Lexus z bioplastiku

(ip)
Fot. Lexus
Fot. Lexus
W samochodach Lexus od dawna wykorzystywane są materiały wytwarzane z surowców pochodzenia roślinnego, takich jak soja czy olej rycynowy z ziaren rącznika pospolitego, a także elementy ze sprasowanych włókien ketmii konopiowatej (kenaf). Do najciekawszych należy tworzywo bio-PET, po raz pierwszy zastosowane na duża skalę w hybrydowym Lexusie CT 200h.

Z bio-PET w Lexusie CT 200h wykonane są materiały wykończeniowe, takie jak wyściółka bagażnika – w istocie aż 30 procent tworzyw sztucznych użytych w tym modelu można określić jako ekologiczne.

Pod względem chemicznym i użytkowym bio-PET nie różni się niczym od „zwykłego” PET. Ten plastik, poli(tereftalan etylenu), to rodzaj poliestru i jedno z najpowszechniej wykorzystywanych tworzyw sztucznych. Mamy z nim kontakt codziennie, choćby biorąc do ręki plastikową butelkę z napojem lub zakładając polarową bluzę. PET to także dakron, z którego szyje się żagle, oraz popularny w zastosowaniach technicznych, bardzo wytrzymały mylar.

Ze względu na łatwość recyklingu, PET należy do najbardziej ekologicznych tworzyw sztucznych – np. tworzywo, z którego wykonane są butelki do napojów, można w stu procentach wykorzystać ponownie. Powstają z niego nie tylko nowe butelki, ale i odzież, wykładziny dywanowe, materiały izolacyjne czy rozmaite plastikowe elementy.

Tradycyjnie PET produkowany jest z surowców ropopochodnych, w tym glikolu etylenowego. Jednak glikol etylenowy można również pozyskać z surowców roślinnych, takich jak trzcina cukrowa, buraki cukrowe lub ziemniaki albo z odpadów przemysłu spożywczego. Pierwszy etap procesu jest znany ludzkości od tysiącleci: to fermentacja alkoholowa. Uzyskany w ten sposób bioetanol przetwarza się następnie na tlenek etylenu, a ten z kolei na glikol etylenowy. Z tak wytworzonego glikolu powstaje bio-PET.

Bio-PET jest potrójnie ekologiczny: łatwo poddaje się recyklingowi, jest wytwarzany z udziałem surowca odnawialnego, a służące do jego wyrobu rośliny pochłaniają z atmosfery dwutlenek węgla.

Założeniem Lexusa jest możliwość pełnego recyklingu 95 procent masy samochodów. Podobnymi założeniami kieruje się macierzysty koncern Lexusa, Toyota, która w swoich modelach z bio-PET wytwarza nawet 80 procent materiałów pokrywających wnętrze kabiny.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie