Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Maserati w Polsce. Przegląd modeli

Michał Kij
Maserati GhibliNazwanie go „podstawowym modelem” Maserati byłoby krzywdzące. Ghibli jest wygodnym na co dzień, szybkim sedanem. Nie skrywa drapieżnej natury, tylko trzyma ją na wodzy. Przyda się kierowcom praktycznym, którzy lubią mieć w pogotowiu coś ekstra na specjalną okazję. Fot. Maserati
Maserati GhibliNazwanie go „podstawowym modelem” Maserati byłoby krzywdzące. Ghibli jest wygodnym na co dzień, szybkim sedanem. Nie skrywa drapieżnej natury, tylko trzyma ją na wodzy. Przyda się kierowcom praktycznym, którzy lubią mieć w pogotowiu coś ekstra na specjalną okazję. Fot. Maserati
Co może być miarą elegancji? Na pewno żadna z jednostek układu SI. Może więc jubilerski karat? Chyba nie, nadmiar błyskotek jest w złym guście. Może zatem… Maserati?
Maserati GhibliNazwanie go „podstawowym modelem” Maserati byłoby krzywdzące. Ghibli jest wygodnym na co dzień, szybkim sedanem. Nie skrywa drapieżnej
Maserati Ghibli

Nazwanie go „podstawowym modelem” Maserati byłoby krzywdzące. Ghibli jest wygodnym na co dzień, szybkim sedanem. Nie skrywa drapieżnej natury, tylko trzyma ją na wodzy. Przyda się kierowcom praktycznym, którzy lubią mieć w pogotowiu coś ekstra na specjalną okazję.

Fot. Maserati

Sukces Heinricha Heinego: zostać na cały świat znanym „nieznanym poetą”. Taki sam odniosło Maserati. Marka ceniona, ale wciąż uznawana za egzotyczną. Wspaniale godzi sportowy charakter z luksusem, o jaki moglibyśmy podejrzewać rzymskich patrycjuszy. Niebanalna wśród niebanalnych, zabarwia życie posiadacza pierwiastkiem niezwykłości. 

W latach 50. i 60. Maserati były karosowane przez najsłynniejsze włoskie firmy nadwoziowe: Pininfarinę, Zagato, Ghię czy Touringa. Pod kunsztownie wymodelowaną blachą skrywały się podwozia, w których pozostało wiele elementów wyścigówek, przynoszących marce nieśmiertelną sławę. Późniejsze modele, takie jak Bora z centralnie umieszczonym silnikiem, to wspaniały przykład włoskiej awangardy. Lata 80. to seria Biturbo, która należy do bardzo wąskiego grona aut z tego okresu wywołujących gęsią skórkę. 

Najnowsze modele Maserati są równie żywiołowe jak te dawne, i dodają do tego znakomity poziom wyposażenia, także z zakresu bezpieczeństwa. Pomimo gorącego temperamentu potrafią dostosować się do sytuacji i są wygodne na co dzień. Nadal mają znakomity design, z którym niewiele marek może się równać. Wysoki poziom wykończenia wnętrza i rozmaitość opcji pozwalają stworzyć samochód, który zapewni posiadaczowi pełną satysfakcję. Maserati to zawsze wybór świadomy. Wybór stylu i osiągów, które w tak nietuzinkowej kombinacji występują niemiernie rzadko. 

Historia marki

1914

Maserati powstało w 1914 r. Firma zajmowała się początkowo produkcją świec zapłonowych. Potem przygotowywała auta Isotta-Fraschini do wyścigów. Stworzyła też kilka samochodów wyczynowych dla firmy Diatto. Ostatecznie zarządzających pięciu braci Maserati postanowiło się usamodzielnić i zbudować samochód pod własną marką. 

1926

Tym sposobem w 1926 r. pojawiło się pierwsze auto Maserati typ 26. Do jego powstania przyczynił się również szósty i jedyny z braci, który nie interesował się mechaniką. Będący artystą Mario, zaprojektował znak firmowy samochodu: trójząb zainspirowany rzeźbą Neptuna z fontanny na Piazza del Nettuno w Bolonii. 

1940

Maserati przeniosło się do Modeny w 1940 r. Po zakończeniu II wojny św., firma nadal startowała w wyścigach, a jej autami jeździli najlepsi, m.in. Juan Manuel Fangio. Zdecydowanie weszła na rynek ekskluzywnych samochodów sportowych. W latach 1968–75 należała do Citroëna, coupé SM miało silnik Maserati. Potem przejął ją Alejandro de Tomaso. Od 1993 należy do koncernu Fiata. 

Wiele modeli Maserati nosi nazwy wiatrów. Pierwszy był Mistral z 1963 r., a potem m.in. Ghibli, Khamsin i Bora. 

Alfieri Maserati

Był głównym konstruktorem Maserati. Firmę założyło pięciu braci. Jako pierwszy zainteresował się motoryzacją najstarszy z nich, Carlo. Pracował dla Isotty-Fraschini i wciągnął pozostałych: Bindo, Alfiereigo, Ettore i Ernesto. Tylko Mario się wyłamał i został artystą malarzem. Siódmy z braci, Alfieri I zmarł, gdy był niemowlęciem. 

Alfieri II i Ernesto byli nie tylko konstruktorami, ale i kierowcami wyścigowymi. Testowali samochody Maserati i startowali nimi w zawodach. W 1928 r. Alfieri miał wypadek podczas Targa Florio. Jego stan zdrowia znacznie się pogorszył. Umarł na skutek komplikacji w 1932 r. W 2014 r. powstał dedykowany mu Maserati Alfieri.


Maserati Levante  Levante ma napęd obu osi typu Q4 i automatyczną, 8-biegową skrzynię ZF. Do napędu służą 3-litrowe V6, dwa benzynowe i diesel. Najszybszy
Maserati Levante

Levante ma napęd obu osi typu Q4 i automatyczną, 8-biegową skrzynię ZF. Do napędu służą 3-litrowe V6, dwa benzynowe i diesel. Najszybszy wariant osiąga 264 km/h i rozpędza się do 100 km/h w 5,2 s.

Fot. Maserati

Maserati Levante

Cena od 87 190 euro
silnik/moc: 3.0 V6/275 KM

Pierwszy SUV w historii marki. Zadebiutował na salonie w Genewie. Maserati zjawia się spóźnione, ale dzięki temu wszyscy koniecznie chcą je poznać. Levante ma napęd obu osi typu Q4 i automatyczną, 8-biegową skrzynię ZF. Do napędu służą 3-litrowe V6, dwa benzynowe i diesel. Najszybszy wariant osiąga 264 km/h i rozpędza się do 100 km/h w 5,2 s. Projektanci maksymalnie obniżyli środek ciężkości, a elektronicznie sterowane zawieszenie dostosowuje swoje działanie do bieżących potrzeb kierowcy. Potrójny wlot powietrza na przednim błotniku i „strzałka” na tylnym słupku podkreślają, że jest pełnoprawnym członkiem rodziny Maserati. Bazową wersję z dieslem 3.0 V6 wyceniono na 87 190 euro.

[page_break]


Maserati GhibliNazwanie go „podstawowym modelem” Maserati byłoby krzywdzące. Ghibli jest wygodnym na co dzień, szybkim sedanem. Nie skrywa drapieżnej
Maserati Ghibli

Nazwanie go „podstawowym modelem” Maserati byłoby krzywdzące. Ghibli jest wygodnym na co dzień, szybkim sedanem. Nie skrywa drapieżnej natury, tylko trzyma ją na wodzy. Przyda się kierowcom praktycznym, którzy lubią mieć w pogotowiu coś ekstra na specjalną okazję.

Fot. Maserati


Ghibli

Cena od: 71 997 Euro

silnik/moc: 3.0 V6/275 KM

Nazwanie go „podstawowym modelem” Maserati byłoby krzywdzące. Ghibli jest wygodnym na co dzień, szybkim sedanem. Nie skrywa drapieżnej natury, tylko trzyma ją na wodzy. Przyda się kierowcom praktycznym, którzy lubią mieć w pogotowiu coś ekstra na specjalną okazję. 

Przy długości bez mała 5 metrów ma wielkość dużego, europejskiego samochodu. Nie ma nic przeciwko typowym miejscom postojowym i ciasnym wjazdom do podziemnych parkingów. Cała reszta nie mieści się w kanonach biurowych. 

Ghibli przypomina sylwetką nie tyle większe Quattroporte, co dwudrzwiowe GranTurismo. Jest mu pokrewny charakterem i zachowaniem na drodze. Karoserię wykonano z kombinacji stali i stopów lekkich. Jest niesłychanie sztywna. Niezależne zawieszenie, z tyłu wielowahaczowe, zapewnia mu świetne właściwości jezdne. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu przy tylnej, napędzanej osi zachęca do szukania granic możliwości samochodu. Standardem są koła 18-calowe, ale można zastąpić je efektownymi obręczami 19-, 20- i 21-calowymi. 

Samochód występuje w wersji standardowej (o ile 5,6 s do „setki” i 263 km/h można uznać za „standard”), szybkiej S (5 s, 285 km/h), „górskiej” S Q4 z napędem obu osi (4,8 s, 284 km/h) oraz diesel (6,7 s i 240 km/h lub 6,3 s i 250 km/h) – jest to pierwsze Maserati z silnikiem wysokoprężnym w historii firmy. Napęd przenosi automatyczna, 8-biegowa skrzynia. Wszystkie silniki to  widlaste „szóstki”. Brzmią tak, jak się tego oczekuje od włoskich, wysokoobrotowych jednostek, a wrażenie wzmacnia Maserati Active Sound. Naciskając przycisk „Sport” na tunelu środkowym, można jeszcze bardziej wzbogacić doznania akustyczne. Kto woli  Vivaldiego,  doceni świetny system audio. Szczytowym wariantem jest radio Bowers & Wilkins, podobnie jak w Quattroporte. Tak jak z zewnątrz, tak i w środku Ghibli ma lekki, sportowy styl. W tym samochodzie nie można się nudzić. Maserati pobudza do działania. 


Maserati QuattroportePojawił się w 1963 r. Był pierwszym czterodrzwiowym Maserati i jednym z pierwszych sportowych sedanów na świecie. Pięknym, szybkim
Maserati Quattroporte

Pojawił się w 1963 r. Był pierwszym czterodrzwiowym Maserati i jednym z pierwszych sportowych sedanów na świecie. Pięknym, szybkim i nad wyraz praktycznym. Nic dziwnego, że doczekał się kolejnych generacji, z których trzecia, z lat 1979-90 była najdłużej wytwarzanym modelem Maserati.

Fot. Maserati

Quattroporte

Cena od: 118 060 Euro

silnik/moc:3.0 V6/275 KM

Pojawił się w 1963 r. Był pierwszym czterodrzwiowym Maserati i jednym z pierwszych sportowych sedanów na świecie. Pięknym, szybkim i nad wyraz praktycznym. Nic dziwnego, że doczekał się kolejnych generacji, z których trzecia, z lat 1979-90 była najdłużej wytwarzanym modelem Maserati. Powstała pod okiem Giorgetto Giugiaro i nie ma sobie równych wśród aut swojej epoki. Rarytasem jest limitowany wariant Royale, który powstał w liczbie zaledwie 53 egzemplarzy. Zaoferowano go w 1986 r., aby uczcić 60-lecie Maserati. 

Najnowszy Quattroporte może być napędzany 3-litrowym silnikiem V6 z podwójnym doładowaniem osiągającym 410 KM lub silnikiem V8 o pojemności 3,8 l i mocy 530 KM. Jest również diesel V6. Ofertę otwiera Quattroporte S, następne jest S Q4 z napędem obu osi i GTS z silnikiem V8 oraz diesel. GTS jest najszybszy. Osiąga prędkość maksymalną 307 km/h, a do 100 km/h rozpędza się w 4,7 s. 

Quattroporte jest większy od Ghibli. Ma prawie 5,3 m i jest dostatecznie duży, aby służyć jako „samochód z kierowcą”. Tylna kanapa jest bardzo komfortowa, lecz zważywszy na osiągi miejsce prowadzącego wydaje się najbardziej atrakcyjne. 

W napędzie obu osi jest mokre sprzęgło wielopłytkowe, które może rozdzielać moment obrotowy w proporcji 50/50 między przednią i tylną oś, jeśli to konieczne. W zwykłych warunkach napęd Q4 przekazuje napęd na tylną oś. Konstruktorom zależało na obniżeniu masy samochodu, dlatego zdecydowali się stosować różnorodne materiały do jego budowy, przede wszystkim stal i metale lekkie. Sylwetka Quattroporte, o szlachetnym, proporcjonalnym zarysie należy do najładniejszych na rynku.


Maserati GranTurismoBezpośredni spadkobierca najlepszych modeli marki. Współczesna interpretacja samochodu „wielkiej turystyki”, który tworzy z kierowcą
Maserati GranTurismo

Bezpośredni spadkobierca najlepszych modeli marki. Współczesna interpretacja samochodu „wielkiej turystyki”, który tworzy z kierowcą zgrany duet. Wielki wlot powietrza z trójzębem, jak w dawnych wyścigówkach Maserati, a dalej kształtna karoseria, pod którą pulsuje moc. Słowem: GranTurismo.

Fot. Maserati

GranTurismo

Cena od:141 000 Euro

silnik/moc: 4.2 V8/405 KM

Bezpośredni spadkobierca najlepszych modeli marki. Współczesna interpretacja samochodu „wielkiej turystyki”, który tworzy z kierowcą zgrany duet. Wielki wlot powietrza z trójzębem, jak w dawnych wyścigówkach Maserati, a dalej kształtna karoseria, pod którą pulsuje moc. Słowem: GranTurismo. 

Ma wyłącznie silniki V8 o pojemności 4,2 lub 4,7 l. Mniejszy pracuje w modelu bazowym, większy w GranTurismo Sport oraz najszybszym wariancie GranTurismo MC Stradale, który osiąga 303 km/h i rozpędza się do 100 km/h w ciągu 4,5 s. Montowany w tym modelu wolnossący silnik o mocy 460 KM i maksymalnym momencie obrotowym 530 Nm płynnie oddaje moc i gwarantuje jak najlepsze wrażenia zza kierownicy. Dobrana została do niego zautomatyzowana skrzynia MC Shift Race o 6 przełożeniach. Reaguje bardzo szybko i pozwala w pełni wykorzystać osiągi. Specjalne, usztywnione zawieszenie odmiany MC Stradale zwiększa precyzję prowadzenia i zapewnia wrażenia rodem z toru wyścigowego. Auto ma węglowo-ceramiczne hamulce Brembo. 

Nabywcy innych wersji też nie powinni narzekać. Skomponowane z napiętych łuków i szerokich, obłych płaszczyzn nadwozie ma nowoczesną konstrukcję, równie wyrafinowaną jak w pozostałych modelach Maserati. Stosunkowo niska masa i wysoka sztywność sprzyjają dobrym osiągom. Pomimo dynamicznej formy klasycznego coupé, ma wewnątrz cztery miejsca. Można cieszyć się z jazdy w większym gronie. 

Wyposażenie odpowiada najlepszym standardom. Ergonomia wnętrza pozwala skupić się na jeździe i prowadzić bardzo szybko. Przy spokojnym krążeniu nadmorskim bulwarem można korzystać z rozbudowanego systemu informacyjno-rozrywkowego, o ile otoczenie i towarzystwo na pokładzie nie są dostateczną nagrodą dla zmysłów. Wygląd wnętrza w najdrobniejszym szczególe przypomina, że mamy do czynienia z samochodem sportowym, który specjalnie dla nas opuścił na chwilę pętlę toru. 


Maserati GranCabrioGranCabrio jest odkrytym wariantem GranTurismo. Jednak samochody te mają odmienny charakter. GranTurismo jest bardziej skupione, zastosowane
Maserati GranCabrio

GranCabrio jest odkrytym wariantem GranTurismo. Jednak samochody te mają odmienny charakter. GranTurismo jest bardziej skupione, zastosowane rozwiązania przekładają się wprost na wysokie osiągi. GranCabrio, choć dysponuje jedynie dużym silnikiem V8 o pojemności 4,7 l w odmianach o mocy 450 i 460 KM jest bardziej zrelaksowane.

Fot. Maserati

GranCabrio

Cena od:165 700 Euro

silnik/moc: 4.7 V8/450 KM

Bez wątpienia najbardziej włoski spośród włoskich samochodów. Przyjemność z jazdy jest zwielokrotniona. Dostarcza jej nie tylko układ napędowy przejęty w całości z GranTurismo, ale i otwarta karoseria zachęcająca, aby cieszyć się słońcem. GranCabrio to jeden z samochodów, w których nowoczesna technika została zaprzęgnięta do służby starym jak ludzkość przyjemnościom towarzyszącym podróży i odkrywaniu nowych miejsc. 

GranCabrio jest odkrytym wariantem GranTurismo. Jednak samochody te mają odmienny charakter. GranTurismo jest bardziej skupione, zastosowane rozwiązania przekładają się wprost na wysokie osiągi. GranCabrio, choć dysponuje jedynie dużym silnikiem V8 o pojemności 4,7 l w odmianach o mocy 450 i 460 KM jest bardziej zrelaksowane. Ważniejsza od licytacji na ułamki sekund jest szeroko pojmowana satysfakcja z obcowania z tym niezwykłym samochodem. Do wyboru są wersje: GranCabrio, GranCabrio Sport i GranCabrio MC – ta jest najszybsza. Osiąga prędkość 289 km/h i rozpędza się do 100 km/h w ciągu 4,9 s. GranTurismo MC Stradale można rozpoznać po bardziej agresywnym wystroju z zaczernionymi elementami zderzaków. Ponadto karoserię poprawiono aerodynamicznie. 

GranCabrio jest wzorcowym kabrioletem, który wygodnie może pomieścić czterech pasażerów. Z tyłu są normalne fotele. Przed kaprysami pogody chroni trójwarstwowy dach, który składa się automatycznie w ciągu pół minuty i to w czasie jazdy (do 30 km/h). Projektanci zadbali o odpowiednio mocną konstrukcję nadwozia, co wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale i komfort jazdy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty