RC to klasyczne, dwudrzwiowe coupe, w którym nie brakuje elementów stylistycznych charakterystycznych dla marki Lexus. Na pierwszy plan wysuwa się oczywiście potężny grill przypominający swoim kształtem klepsydrę. Poza tym wyróżniają go również lampy główne oraz kilka drobniejszych detali jak np. światła do jazdy dziennej, dwa wloty powietrza w przednim zderzaku czy niewielkie „dyfuzory” z tyłu na każdym z błotników. RC ma bardzo efektowny przód, ale bardzo rasowo wygląda również, gdy patrzymy na niego z boku. Właśnie ów profil jest tym elementem, który powoduje, że ten model Lexusa jest chętnie wybierany przez kierowców. W tej klasie takich coupe okazuje się wcale na rynku nie ma tak dużo.
Porządek jak w „japończyku”
Bardzo nam się podobało wnętrze tego modelu. Solidna, gruba, wielofunkcyjna kierownica, proste instrumenty obsługi oraz wysoka jakość montażu sprawiają, że prawie natychmiast się z nim zaprzyjaźniliśmy. Wygodna pozycja za kierownicą, bardzo dobrze dopasowane, wygodne fotele oraz dobre wyciszenie sprawiały, że nawet długa podróż tym autem nie była męcząca.
Niestety w tym fajnym wnętrzu nie do końca akceptujemy sposób obsługi np. nawigacji poprzez, no właśnie nawet trudno to nazwać, ale powiedzmy gładzik, po którym palcem serfujemy wybierając poszczególne funkcje. Jest po prostu zbyt czuły i reaguje nawet na najdelikatniejszy ruch, przez co niepotrzebnie absorbuje uwagę kierującego. Jego obsługa w czasie jazdy jest nieco kłopotliwa.
A jednak z turbo
RC200t jest napędzany przez dwulitrowy, turbodoładowany (!) silnik benzynowy typu ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency Combustion), który rozwija moc 245 KM oraz moment obrotowy wynoszący 350 Nm. Pozwala to rozpędzać się mu od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy i osiągać maksymalną prędkość 230 km/h. Producent podaje, że średnie spalanie tej jednostki wynosi 7,2 l/100 km, ale niestety trochę z tym przesadza. Podczas naszego testu, dodajmy przy dość ostrej jeździe nie przekraczało 9,0 l/100 km. Natomiast spokojna jazda rzeczywiście pozwala ustabilizować spalanie na poziomie nawet 7,0 l/100 km.
Ten model ma napędzane tylne koła co dla niektórych kierowców będzie jego dodatkową zaletą. Jednak podczas jazdy jego zachowanie jest bardzo neutralne. Jedynie na śliskiej nawierzchni, zanim zadziała elektronika może być odczuwalna lekka nadsterowność.
Nie dla każdego
Lexusa RC200t wybierają kierowcy, którzy dokładnie wiedzą jakim autem chcą jeździć. Jego rasowa, sportowa sylwetka i nienaganne maniery czynią z niego realnego konkurenta dla takich modeli jak np. Audi A5 czy BMW serii 4. Mimo, że jest to samochód sportowy mogą nim całkiem wygodnie podróżować cztery osoby. Także bagażnik w tym modelu nie jest wcale symboliczny. Oczywiście znajdzie się wcale niemało takich, którzy uważają, że prawdziwe auto sportowe może nosić tylko znaczek marki niemieckiej, ale wystarczy, że odbędą tym Lexusem przejażdżkę i mogą zmienić zdanie.
Wybrane dane techniczne Lexusa RC200t i konkurenta
Marka/model | Lexus RC 200t | Audi A5 Coupe 2.0 TFSI |
Cena (zł) | od 199.400 | od 191.600 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | coupe/ 2 | coupe/ 2 |
Liczba miejsc | 5 | 4 |
Wymiary i masy | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4695/18401395 | 4673/1846/1371 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1580/1575 | 1587/1568 |
Rozstaw osi (mm) | 2730 | 2764 |
Masa własna (kg) | 1675 | 1520 |
Pojemność bagażnika (l) | 374 | 465 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 54 |
Układ napędowy | | |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1998 | 1984 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 |
Napędzana oś | tylna | przednia |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/8 | zautomatyzowana/7 |
Osiągi | | |
Moc (KM) przy obr./min | 245/5800 | 252/5000-6000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 350/1650 | 370/1600-4500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,5 | 6,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,2 | 6,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 168 | 137 |