Mandat z fotoradaru. Straż Miejska ponownie będzie kontrolować prędkość?

Mariusz Michalak
FOT. JAROSLAW STASKIEWICZ
FOT. JAROSLAW STASKIEWICZ
Związek Powiatów Polskich chciałby, aby straże miejskie mogły znowu korzystać ze stacjonarnych fotoradarów. Przypomnijmy, że straciły to prawo w 2016 roku.

Kto wystawi mandat z fotoradaru?

Obecnie za fotoradary odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Do 2016 roku kompetencje do wykonywania kontroli ruchu drogowego przy użyciu fotoradarów na drogach samorządowych posiadała także straż miejska. Zarejestrowane przez straże miejskie i gminne wykroczenia drogowe powodowały zwiększenie wpływów do lokalnego budżetu.

Z propozycją powrotu samorządowych fotoradarów na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury wystąpił przedstawiciel Związku Powiatów Polskich, Jakub Dorosz-Kruczyński.

- Chyba nikt z nas nie chce powrotu do dyskusji, że to są te ruchome fotoradary, ustawiane za przysłowiowym koszem na śmieci jako pułapki na kierowców, tylko żeby to było na nowych, bardziej klarownych zasadach. Na przykład żeby przyznać strażom gminnym kompetencje do dysponowania fotoradarami stacjonarnymi – zaznacza Jakub Dorosz-Kruczyński.

Pomysł opiera się na tym, aby lokalizacje urządzeń do kontroli prędkości byłyby ustalane przez radę gminy w uchwale.

Nowe fotoradary czekają na uruchomienie 

Obecnie sukcesywnie uruchamiane są kolejne z 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących. Wszystkie lokalizacje zostały wybrane na podstawie analizy brd opracowanej przez Instytut Transportu Samochodowego. Po podpisaniu umowy z wykonawcą, przeprowadził on oględziny miejsc, pod kątem wystąpienia ewentualnych barier technicznych. Ostateczną listę ustalono uwzględniając analizę brd oraz ocenę warunków technicznych. Do objęcia kontrolą wytypowano lokalizacje w 14 województwach. Najwięcej na Mazowszu, w Małopolsce i na Pomorzu. Wszystkie urządzenia mają zostać uruchomione do końca lutego przyszłego roku.

Prędkość będą rejestrowały fotoradary MultaRadar CD. Charakteryzuje je wysoka jakość utrwalonego materiału dowodowego, niska awaryjność, możliwość kontroli jednocześnie kilku pasów ruchu oraz utrzymanie ciągłości pracy w zmiennych i trudnych warunkach pogodowych. Koszt zakupu i montażu 26 stacjonarnych urządzeń wyniesie 5,7 mln zł.

Zakup 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących to pierwszy etap rozbudowy systemu fotoradarowego CANARD w ramach realizacji projektu „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 

Projekt zakłada zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 100 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach: 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących (fotoradarów), 30 urządzeń służących do monitorowanie wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle, 5 urządzeń rejestrujących niestosownie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowym. Zakupionych zostanie 11 przenośnych urządzeń rejestrujących, które będą wykorzystywane w miejscach niebezpiecznych, gdzie np. z przyczyn technicznych nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących. 247 urządzeń zostanie zainstalowanych w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach. Sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i najbardziej wyeksploatowane urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD. Część urządzeń pracuje na polskich drogach już od dekady.

Zobacz także: Jeep Compass w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty