
Miejskie auto nie musi mieć dużej mocy silnika. Powinno być za to oszczędne, bo tutaj właśnie zużywa się najwięcej paliwa. Przy wyborze warto zwrócić też uwagę na rozmiary. Zwrotność i łatwość parkowania szczególnie w dużych aglomeracjach, to niewątpliwe atuty. Ale istotne są też ceny części zamiennych i ich dostępność. Trudno bowiem stać się szczęśliwym posiadaczem niedrogiego pojazdu, jeżeli połowę jego ceny wyniosą naprawy.
Auta do 10 tys. zł
Następca Tico. Typowy wózek na zakupy. Przemawia przede wszystkim prostotą wykonania i łatwością w obsłudze. Jak na miejski samochód w tej cenie, nie jest źle w kwestii ilości miejsca w kabinie, minimalny promień zawracania to tylko 4,5 metra.
Sporo jest ofert na rynku wtórnym, więc potencjalny nabywca ma w czym wybierać. Naprawy należą do wyjątkowo tanich, powinien poradzić sobie z nimi praktycznie każdy mechanik. Daewoo ma opinię marki, której samochody dobrze znoszą jazdę na LPG.
Przykłady propozycji w regioMoto.pl
Daewoo Matiz, 1999 r., 2900 zł
Daewoo Matiz, 2002 r., 3990 zł
Daewoo Matiz, 2001 r., 5900 zł
Matiza znajdziemy tylko jako pięciodrzwiowego hatchbacka. Model produkowany w Polsce nie przechodził żadnych modyfikacji. Silnik o pojemności 0,8 litra i mocy 51 KM nie jest specjalnie paliwożerny. Dużym problemem w tym aucie może być korozja. Rdza pojawia się w wielu miejscach. Na znalezienie pojazdu, w którym w ogole nie ma z nią do czynienia, trzeba poświęcić trochę czasu i mieć cierpliwość.
* Fiat Seicento
Największe zalety to stosunkowo niska cena zakupu czy dostępność tanich części. Niewielki bagażnik, a w starszych modelach kiepskie wyposażenie to z kolei przykłady wad. Do wyboru są dwie jednostki napędowe: o pojemności 0,9 litra i mocy 40 KM oraz silnik 1,1 55 KM (Fire 54 KM).
Przykłady propozycji w regioMoto.pl
Fiat Seicento, 2001 r., 6000 zł
Fiat Seicento, 2003 r., 5900 zł
Fiat Seicento, 1999 r., 4800 zł
- Ja jednak poleciłbym motor 0,9 litra - mówi Paweł Kukiełka, szef Rycar Bosch Service oraz salonu samochodów używanych i komisu w Białymstoku. - Po pierwsze, rozrząd jest na łańcuchu i wymienia się go co 200.000 km przebiegu. Po drugie, do miasta wystarczy mocy, nie jest on specjalnie głośny, mniej pali i jest praktycznie bezawaryjny.
Główne usterki, jakie mogą spotkać posiadacze Seicento, dotyczą tulei tylnych wahaczy i silnika przednich wycieraczek.
* Fiat Panda
Do 10 tysięcy złotych kupimy co prawda Fiata Pandę II, ale wybór nie będzie imponujący i pewnie przyjdzie nam dołożyć trochę gotowki, by znaleźć najbardziej odpowiedni samochód. Albo po prostu poczekać. Model jest bardzo dobrze znany Polakom, produkowany bowiem w Tychach.
Dużą popularność Panda zdobyła wśrod firm, jako auto flotowe, dla handlowca. Trzeba dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu przed zakupem. Powodem są duże przebiegi - liczba kilometrów na liczniku może nas zaskoczyć.
Przykłady propozycji w regioMoto.pl
Fiat Panda, 2005 r., 9900 zł
Fiat Panda, 2008 r., 9900 zł
Fiat Panda, 2005 r., 6400 zł
Bardzo ciężko wskazać konkretne usterki, jakie występują w tych Fiatach. Można raczej uznać, że jest to auto o niewielkiej awaryjności i braku problemów technicznych, które jakoś specjalnie sie powtarzają.
- Choć nienajtańszym, to super wyborem jest silnik Diesla Multijet 1,3 - uważa Paweł Kukiełka. W mieście spalanie wynosi niewiele ponad pięć litrów ropy na setkę, nie ma on tendencji do usterek.
W regioMoto.pl do 10 tys. zł znajdziemy Fiaty Panda posiadające silnik benzynowy 1,1 litra, zasilane LPG, co nie zostaje bez pozytywnego wpływu na koszty tankowania.
* Peugeot 206
Komfort jazdy, dobre wyciszenie, całkiem spory bagażnik jak na swoją klasę. Peugeota 206 kupimy najczęściej do 10 tys. zł z okolic rocznika 2000.
- Bardzo przyjemne autko. Jest wygodne, szybkie, może się podobać. Jeśłi przetrwamy naprawę tylnej belki, to nie powinno sprawiać nam większych kłopotów - ocenia Witold Rogowski, ekspert sieci ProfiAuto.pl.
Przykłady propozycji w regioMoto.pl
Peugeot 206, 2000 r., 7900 zł
Peugeot 206, 2002 r., 7500 zł
Peugeot 206, 2001 r., 8900 zł
Jak dodaje szef białostockiego serwisu Boscha, tylna belka w tym modelu to problem. Na tyle istotny, że trzeba dwa razy pomyśleć nad kupnem tego samochodu. Jej naprawa to koszt w granicach 1500 zł co dwa lata.
Dobrym wyborem powinien być silnik Diesla 1,9 - wolnossąca i sprawdzona jednostka.