Lipiec tragiczny dla motocyklistów

Policja.pl
Fot. Policja.pl
Fot. Policja.pl
Ostatni miesiąc był najniebezpieczniejszym w ostatnich latach dla motocyklistów na śląskich drogach. W wyniku wypadków drogowych z ich udziałem, życie straciło aż 10 kierujących tymi maszynami. Zmusza to policjantów do jeszcze większego nadzoru nad tą grupą uczestników ruchu drogowego i jej edukacji.

"Czarna seria" rozpoczęła się 1 lipca w Ustroniu, gdzie zginął 42-letni motocyklista a zakończyła się 31 lipca w Wiśle śmiercią 28-letniego kierowcy jednośladu. Pomiędzy pierwszym a ostatnim dniem lipca nie było jednego tygodnia, w którym nie zginąłby kierujący tymi pojazdami, zaś tylko w drugiej połowie miesiąca doszło do 7 śmiertelnych wypadków motocyklistów. Nie ma reguły co do dnia tygodnia, czy też godzin w jakich doszło do tych tragedii. Wypadki te miały miejsce zarówno w dni robocze jak i weekendowe, motocykliści ginęli wczesnym porankiem, w ciągu dnia jak i w nocy.

Do siedmiu zdarzeń doszło w obszarze zabudowanym, gdzie dopuszczalna prędkość wynosiła 50 km/h, zaś trzy wypadki zdarzyły się na głównych śląskich szlakach komunikacyjnych tj. DK 1, DK 81 i DK 94. Wszyscy, którzy zginęli, to mężczyźni ze średnią wieku nieco ponad 33 lat. Biorąc pod uwagę ogólną liczbę osób zabitych na śląskich drogach, w lipcu motocykliści stanowili aż 37% ofiar, gdy z ponad 2,87 mln zarejestrowanych w województwie śląskim pojazdów, motocykle stanowią niespełna 5% (dane z 2016 r.). Wstępne czynności na miejscu zdarzeń wskazują, że w większości przypadków przyczyną była zbyt duża prędkość, jednak są też i takie zdarzenia, w których motocykliści stracili życie na skutek nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu przez kierujących samochodami. Ta "czarna seria" zmusza do jeszcze większego zwrócenia uwagi zarówno przez kierujących samochodami na motocyklistów jak i policjantów do kontroli przestrzegania przepisów, w tym przede wszystkim limitów prędkości przez kierowców jednośladów. W najbliższym czasie spodziewać się można wzmożonych działań policjantów drogówki, mających poprawić bezpieczeństwo motocyklistów. Na jego poprawę największy wpływ mają oni sami przede wszystkim poprzez:

  • zakładanie każdorazowo profesjonalnej odzieży motocyklowej;
  • stosowanie zwiększających możliwość szybszego zauważenia motocyklisty przez kierujących samochodami dodatków takich, jak kamizelki i elementy odblaskowe (umieszczone zarówno na ciele motocyklisty jak i na motocyklu), posiadanie kasku w intensywnych kolorach;
  • przestrzeganie obowiązujących limitów prędkości;
  • właściwe wykonywanie manewrów wyprzedzania i zmiany kierunku jazdy;
  • zachowanie bezpiecznego odstępu od poprzedzających pojazdów;
  • przestrzeganie zasad szczególnej ostrożności i ograniczonego zaufania przy tym wszystkim zachowując zdrowy rozsądek.

Policjanci przypominają. Motocykliści powinni pamiętać, że nie są sami na drodze, mając do innych kierujących dużo szacunku oraz nie zapominać, że sami decydują o wielu czynnikach w trakcie jazdy. Właśnie w każdym z 10 wypadków, w których zginęli kierujący jednośladami, przyczyną był błąd człowieka.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Polecamy: Sprawdzamy co oferuje Nissan Qashqai 1.6 dCi

Tylko stosowanie się do powyższych zasad może pozwolić motocyklistom na bezpieczne dotarcie do celu podróży w symbiozie z innymi uczestnikami ruchu tak, by móc spotkać się gdzieś na zlocie oraz w komplecie na zakończeniu sezonu, wspominając wszystkie tegoroczne wypady.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty