LPG w aucie na gwarancji

Robert Tomaszewski
Fot. Newspress
Fot. Newspress
Przy rosnących cenach benzyny popularne jest montowanie instalacji LPG. Problem pojawia się w momencie, gdy właściciel nowego auta od razu chce go przerobić na gaz.

Fot. Newspress
Fot. Newspress

Użytkownicy samochodów, które nie posiadają już gwarancji muszą jedynie skonsultować decyzję o założeniu instalacji gazowej z warsztatem i dobrać odpowiedni jej rodzaj do swojego modelu.

Nieco w gorszej sytuacji są nabywcy samochodów nowych lub posiadacze aut na gwarancji, którzy muszą uzyskać zgodę autoryzowanej stacji obsługi. Spowodowane jest to tym, że nie każdy producent lub importer zezwala na montowanie instalacji gazowej, grożąc częściową lub całkowitą utratą gwarancji.

W pewnych sytuacjach obawy producentów są rzeczywiście uzasadnione, gdyż nieprzystosowany do zasilania LPG (Liquefied Petroleum Gas, czyli gaz płynny ropopochodny) silnik może ulec poważnym uszkodzeniom.

- Teoretycznie instalację gazową można założyć właściwie do każdego typu jednostki z zapłonem iskrowym. Niektóre warsztaty montują je nawet do samochodów chłodzonych powietrzem. Są jednak wyjątki, jak np. silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, do których należą m.in. jednostki Volkswagena typu FSI, czy Toyoty typu D4. W takich samochodach uszkodzeniu ulegną przede wszystkim wtryskiwacze benzyny, gdyż po zamknięciu dopływu paliwa i przejściu na gaz nie są one chłodzone. - wyjaśnia Michał Garbowski z firmy Auto-Gaz.

Jednak montaż instalacji w nowym aucie, nie zawsze musi się wiązać z utratą gwarancji. Czasem powoduje jedynie ograniczenie gwarancji dla samego silnika.

Poza tym jest już szereg marek, które wręcz chwalą się tym, że ich auta są fabrycznie przystosowane do zasilania z instalacji gazowej, co więcej autoryzowane stacje obsługi tych producentów same wykonują montaż takich instalacji. Przykładem może być Skoda, która umożliwia wyjechanie modelami Yeti oraz Superb z salonu już na "gazie".

W przypadku np. Toyoty, Chevroleta czy Fiata również istniej możliwość montażu instalacji w wybranych modelach, jednak tutaj właściciel pojazdu ma wyraźnie wskazane wyspecjalizowane warsztaty, które zamontują instalację bez groźby utraty gwarancji.

Niestety, koszty instalacji w ASO lub we wskazanym przez dealera punkcie, są niekiedy nawet o 2 - 3 tys. zł wyższe, niż w przypadku mniejszych warsztatów, które niejednokrotnie oferują równie wysokiej jakości usługi.

To jednak nie koniec, bo niektórzy importerzy narzucają wymógł dodatkowej opłaty za tzw. przystosowanie silnika, a chodzi głównie o specjalne gniazda zaworowe do pracy na LPG. Opłata taka może wynosić nawet 1200 zł.

Warto również przekalkulować, czy montaż takiej instalacji jest opłacalny. W przypadku nowoczesnych samochodów, których silniki spełniają normy emisji spalin Euro 4 i 5 montaż takiej instalacji to niekiedy wydatek nawet kilkunastu tysięcy złotych. Jeżeli nasze auto służy nam jedynie, jako pojazd na dojazdy do pracy, to raczej będzie to inwestycja, która nigdy się nie zwróci.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Pirat drogowy w Lublinie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie