Osoby, które myślą o założeniu instalacji gazowej jednocześnie obawiają się czy nie wpłynie ona negatywnie na trwałość jednostki napędowej.
W silniku z wtryskiem bezpośrednim wtryskiwacz jest umieszczony bezpośrednio w cylindrze
silnika, natomiast w silnikach z wtryskiem pośrednim, czyli większości obecnie produkowanych, wtryskiwacz znajduje się w kolektorze dolotowym. Ta różnica w konstrukcji komplikuje nieco możliwość zamontowania instalacji gazowej.
Umieszczony bezpośrednio w komorze spalania wtryskiwacz narażony jest bowiem na działanie wysokich temperatur i wysokiego ciśnienia. Jeśli nie będzie systematycznie pracował i nie będzie chłodzony przepływającym paliwem, to w ciągu krótkiego czasu zostanie uszkodzony. Dlatego do silników z wtryskiem bezpośrednim nie można zamontować klasycznej instalacji gazowej.
Jednak coraz większa popularność jednostek z wtryskiem bezpośrednim
spowodowała, że i do nich zastały opracowane instalacje gazowe. Z zewnątrz wyglądają identycznie jak instalacje z wtryskiem sekwencyjnym do wtrysku pośredniego. Natomiast ogromna różnica jest w oprogramowaniu sterownika, które wymusza inna konstrukcja silnika.
Aby wtryskiwacze nie zostały uszkodzone muszą co pewien czas pracować. Jednostka sterująca LPG co pewien czas przerywa pracę na gazie i włącza układ paliwowy, aby ochłodzić wtryski. Dzieje się to zarówno przy nagrzanym jak i zimnym silniku i jest to zawsze na biegu jałowym lub przy małych obciążeniach, kiedy zapotrzebowanie na
benzynę jest najmniejsze. Takie rozwiązanie powoduje jednak zauważalne zużycie benzyny, które wynosi do 10 proc. zużycia gazu.
Układy tego typu nie są jeszcze zbyt rozpowszechnione i tak naprawdę nie wiadomo jeszcze jak LPG wpłynie na trwałość wtryskiwaczy. Jedno jest pewne, że jeśli już chcemy do takiego silnika montować instalację LPG musi być to specjalny układ do tego typu silników. Montaż zwykłej instalacji doprowadzi niechybnie do awarii układu wtryskowego.
Trudno w tej chwili podać cenę takiej instalacji. Polskie firmy dopiero przygotowują się do ich montażu na szersza skalę, ale według wstępnych ustaleń nie powinny być wyższe niż 15-30 proc. od cen instalacji sekwencyjnej do wtrysku pośredniego.
Orientacyjne ceny montażu instalacji gazowych
(w silnikach z wtryskiem bezpośrednim cena będzie o 15-30 proc. wyższa)
Instalacja II generacji | 1500 do 2000 zł |
Sekwencyjny wtrysk do silnika z wtryskiem pośrednim | Około 3000 zł silnik 4 cylindrowy Od 4100 silnik 6 cylindrowy |
Wtrysk gazu w fazie ciekłej (V generacja instalacji) | Od 5000 zł do silnika 4 cylindrowego Od 5900 zł do silnika 6 cylindrowego |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?