Europejski rynek jest miejscem, w którym kierowcy coraz częściej szukają alternatywy dla tradycyjnych samochodów osobowych typu sedan, kombi i hatchback i dlatego chętnie wsiadają do aut bardziej dopasowanych do ich nowoczesnego, często bardzo aktywnego stylu życia. W ciągu kilkunastu ostatnich lat w sprzedaży pojawiło się wiele podobnych nowemu nowemu Lexusowi kompaktowych SUV-ów, a segment ten wciąż dynamicznie się rozwija. Lexus ma już w ofercie tego typu, chociaż większe od UX modele – NX oraz RX i RX L.
Konkurenci

Nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem, że nowego Lexusa UX nie produkuje się z silnikiem wysokoprężnym. Do napędu przewidziano przede wszystkim nowy (czwarta generacja) zespół hybrydowy (model 250h) składający się z nowego, dwulitrowego silnika benzynowego i elektrycznego, albo jak w przypadku napędu na wszystkie koła (E – Four) dwóch silników elektrycznych. Łączna moc tego napędu to 184 KM. W jego skład wchodzą również nowa hybrydowa skrzynia biegów, akumulator trakcyjny i nowa jednostka kontroli mocy.
Fot. Ryszard M. Perczak
Według przedstawicieli Lexusa głównymi konkurentami UX są Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA oraz Volvo XC40.
UX to typ crossovera, nazywany miejskim odkrywcą, proponujący współczesnym kierowcom nowe podejście do luksusu. W tej kategorii wypełnia miejsce obok dobrze znanego hatchbacka CT200h jako pomostowy model Lexusa mając do odegrania ważną rolę w osiągnięciu przez japońską markę celu rocznej sprzedaży w Europie do 2020 roku na poziomie 100.000 sztuk.
Zanim UX w obecnej wersji wjechał do Europy był trzy lata temu pokazany jako UX Concept na Salonie Samochodowym w Paryżu 2016. Ponieważ spotkał się wtedy z bardzo dobrym przyjęciem publiczności, dlatego główny projektant Tetsuo Miki rozpoczął pracę nad jego wersją produkcyjną. Gotowy do sprzedaży model można było zobaczyć na zeszłorocznych targach w Genewie.
Nie działali w ciemno
Przygotowując się do prac nad wnętrzem UX przeprowadzono szereg wywiadów z właścicielami samochodów klasy premium w różnych regionach świata – w tym w Europie. Dzięki temu udało się lepiej zrozumieć ich oczekiwania w zakresie projektowania i dowiedzieć się więcej o ich stylu życia. Efektem było podejście, że„mniej znaczy więcej”, które sprawiło, że nowy UX stał się bardziej dostępny i przyjazny dla podróżujących nim ludzi.
Tetsuo Miki i jego współpracownicy przygotowując ostateczny projekt tego samochodu również sięgali do wielu dziedzin z tradycji i kultury japońskiej. Skutkiem tego jest np. zatarcie granic między wnętrzem i karoserią samochodu, nadając im wrażenie ciągłości. Dzięki temu kierowca w UX zajmuje taką pozycję za kierownicą, aby bardzo dobrze wyczuwać krawędzie samochodu, co ułatwia mu prowadzenie i manewry. W ogóle kabinę tak zaprojektowano by wywołać uczucie podróżowania dynamicznym, luksusowym sedanem, ale jednocześnie z pożądaną w crossoverach wyższą pozycją siedzeń i wszechstronnością.
W całym wnętrzu tego modelu odnajdziemy autentyczny luksus charakteryzujący samochody tej marki. Trójramienna kierownica i analogowy zegar pochodzą np. z flagowej limuzyny LS, a konsola Lexus Climate Concierge, także jest wykorzystywana w innych Lexusach. Po to by zoptymalizować komfort termiczny we wnętrzu utomatyczne ogrzewanie i chłodzenie połączono z ogrzewanymi i wentylowanymi fotelami. Z kolei dbałość Lexusa o szczegóły jest widoczna w projekcie podsufitki, eliminującym rozpraszające kierowcę cienie na przedniej szybie, a także przełączniki dające przyjemne odczucia przy dotyku.
Wyposażenie modelu UX przystosowuje go do sprawnego poruszania się nim zatłoczonymi ulicami miast. Rozstaw osi wynoszący 2,64 m przyczynia się do płynnej, stabilnej jazdy i zwiększa przestronność kabiny. Długość 4,49 m i relatywnie mały promień zawracania, wynoszący 10,4 m, pomagają Lexusowi UX łatwo manewrować i wygodnie parkować.
Bez silnika wysokoprężnego

Nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem, że nowego Lexusa UX nie produkuje się z silnikiem wysokoprężnym. Do napędu przewidziano przede wszystkim nowy (czwarta generacja) zespół hybrydowy (model 250h) składający się z nowego, dwulitrowego silnika benzynowego i elektrycznego, albo jak w przypadku napędu na wszystkie koła (E – Four) dwóch silników elektrycznych. Łączna moc tego napędu to 184 KM. W jego skład wchodzą również nowa hybrydowa skrzynia biegów, akumulator trakcyjny i nowa jednostka kontroli mocy.
Fot. Ryszard M. Perczak
Nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem, że nowego Lexusa UX nie produkuje się z silnikiem wysokoprężnym. Do napędu przewidziano przede wszystkim nowy (czwarta generacja) zespół hybrydowy (model 250h) składający się z nowego, dwulitrowego silnika benzynowego i elektrycznego, albo jak w przypadku napędu na wszystkie koła (E – Four) dwóch silników elektrycznych. Łączna moc tego napędu to 184 KM. W jego skład wchodzą również nowa hybrydowa skrzynia biegów, akumulator trakcyjny i nowa jednostka kontroli mocy.
Podczas gwałtownego przyspieszania samochód korzysta jednocześnie z silnika elektrycznego lub obu silników elektrycznych (e-Four) i 2-litrowego silnika benzynowego, które łącznie zapewniają duży wzrost momentu obrotowego i liniowe przyspieszanie.
W nowym UX zwiększono do 115 km/h prędkość, przy której układ hybrydowy może wyłączyć benzynowy silnik, na przykład podczas pokonywania długich zjazdów.
UX 250h jest dostępny z napędem na przednie koła lub wspomnianym napędem E-Four. Układ na cztery koła wykorzystuje, drugi, niezależny silnik elektryczny, zintegrowany z tylnym mechanizmem różnicowym. Rozdział mocy między przednią i tylną osią obywa się bez połączania mechanicznego i jest automatycznie optymalizowany przez system kontroli stabilności pojazdu podczas przyspieszania, pokonywania zakrętów lub jazdy po śliskich nawierzchniach. Napęd E-Four zapewnia stabilną jazdę np. na pochyłościach i pokrytych śniegiem drogach wykorzystując mechanizm rozdziału mocy i półosie napędowe. Pomaga on nie tylko w utrzymaniu przyczepności na śliskiej nawierzchni, ale również aktywnie poprawia stabilność, regulując moc przekazywaną na tylne koła i pomagając korygować nad- lub podsterowność samochodu.
Dla tradycjonalistów

Nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem, że nowego Lexusa UX nie produkuje się z silnikiem wysokoprężnym. Do napędu przewidziano przede wszystkim nowy (czwarta generacja) zespół hybrydowy (model 250h) składający się z nowego, dwulitrowego silnika benzynowego i elektrycznego, albo jak w przypadku napędu na wszystkie koła (E – Four) dwóch silników elektrycznych. Łączna moc tego napędu to 184 KM. W jego skład wchodzą również nowa hybrydowa skrzynia biegów, akumulator trakcyjny i nowa jednostka kontroli mocy.
Fot. Ryszard M. Perczak
UX jest produkowany również w wersji wyłącznie z silnikiem benzynowym, jako UX 200. Napędza ją 2-litrowy, czterocylindrowy, rzędowy silnik o mocy 171 KM. Jednostka ta generuje 205 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Kierowca w lexusie UX ma możliwość wyboru trzech różnych trybów jazdy (Lexus Drive Mode Select). Tryb Normal zapewnia optymalną równowagę między osiągami a oszczędnością paliwa. Tryb ECO maksymalizuje oszczędność paliwa w każdych warunkach jazdy, obniżając reakcję przepustnicy i ograniczając pracę klimatyzcji. Tryb Sport zapewnia szybszą reakcję przepustnicy i lepsze wyczucie układu kierowniczego. W najbogatszych wersjach Omotenashi i F SPORT, które są wyposażone w AVS, jest dostępnych aż pięć różnych trybów jazdy: Normaln, ECO, Sport S, Sport S + i Custom. Sport S + dodatkowo poprawia prowadzenie i stabilność podczas pokonywania zakrętów. Wybierając Sport S + lub Custom z ustawieniem podwozia w trybie SPORT, sterowanie siłą tłumienia utwardza amortyzatory, umożliwiając najbardziej dynamiczną jazdę. Tryb Custom pozwala na dowolne łączenie ustawień pracy układu napędowego i podwozia.
Najmłodszy z Lexusów jest wyposażony w osiem poduszek powietrznych oraz w Lexus Safety System + drugiej generacji, który jest zestawem standardowych, aktywnych technologii bezpieczeństwa, opracowanych w celu wspierania kierowcy i zmniejszania prawdopodobieństwa wystąpienia groźnych wypadków. Tworzą go m.in.: aktywny tempomat, system ochrony przedzderzeniowej PCS z funkcją wykrywania pieszych, asystent pasa ruchu z funkcją ostrzegania o niezamierzonym przekroczeniu linii wraz z korygującym pozycję auta na pasie asystentem układu kierowniczego, asystenta odczytywania znaków drogowych oraz inteligentne światła drogowe i automatyczne przełączanie świateł mijania. Dostępne są także funkcje bezpieczeństwa obejmujące system wspomagania parkowania.
F Sport tylko w wyglądzie
Obie wersje 200 i 250h dostępne są z pakietem stylizacyjnym F Sport. Obejmuje on specjalny wzór grilla z deseniem kratki złożonym z elementów w kształcie litery L, przedni zderzak ma duże obramowania świateł przeciwmgielnych chromowanymi elementami w kształcie litery L i takim samym deseniem kratki, jak na grillu. Całości dopełniają zmodyfikowany tylny zderzak i czarne elementy wykończenia przodu oraz tyłu. Wersję F SPORT można dodatkowo wyposażyć w aktywną kontrolę dźwięku, generującej efektowny odgłos zmiany biegu na wyższy lub niższy, jak w automatycznej skrzyni sekwencyjnej. Ponadto funkcja Sonic Interaction Design dostosowuje dźwięk wytwarzany przez pojazd podczas jazdy w trybie Sport S + (S + Sound).
Lexus UX i konkurenci - wybrane dane techniczne
Marka/model | Lexus UX 250h FWD | Audi Q3 | Volvo XC40 |
Cena (zł) | 162.000 | 168.700 | 161760 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4495/1840/1520 | 4484/1849/1585 | 4425/1863/1658 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1560/1560 | b.d. | 1601/1626 |
Rozstaw osi (mm) | 2640 | 2680 | 2702 |
Masa własna (kg) | 1540 | 1620 | 1647 |
Pojemność bagażnika (l) | 320 | 530 | 460 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 43 | 60 | 54 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (ccm) | 1987 | 1984 | 1969 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | quattro | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | bezstopniowa | automatyczna/7 | Automatyczna/8 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr/min | 112/6000 | 190/4200 | 190/4700 |
Moment obrotowy (Nm) w zakresie obr/min | 190/4400-5200 | 320/1500-4200 | 300/1400-4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,5 | 7,4 | 8,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 177 | 220 | 210 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,3 | 7,5 | 6,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 120 | 170 | 154 |
Zobacz także: Renault Megane R.S. w naszym teście
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?