Manualna skrzynia wymaga umiejętnej eksploatacji. Jak uniknąć kosztownych napraw?

Piotr Walczak
Eksploatacja skrzyń biegów - jak uniknąć kosztownych napraw
Eksploatacja skrzyń biegów - jak uniknąć kosztownych napraw
Awarie skrzyni biegów - kluczowego podzespołu układu napędowego każdego samochodu - zazwyczaj kończą się kosztowną naprawą. Ich ryzyko można jednak znacznie ograniczyć - także w przypadku przekładni automatycznych. Wystarczy odpowiednia eksploatacja.

Z prawidłową eksploatacją manualnej skrzyni biegów związane jest sprzęgło, na które powinniśmy zwracać uwagę podczas przełączania biegów. - Należy wciskać je do końca, tak aby nie dochodziło do przełączeń na tzw. półsprzęgle, co w konsekwencji powoduje zużywanie się synchronizatorów w przekładni - przypomina Paweł Kukiełka, prezes Rycar Bosch Service w Białymstoku.

Każdy kierowca powinien pamiętać, że w skrzyni biegów, tak jak w silniku, należy wymieniać olej. W manualnych przekładniach zaleca się wymianę co 40-60 tys. km. W kilkunastoletnich i starszych samochodach można sobie pozwolić na dłuższe przebiegi między wymianami, sięgające nawet 120 tys. km. W automatycznych skrzyniach jest różnie - warto zasięgnąć opinii serwisu, gdyż są  skrzynie w których nie wymienia się oleju, a tylko uzupełnia jego stan. Zawsze należy ściśle przestrzegać terminów kontroli i wymian oleju przewidzianych przez producenta pojazdu, według zaleceń dotyczących konkretnego modelu i wersji.

W skrzyni biegów trzeba sprawdzać olej

- Kontrolę poziomu oleju w manualnych skrzyniach biegów powinno się robić obowiązkowo nie rzadziej niż co 60 tysięcy przejechanych kilometrów - podkreśla Piotr Nalewajko, kierownik stacji obsługi samochodów Konrys w Białymstoku. - Zalecam jednak, by robić to przy każdej obsłudze eksploatacyjnej, średnio co 20 tysięcy kilometrów lub raz w roku.

Mechanicy przypominają, że nie wolno holować pojazdów wyposażonych w automatyczną przekładnię. W razie awarii uniemożliwiającej poruszanie się autem, należy skorzystać z pomocy drogowej. Pozycja N na dźwigni zmiany biegów służy do uwolnienia kół podczas np. naprawy samochodu, a nie do holowania, które na pewno skończy się uszkodzeniem kosztownym w naprawie.

- W przypadku holowania samochodu wyposażonego w ręczną skrzynię biegów, należy pamiętać o pozostawieniu dźwigni lewarka w pozycji biegu jałowego - radzi Piotr Nalewajko. - W przypadku przekładni automatycznej, załadunek samochodu na lawetę odbywa się przy dźwigni zmiany biegów ustawionej w pozycji neutralnej, optymalnie: z uniesioną osią napędzaną.

Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście

Kosztowne awarie

Nieodpowiednia eksploatacja skrzyni biegów po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów może doprowadzić do jej awarii. Najczęstsze przyczyny to wycieki oleju spowodowane niesprawnością gumowych elementów uszczelniających. Zbyt niski poziom grozi zatarciem skrzyni. Wycieki, oprócz uszkodzeń mechanicznych podczas jazdy (np. uderzenie kamieniem), są spowodowane zużyciem uszczelniaczy i uszczelek. Należy zwracać na to uwagę podczas przeglądów i bezwzględnie usuwać. Sygnałem ostrzegawczym jest spadający poziom oleju w skrzyni biegów. Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów to koszt w granicach 150-300 zł. W przypadku automatu może to być nawet 500 zł. Wymiana skrzyni biegów na nową to kosztuje od ok. 3 do 20 tys. zł.

Podstawy prawidłowej eksploatacji skrzyni biegów:- zawsze należy wciskać pedał sprzęgła do końca,
- wysokość biegu podczas jazdy powinna być dostosowana do prędkości pojazdu i obrotów silnika,
- pierwszy bieg oraz wsteczny trzeba włączać przy zatrzymanym pojeździe, 
- nie wolno zapominać o okresowej kontroli poziomu oleju w skrzyni biegów i jego wymianie.**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty