi. Sylwetka przypomina odrobinę minivany, ale to zasługa dość ostro poprowadzonej linii okien. Patrząc na auto z boku, widać ostre wspinanie się linii okien oraz przetłoczenia nad klamkami, przez co auto przybiera kształt klina i wydaje się, że dach poprowadzono dość wysoko. Z jednej strony daje to wrażenie, że auto jest wyższe, z drugiej dodaje mu sportowego, dynamicznego charakteru. Zamiast dużej ilości obłych i łagodnych kształtów jak w Maździe 2, mamy sporo ostrych linii i akcentów. Przód zdominowały dwie chromowane nakładki, które kształtują cały front w literę „X”. Czarny środek dodaje zadziorności, podobnie jak ładnie wcięte w dolnej części światła.

Oba modele są niezwykle ciekawe, ale wydają się trafiać w gusta zupełnie innej grupy klientów. Mazda 2 spodoba się przede wszystkim tym, dla których
Oba modele są niezwykle ciekawe, ale wydają się trafiać w gusta zupełnie innej grupy klientów. Mazda 2 spodoba się przede wszystkim tym, dla których ważna jest jakość, styl i przynajmniej podstawowa dynamika, nawet kosztem wyposażenia. Mitsubishi Space Star nie imponuje mocą i osiągami, ale w porównywalnej do Mazdy cenie dostajemy o wiele więcej przydatnych i poprawiających komfort elementów. Co jest ważniejsze w mieście? To już ocenią potencjalni nabywcy. Archiwum

Wnętrze już tak nie zachwyca, ale z drugiej strony trudno się do czegokolwiek przyczepić. Ponownie, niektórzy mogą marudzić, że stylistyka i rozwiązania są nieco przestarzałe, ale jak wspomniałem, po nowinki i gadżety idzie się do konkurencji, a najlepiej dokłada się 20-30 tysięcy złotych do wyższego segmentu. Tutaj musimy godzić się na pewne kompromisy, dlatego też w podstawowych wersjach wyposażenia, nie uświadczymy dotykowego ekranu czy sterowania na kierownicy. Z drugiej strony to dobrze, że na rynku są jeszcze tak analogowe auta, które nie są na siłę naszpikowane nowoczesną i nie przez każdego lubianą technologią. Jest przestronnie i jak na ten segment, dość wygodnie. Pojemność bagażnika jest nieco mniejsza, niż w Maździe 2. Na bagaż przeznaczono 235 litrów, przestrzeni, zaś po złożeniu oparć zyskujemy 912 litrów.

Oba modele są niezwykle ciekawe, ale wydają się trafiać w gusta zupełnie innej grupy klientów. Mazda 2 spodoba się przede wszystkim tym, dla których
Oba modele są niezwykle ciekawe, ale wydają się trafiać w gusta zupełnie innej grupy klientów. Mazda 2 spodoba się przede wszystkim tym, dla których ważna jest jakość, styl i przynajmniej podstawowa dynamika, nawet kosztem wyposażenia. Mitsubishi Space Star nie imponuje mocą i osiągami, ale w porównywalnej do Mazdy cenie dostajemy o wiele więcej przydatnych i poprawiających komfort elementów. Co jest ważniejsze w mieście? To już ocenią potencjalni nabywcy. Archiwum

Mazda 2 vs Mitsubishi Space Star. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Oba modele nie są propozycjami dla tych, którzy lubią od czasu do czasu jeździć dynamicznie – to kompletnie zły adres. Ale z drugiej strony trudno znaleźć nowe auto w cenie 70-75 tysięcy złotych, które zapewni emocje. Tu priorytety są inne – liczy się prosta i oszczędna jednostka napędowa. Do napędu Mazdy 2 wybraliśmy słabszą 75-konną wersję wolnossącego silnika 1.5 Skyactiv-G, którą połączyliśmy z 6-biegową przekładnią manualną. Automat jest dostępny w mocniejszej, 90-konnej wersji. Ta słabsza dysponuje momentem obrotowym 143 Nm i co prawda nie zaskakuje dynamiką – od 0 do 100 km/h w 11,3 sekundy – ale zadowala się rozsądną ilością paliwa – 4,8 l/100km. Mocniejsza o 15 KM odmiana przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 9,8 sekundy, a więc wyraźnie żwawiej, ale czy jest warta dopłaty? To już kwestia indywidualna.

W Mitsubishi Space Star nie ma takich dylematów, bowiem silnik jest jeden – 1.2 o mocy 71 KM i momencie obrotowym 102 Nm. W tym przypadku dynamika jest zdecydowanie gorsza, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje aż 14,1 sekundy, a w wersji z automatem CVT – prawie 16 sekund! Doskonale rozumiem, że nie jest to auto sportowe ani na dalekie wycieczki, ale taka ociężałość, szczególnie po zabraniu na pokład kompletu pasażerów, może być dokuczliwa. Jeśli chodzi o spalanie, oszczędna, spokojna jazda może przełożyć się na średnie zużycie paliwa na poziomie około 5 l/100km.

Mazda 2 vs Mitsubishi Space Star. Ceny i wyposażenie

W przypadku Mazdy 2, mówimy o bazowym modelu tj. SkyMotion z silnikiem 1.5 Skyactiv-G o mocy 75 KM i z manualną skrzynią 6-biegową. Koszt takiego modelu to 74 900 złotych i w standardzie otrzymujemy m.in.:

  • stalowe obręcze 15-calowe;
  • materiałową tapicerkę;
  • centralny zamek;
  • podgrzewane lusterka boczne;
  • przednie reflektory LED;
  • radio cyfrowe DAB;
  • cyfrowe zegary;
  • klimatyzację manualną, etc.

Za dopłatą możemy otrzymać jeszcze sporo dodatków, ale oczywiście nie są one zbyt tanie i warto uważać, bowiem opłacalność tej wersji kurczy się wraz z każdym gadżetem. A co i za ile dostaniemy?

  • lakier Soul Red Crystal – 3 800 złotych:
  • pakiet Design (system utrzymania pasa ruchu, przyciemniane szyby, felgi aluminiowe 15 cali) – 4000 złotych;
  • bezprzewodowa łączność ze smartfonem – 600 złotych;
  • nawigacja satelitarna – 2 100 złotych;
  • zestaw nakładek i spojlerów – 6 345 złotych;
  • podłokietnik – 1 340 złotych.

Dodatków jest sporo, ale wybór niektórych wymaga zmianę wersji wyposażenia i/lub silnika na wyższą. A jak jest w Mitsubishi Space Star? Tu wybór jest prostszy, bowiem jest tylko jeden silnik, który z manualną skrzynią 5-biegową i bazowym wyposażeniem Inform kosztuje (cennikowo) 59 990 złotych. Dość atrakcyjna oferta, więc możemy jeszcze „dobić” do poziomu Mazdy 2 wybierając topową odmianę Intense SDA w cenie (katalogowej) 72 490 złotych. Za te pieniądze dostajemy:

  • system info-rozrywki z ekranem 7 cali i Android Auto/Apple Car Play;
  • tuner DAB;
  • automatyczną klimatyzację;
  • centralny zamek;
  • elektrycznie sterowane szyby;
  • 15-calowe felgi aluminiowe;
  • podgrzewane fotele przednie;
  • kamerę cofania.

Naprawdę nie jest źle i można pokusić się o stwierdzenie, że w wyposażeniu jest kilka fanaberii jak np. podgrzewane fotele. Kilka elementów można jeszcze dokupić m.in.:

  • radioodtwarzacz 2DIN Sony z ekranem dotykowym 7 cali – 3 499 złotych;
  • pakiet Styling (nakładki na zderzaki, progi itp.) – 1 449 złotych;
  • czujniki parkowania przód/tył – 746 zlotych.

Jest jeszcze mnóstwo drobiazgów jak np. nakładki na progi, elementy kolorowe do wnętrza itp. Tak czy inaczej oferta Mitsubishi pod względem wyposażenia wydaje się bardzo atrakcyjna.

Mazda 2 vs Mitsubishi Space Star. Podsumowanie

Oba modele są niezwykle ciekawe, ale wydają się trafiać w gusta zupełnie innej grupy klientów. Mazda 2 spodoba się przede wszystkim tym, dla których ważna jest jakość, styl i przynajmniej podstawowa dynamika, nawet kosztem wyposażenia. Mitsubishi Space Star nie imponuje mocą i osiągami, ale w porównywalnej do Mazdy cenie dostajemy o wiele więcej przydatnych i poprawiających komfort elementów. Co jest ważniejsze w mieście? To już ocenią potencjalni nabywcy.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:

 

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 75 KM (MT6)

Mitsubishi Space Star 1.2 71 KM (MT5)

Platforma

Mazda Skyactiv platform

b.d.

Euro NCAP

4/5

4/5

Rozstaw kół przód (mm)

1495

1430

Rozstaw kół tył (mm)

1485

1415

Wysokość (mm)

1515

1490

Rozstaw osi (mm)

2570

2450

Długość/szerokość (mm)

4070/1695

3845/1665

Pojemność bagażnika (l)

250/950

235/912

Cena (zł, brutto)

od 74 900

od 59 990

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

Masa własna (kg)

1021

865

Pojemność zbiornika paliwa (l)

44

35

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1496

1193

Liczba cylindrów

4

3

Napędzana oś

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

manualna, 6-stopniowa

manualna, 5-stopniowa

Osiągi

 

 

Moc (KM)

75

71

Moment obrotowy (Nm)

143

102

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,3

14,1

Prędkość maksymalna (km/h)

171

167

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

4,8 (WLTP)

5.0 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

109

113

Wyposażenie seryjne wybranych wersji:

 

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 75 KM (MT6)

Mitsubishi Space Star 1.2 71 KM (MT5)

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

*/*

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane

S/S

S/*

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/*

S/*

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

*/-/*

S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych 
Nasza ocena: 

 

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 75 KM (MT6)

Mitsubishi Space Star 1.2 71 KM (MT5)

Przestronność wnętrza

*


Silnik

*


Osiągi

*


Podwozie

*

*

Poziom hałasu (odczuwalny)

*


Zużycie paliwa

*

*

Wyposażenie


*

Cena


Wynik końcowy

++++++ (6)

++++ (4)

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty