Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzkie ulice mają być węższe. Będzie bezpieczniej?

Agnieszka Magnuszewska
Po zmodernizowanej ul. Kopernika auta wloką się za tramwajami, bo szerokość jezdni nie pozwala na ich wyminięcie Fot: Krzysztof Szymczak
Po zmodernizowanej ul. Kopernika auta wloką się za tramwajami, bo szerokość jezdni nie pozwala na ich wyminięcie Fot: Krzysztof Szymczak
Łódzkie ulice, których modernizacja dopiero się zakończyła, są węższe niż przed robotami drogowymi. I tak będzie w większości przypadków. Drogi zawężone do 7 metrów to nowy standard, który na łódzkich ulicach zamierza wprowadzić Marek Janiak, architekt miasta.

Pomysłodawcą nowych parametrów ulic jest Marek Janiak, który opiniuje projekty i, zgodnie z zasadą zwiększenia

Po zmodernizowanej ul. Kopernika auta wloką się za tramwajami, bo szerokość jezdni nie pozwala na ich wyminięcie Fot: Krzysztof Szymczak
Po zmodernizowanej ul. Kopernika auta wloką się za tramwajami, bo szerokość jezdni nie pozwala na ich wyminięcie Fot: Krzysztof Szymczak

bezpieczeństwa, zaleca zwężanie jezdni.

- Węższa ulica na pewno jest bezpieczniejsza, bo auta się na niej nie rozpędzają - tłumaczy Janiak. - Pasy na Kopernika czy Rojnej mają szerokość 3,5 metra, więc zgodną z normami, a udało się jeszcze wygospodarować dodatkowe miejsce dla pieszych.

Architekt miasta podkreśla, że do każdego projektu drogi podchodzi indywidualnie, więc nie wszystkie remontowane drogi zostaną zawężone do 7 metrów.

- Ale podobnie może być z ulicą Legionów, którą czeka rewitalizacja, czy z ul. Zieloną. Nie wyobrażam też sobie, by szersze miały być drogi, które powstaną przy nowym dworcu. W końcu będą się znajdowały w środku kwartału - podkreśla Marek Janiak.

Na razie zarówno ul. Kopernika, jak i pierwszy odcinek ul. Rojnej po modernizacji (Szczecińska - Rydzowa) mają szerokość 7 metrów. I nie ma złudzeń, że dalsza część Rojnej będzie szersza.

- Rojna na całym odcinku będzie węższa niż wcześniej. Przed przebudową było to od 8 do 10 metrów, a po przebudowie będzie około 7 metrów - mówi Wojciech Kubik, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu. - Zwężenie drogi służy poprawie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu. Pieszych, bo mają chodniki, i rowerzystów, bo po obu stronach Rojnej pojawią się drogi rowerowe. A kierujący nie będą traktowali tej drogi jako autostrady przez osiedle.

To teoria. W praktyce zwężenie ul. Rojnej spowodowało utrudnienia dla mieszkańców sąsiedniej ul. Banachiewicza. Wjazd w tę przecznicę też zwężono, więc trudno się na nim minąć, wyjeżdżającym i wjeżdżającym autom.

Czy okoliczni mieszkańcy są zadowoleni ze zmian? Ci zmotoryzowani raczej nie.

- Po równym asfalcie od Szczecińskiej do Traktorowej będziemy jeździć cały czas w korkach. Przecież Teofilów nie jest osiedlem dla stu mieszkańców - oburza się pan Paweł z Teofilowa. - Proponuję, by na tej samej zasadzie nie budować na trasie W-Z tunelu i zwęzić jezdnie do dwóch pasów. Albo na rogatkach miasta wprowadzić zakaz ruchu samochodów - tylko rowery i piesi.

Kierowcom trudno się też poruszać ul. Kopernika. Auta wloką się za tramwajami, bo nie mogą ich wyminąć.

Jednak Janiak, zapewnia, że przed modernizacją samochody też nie mogły wymijać tramwajów na większej części Kopernika.

- A teraz nie ma zagrożenia, że auto potrąci pasażera MPK - mówi architekt.

źródło: Dziennik Łódzki

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty