Lexus UX 300e. Pierwsze elektryczne auto japońskiej marki

Wojciech Frelichowski
W UX300e inżynierowie Lexusa zachowali charakterystyczną stylistykę i cechy użytkowe crossovera UX, skupiając się na możliwościach wykorzystania wyjątkowych zalet elektrycznego napędu. Fot. Lexus
W UX300e inżynierowie Lexusa zachowali charakterystyczną stylistykę i cechy użytkowe crossovera UX, skupiając się na możliwościach wykorzystania wyjątkowych zalet elektrycznego napędu. Fot. Lexus
Marka Lexus jest znana przede wszystkim z samochodów hybrydowych. Teraz do swojej oferty dołącza także auta elektryczne. Pierwszym takim modelem jest crossover UX 300e.

Lexus UX300e jest pierwszym produktem stworzonym w ramach strategii „Lexus Electrified". Jej celem jest fundamentalny postęp w dziedzinie osiągów, prowadzenia i kontroli nad pojazdem oraz radości z jazdy.

Japoński producent wyjaśnia, że technologia „Lexus Electrified” umożliwia zintegrowane sterowanie układami napędowym i kierowniczym oraz zawieszeniem i hamulcami, maksymalnie wykorzystując potencjał zarządzania pracą napędu, wypracowany w technologii hybrydowej. Dzięki niej można precyzyjnie kontrolować siłę napędową, zapewniając idealne zachowanie pojazdu w każdej sytuacji na drodze.

W UX300e inżynierowie Lexusa zachowali charakterystyczną stylistykę i cechy użytkowe crossovera UX, skupiając się na możliwościach wykorzystania wyjątkowych
W UX300e inżynierowie Lexusa zachowali charakterystyczną stylistykę i cechy użytkowe crossovera UX, skupiając się na możliwościach wykorzystania wyjątkowych zalet elektrycznego napędu. Fot. Lexus

W przypadku elektrycznego UX300e inżynierowie Lexusa zachowali charakterystyczną stylistykę i cechy użytkowe crossovera UX, skupiając się na możliwościach wykorzystania wyjątkowych zalet elektrycznego napędu.

Zastosowany silnik elektryczny ma moc 150 kW (204 KM) i generuje maksymalny moment obrotowy 300 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 160 km/h

Akumulatory trakcyjne o pojemności 54,3 kWh, umieszczone bezpośrednio pod podłogą kabiny pasażerskiej, zapewniają niski środek ciężkości i optymalny zasięg jazdy dla kompaktowych samochodów do miasta (400 km w skorelowanym cyklu NEDC, co odpowiada zasięgowi ponad 300 km w cyklu WLTP).

Czas ładowania do 80 proc. pełnego stanu baterii na stacja ładowania trwa 50 minut.

Lexus UX300E - najważniejsze cechy

Parametry modułowej platformy GA-C zostały udoskonalone, dzięki dodatkowym usztywnieniom i optymalizacji siły tłumienia amortyzatorów, by dopasować je do zmian w dynamice auta związanych z elektryfikacją.

Funkcja wyboru trybu jazdy (Drive Mode Select) w UX 300e pozwala kierowcom zarządzać płynnym przyspieszaniem i hamowaniem, zależnie od sytuacji. Kierowcy mogą poczuć mocne przyspieszenie i natychmiastowy maksymalny moment obrotowy elektrycznego układu napędowego zaraz po wciśnięciu pedału gazu lub zmiany ustawień łopatką pod kierownicą. Dzięki czterem poziomom regulacji zwalniania, hamowanie silnikiem także dostarcza naturalnych wrażeń z jazdy.

W UX 300e izolacja akustyczna obejmuje nie tylko akumulator trakcyjny, ale również tłumi hałasy z zewnątrz, takie jak wiatr lub uderzenia drobnych kamyków, które bez niej byłyby wyraźnie słyszalne z powodu braku dźwięków silnika i przekładni.

Lexus 300UXe - rozwiązania z technologii hybrydowej

T

W UX300e inżynierowie Lexusa zachowali charakterystyczną stylistykę i cechy użytkowe crossovera UX, skupiając się na możliwościach wykorzystania wyjątkowych
W UX300e inżynierowie Lexusa zachowali charakterystyczną stylistykę i cechy użytkowe crossovera UX, skupiając się na możliwościach wykorzystania wyjątkowych zalet elektrycznego napędu. Fot. Lexus

worząc model UX 300e, Lexus wykorzystał wiedzę zdobytą podczas opracowywania układów hybrydowych i zastosował w swoim pierwszym produkcyjnym samochodzie elektrycznym ten sam poziom jakości i komfortu.

Wydajność silnika, falownika, przekładni i akumulatora o dużej pojemności zostały zmaksymalizowane z wykorzystaniem wiedzy zdobytej podczas opracowywania pojazdów hybrydowych.

Akumulatory wyposażono w system zarządzania temperaturą, działający zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach otoczenia. Niezawodność baterii zwiększono dzięki zastosowaniu wielu systemów monitorowania, regulujących ładowanie i zapobiegających takim niekorzystnym zjawiskom jak przeładowanie akumulatorów.

UX 300e oferuje najnowszą technologię w zakresie łączności samochodu w sieci. Łącząc się ze smartfonem za pomocą aplikacji LexusLink, kierowcy mogą sprawdzić stan naładowania akumulatora i dostępny zasięg. Uwzględniono również elementy sterujące ładowaniem, jak funkcja timera, która informuje właściciela, kiedy jego pojazd będzie w pełni naładowany, lub planuje ładowanie w zależności od tego, kiedy pojazd ma być ponownie w ruchu. Może też dostosować czas i moment ładowania do wahań cen energii. Aplikacja umożliwia również zdalne zarządzanie klimatyzacją samochodu

UX 300e zadebiutuje na wybranych europejskich rynkach w drugiej połowie 2020 roku, a od 2021 roku będzie oferowany w pozostałej części Europy.

Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty