Łódź. Trasa W-Z droższa niż planowano. Budowa ma kosztować 766 mln zł

Marcin Bereszczyński
Fot. Paweł Łacheta
Fot. Paweł Łacheta
Przebudowa trasy W-Z ma kosztować 766 mln zł. W środę radni mają podjąć decyzję o zwiększeniu wydatków na tę inwestycję o kolejne 24 mln zł. Jesienią 2013 r., gdy rozpoczynały się prace, planowano ich koszty na 625 mln zł.
Fot. Paweł Łacheta
Fot. Paweł Łacheta

Skarbnik miasta Krzysztof Mączkowski zaproponował radnym wiele zmian w budżecie Łodzi. Obliczył, że na koniec 2014 r. na rachunku miasta pozostało niewykorzystane 143,6 mln zł. Zgodnie z priorytetami Łodzi, pieniądze te mają być przeznaczone na inwestycje drogowe i rewitalizację. Znaczna część ma być skierowana na zadania dodatkowe przy przebudowie trasy W-Z.

Ta propozycja wywołała wzburzenie w klubie radnych PiS. Ich zdaniem, niewykorzystane pieniądze powinny być przeznaczone na zmniejszenie zadłużenia miasta, które na koniec roku ma sięgnąć prawie 3 mld zł. Wydawanie pieniędzy na trasę W-Z i inne inwestycje zwiększy deficyt budżetowy do prawie pół miliarda złotych.

Wyższy koszt przebudowy trasy W-Z jest związany z zadaniami, których nie przewidywał projekt unijny. Dopiero po ich wykonaniu magistrat będzie starał się uzyskać dofinansowanie z UE. Największa pula pieniędzy ma być przeznaczona na budowę jezdni między ul. Kilińskiego i Żeromskiego. To kwota 8,5 mln zł. Projekt unijny dotyczył przebudowy torowiska tramwajowego, a jezdnie miały być tylko sfrezowane i pokryte nową warstwą asfaltu. W trakcie prac okazało się, że jezdnie są tak zniszczone, że konieczne jest wykonanie nowej podbudowy.

Z dodatkowych pieniędzy trzeba ułożyć kostkę na Piotrkowskiej, na odcinku tuż przy trasie W-Z. Nie ujęto tego ani w projekcie przebudowy Piotrkowskiej, ani w projekcie trasy W-Z. Koszt to 700 tys. zł. Zgodnie z wytycznymi dla strefy wielkomiejskiej, trzeba będzie ułożyć chodniki granitowe, a nie betonowe, co też podniesie koszt inwestycji. Tego nie przewidziano podczas pisania unijnego projektu.

Oprócz tego powstaną dodatkowe ścieżki rowerowe i zagospodarowany zostanie teren przy Centralu i Urzędzie Marszałkowskim. Powstaną tam m.in. zieleńce i skwery.

Nie tylko wydatki na trasę W-Z rozsierdziły radnych PiS. Radny Marcin Zalewski dziwił się, że władze miasta chcą wydać 500 tys. zł na oznakowanie związane z ograniczeniem ruchu tirów w mieście.

- Zakaz dla tirów istnieje od początku marca, więc dlaczego dopiero teraz wydajemy na to pieniądze - dziwił się radny Marcin Zalewski.

Decyzje o zmianach budżetowych zapadną w środę na sesji Rady Miejskiej w Łodzi. 

                                                                                             Źródło: Dziennik Łódzki

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty