LPG w FSI?

Grzegorz Burda
W silniku z wtryskiem bezpośrednim wtryskiwacz umieszczony jest w cylindrze i mieszanie paliwa z powietrzem odbywa się bezpośrednio w cylindrze.
W silniku z wtryskiem bezpośrednim wtryskiwacz umieszczony jest w cylindrze i mieszanie paliwa z powietrzem odbywa się bezpośrednio w cylindrze.
Nad montażem instalacji LPG zastanawia coraz więcej kierowców posiadających auta z silnikiem benzynowym z wtryskiem bezpośrednim.

Osoby, które myślą o założeniu instalacji gazowej jednocześnie obawiają się czy nie wpłynie ona negatywnie na trwałość jednostki napędowej. 

 

W silniku z wtryskiem bezpośrednim wtryskiwacz jest umieszczony bezpośrednio w cylindrze

Fot. AME
Fot. AME

silnika, natomiast w silnikach z wtryskiem pośrednim, czyli większości obecnie produkowanych, wtryskiwacz  znajduje się w kolektorze dolotowym. Ta różnica w konstrukcji komplikuje nieco możliwość zamontowania instalacji gazowej.

 

Umieszczony bezpośrednio w komorze spalania wtryskiwacz narażony jest bowiem na działanie wysokich temperatur i wysokiego ciśnienia. Jeśli nie będzie systematycznie pracował i nie będzie chłodzony przepływającym paliwem, to w ciągu krótkiego czasu zostanie uszkodzony. Dlatego do silników z wtryskiem bezpośrednim nie można zamontować klasycznej instalacji gazowej.

 

Jednak coraz większa popularność jednostek z wtryskiem bezpośrednim

W silniku z wtryskiem pośrednim wtryskiwacz umieszczony jest w kolektorze dolotowym i do cylindra wpływa gotowa już mieszanka paliwowo-powietrzna.
W silniku z wtryskiem pośrednim wtryskiwacz umieszczony jest w kolektorze dolotowym i do cylindra wpływa gotowa już mieszanka paliwowo-powietrzna.

spowodowała, że i do nich zastały opracowane instalacje gazowe. Z zewnątrz wyglądają identycznie jak instalacje z wtryskiem sekwencyjnym do wtrysku pośredniego. Natomiast ogromna różnica jest w oprogramowaniu sterownika, które wymusza inna konstrukcja silnika.

  

Aby wtryskiwacze nie zostały uszkodzone muszą co pewien czas pracować. Jednostka sterująca LPG co pewien czas przerywa pracę na gazie i włącza układ paliwowy, aby ochłodzić wtryski. Dzieje się to zarówno przy nagrzanym jak i zimnym silniku i jest to zawsze na biegu jałowym lub przy małych obciążeniach, kiedy zapotrzebowanie na

W silniku z wtryskiem bezpośrednim wtryskiwacz umieszczony jest w cylindrze i mieszanie paliwa z powietrzem odbywa się bezpośrednio w cylindrze.
W silniku z wtryskiem bezpośrednim wtryskiwacz umieszczony jest w cylindrze i mieszanie paliwa z powietrzem odbywa się bezpośrednio w cylindrze.

benzynę jest najmniejsze. Takie rozwiązanie powoduje jednak zauważalne zużycie benzyny, które wynosi do 10 proc. zużycia gazu.

 

Układy tego typu nie są jeszcze zbyt rozpowszechnione i tak naprawdę nie wiadomo jeszcze jak LPG wpłynie na trwałość wtryskiwaczy. Jedno jest pewne, że jeśli już chcemy do takiego silnika montować instalację LPG musi być to specjalny układ do tego typu silników. Montaż zwykłej instalacji doprowadzi niechybnie do awarii układu wtryskowego.

 

Trudno w tej chwili podać cenę takiej instalacji. Polskie firmy dopiero przygotowują się do ich montażu na szersza skalę, ale według wstępnych ustaleń nie powinny być wyższe niż 15-30 proc. od cen instalacji sekwencyjnej do wtrysku pośredniego.

 

 

Orientacyjne ceny montażu instalacji gazowych

(w silnikach z wtryskiem bezpośrednim cena będzie o 15-30 proc. wyższa)

 

Instalacja II generacji

1500 do 2000 zł

Sekwencyjny wtrysk do silnika

 z wtryskiem pośrednim

Około 3000 zł silnik 4 cylindrowy

Od 4100 silnik 6 cylindrowy

Wtrysk gazu w fazie ciekłej

(V generacja instalacji)

Od 5000 zł do silnika 4 cylindrowego

Od 5900 zł do silnika 6 cylindrowego

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie