Lexus RX. Trzy hybrydowe wersje do wyboru

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
W nowym Lexusie RX 500h za kontrolę przenoszenia mocy na cztery koła odpowiada system DIRECT4.
W nowym Lexusie RX 500h za kontrolę przenoszenia mocy na cztery koła odpowiada system DIRECT4. Lexus
Lexus oferuje pierwszą hybrydę plug-in w historii RX-a, zupełnie nowy napęd hybrydowy oraz przełomową hybrydę z turbodoładowanym silnikiem, opracowaną dla klientów, którzy oczekują wyższych osiągów.

RX 500h. Pierwsza taka hybryda Lexusa

To pierwszy w historii marki układ, który wykorzystuje benzynowy silnik o pojemności 2,4 l z turbodoładowaniem, automatyczną skrzynię o sześciu przełożeniach, zintegrowany przedni silnik elektryczny i jednostkę PCU, a także kompaktowy tylny silnik elektryczny o mocy 76 kW wykorzystujący układ e-Axle. Lexus RX 500h ma aż 371 KM/273 kW mocy i 550 Nm momentu obrotowego, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,2 sekundy.

Przedni silnik elektryczny został zamontowany między silnikiem benzynowym a skrzynią biegów, co ułatwia przekazywanie mocy i umożliwia jazdę w trybie wyłącznie elektrycznym. Komputer automatycznie przełącza pracę napędu między trybem wyłącznie elektrycznym a hybrydowym w zależności od sytuacji na drodze. Moc dostarczana jest na cztery koła bez zbędnego opóźnienia. Osiągi są porównywalne do aut z trzylitrowymi silnikami V6, ale układ hybrydowy modelu RX 500h jest o 20% oszczędniejszy. Średnie zużycie paliwa wynosi od 8 l/100 km.

W nowym Lexusie RX 500h za kontrolę przenoszenia mocy na cztery koła odpowiada system DIRECT4. W tym inteligentnym systemie napędu na cztery koła dwa silniki elektryczne oraz dwa falowniki (przedni i tylny) cały czas rozdzielają moc i moment obrotowy między przednią a tylną osią, dostosowując się do sytuacji na drodze.

RX 450h+. Pierwsza hybryda typu plug-in w gamie RX-a

Debiutujący w modelu RX 450h+ napęd hybrydowy typu plug-in jest taki sam jak w drugiej generacji modelu NX. Wykorzystuje czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra pracujący w cyklu Atkinsona oraz baterię litowo-jonową o pojemności 18,1 kWh. Tylny silnik elektryczny współtworzy z napędem hybrydowym inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR.

Samochód oferuje moc zbliżoną do obecnego RX-a 450h, ale ma większy moment obrotowy i zdecydowanie lepsze osiągi. Łączna moc układu wynosi 309 KM/227 kW, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma wynosić 6,5 sekundy.

W cyklu WLTP Lexus spodziewa się średniego spalania od 1,1 l/100 km oraz emisji CO2 poniżej 26 g/km. Spodziewany zasięg w trybie elektrycznym wynosi 65 km, a auto może na prądzie osiągać prędkość do 130 km/h.

Auto ma standardową ładowarkę o mocy 6,6 kWh. Ładowanie do pełna przy pomocy Wallboxa trwa około trzech godzin, a wykorzystując domowe gniazdko uzupełnienie energii zajmie około sześciu godzin. Gdy bateria się rozładuje, przewagą Lexusa RX 450h+ nad konkurentami wyposażonymi w podobny rodzaj napędu jest praca w trybie hybrydowym, co gwarantuje nadal niskie zużycie paliwa oraz niski poziom emisji CO2.

RX 350h. Czwarta generacja napędu hybrydowego

Nowy RX 350h ma układ hybrydowy czwartej generacji, który charakteryzuje się większą wydajnością i płynniejszą pracą. Napęd z silnikiem o pojemności 2,5 litra ma 250 KM łącznej mocy i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy, czyli porównywalnie z obecnym RX-em 450h przy niższych emisjach CO2. Auto zużywa średnio od 6,3 l/100 km paliwa i emituje od 142 g/km CO2.

Pełna hybryda wykorzystuje te same, ulepszone podzespoły co wersja RX 450h+, w tym nową, lżejszą przekładnię hybrydową (aż 22-procentowa redukcja masy) o mniejszych stratach mocy, a także mniejszą o 9% i bardziej wydajną jednostkę PCU. Standardem jest inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR.

Wersja RX 350h tak jak RX 500h ma nową, bipolarną baterię niklowo-wodorkową (Ni-MH), zaprojektowaną by połączyć dobre właściwości jezdne z niskim zużyciem paliwa. W porównaniu z baterią stosowaną w obecnym RX-ie 450h, nowy akumulator ma mniejszą liczbę ogniw (216 a nie 240), ale osiąga takie same parametry.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie