Mały może więcej

Zdzisław Podbielski
Najnowsza technologia od Fiata do małych aut.

Silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim common-rail zastosowano do
napędu Alfy Romeo 156 JTD. Obecnie rusza produkcja tego typu silników z
przeznaczeniem do małych pojazdów.
Teraz Fiat stosuje najnowszą technologię w produkcji diesli common-rail,
nazwał ją Multijet, czyli o większej liczbie wtrysków paliwa w cyklu pracy
silnika. Większej od dwóch obecnie stosowanych - przedwtrysku i wtrysku
zasadniczego. Pomimo zwiększonej liczby wtrysków ilość oleju napędowego
spalanego wewnątrz cylindrów pozostaje taka sama, ale jest dzielona na
więcej części, co daje większą efektywność spalania. Dokładniejszą kontrolę
ciśnienia i temperatury w komorze spalania oraz lepsze wykorzystanie powietrza
zasysanego do cylindrów.
Sekret wtrysku Multijet kryje się w konstrukcji centralki sterującej
wtryskami i samych wtryskiwaczy, które pozwalają na serię bezpośrednio
po sobie następujących wtrysków.
Zabiegi w celu wprowadzenia systemu Multijet są uzasadnione. Jego stosowanie
umożliwia bowiem uzyskanie; większej mocy, zmniejszenie hałasu (silnik
pracuje cicho), zmniejszenie zużycia paliwa, a także emisji szkodliwych
składników zawartych w spalinach. Jest więc o co walczyć i należy podziwiać
pionierskie rozwiązanie Fiata stosowane w silnikach seryjnie wytwarzanych
samochodów.
Pierwszymi silnikami z wtryskiem Multijet były jednostki 1.9 JTD o mocy
140 KM zastosowane w samochodach Alfa Romeo: 147, 156 i 156 Sportwagon.
Obecnie rusza produkcja tego typu silników z przeznaczeniem do napędu małych
pojazdów segmentu A i B. Produkuje je spółka Fiat-GM Powertrain Polska
w Bielsku-Białej. Po osiągnięciu pełnej mocy wytwórczej fabrykę będzie
opuszczało 500 tys. silników rocznie. Znajdą zastosowanie nie tylko w fiatowskich
pojazdach, ale połowa z wyprodukowanych - taka jest umowa - trafi do aut
GM, m.in. do Opla.
Silnik 1.3 JTD Multijet jest bardzo nowoczesny. Blok cylindrów wykonano
z żeliwa, natomiast miskę olejową i głowicę ze stopów aluminium.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie