Spis treści
Obecnie w portfolio Lexusa są nie tylko dopracowane klasyczne hybrydy, które wyróżniają się niezawodnością, niskim średnim zużyciem paliwa oraz niskimi kosztami eksploatacji, ale także mocne, turbodoładowane hybrydy, hybrydy plug-in o wiodących zasięgach w trybie elektrycznym oraz innowacyjne auta z bateryjnym napędem elektrycznym. Łączna liczba sprzedanych aut z takimi napędami na wszystkich rynkach wyniosła 3 019 283 egzemplarzy.
Hybrydowe crossovery i SUV-y napędzają sprzedaż Lexusa
Obecnie ponad połowa globalnej sprzedaży marki to samochody zelektryfikowane (52%). W pierwszej połowie 2024 roku na całym świecie kupiono 214 tys. takich aut. Najwięcej z nich trafiło do USA (61 tys.), ale pod względem udziału w całkowitej sprzedaży wyróżnia się Europa, gdzie dziewięć z dziesięciu samochodów Lexusa, które wyjeżdżają z salonów, ma zelektryfikowany napęd, a także Japonia z 81-procentowym udziałem.
Marka od lat elektryfikuje wszystkie segmenty, w których jest obecna. Hybrydy Lexusa najpierw trafiły do SUV-ów oraz limuzyn, a potem były konsekwentnie wprowadzane do kolejnych typów aut, w tym do crossoverów, aut sportowych, a nawet ekskluzywnych vanów. Z nieco ponad trzech milionów sprzedanych aut zelektryfikowanych ponad połowę stanowią crossovery i SUV-y. Samochody z tymi najpopularniejszymi obecnie rodzajami nadwozia oraz z napędami hybrydowymi lub elektrycznymi znalazły do tej pory 1 651 595 nabywców.
RX pionierem i liderem
Zdecydowanym numerem jeden w zelektryfikowanej gamie Lexusa jest RX z liczbą 753 958 sprzedanych egzemplarzy. Piąta generacja tego auta oferuje aż trzy odmiany napędu hybrydowego. Oprócz klasycznej hybrydy (RX 350h), w gamie są też hybryda plug-in (RX 450h+) oraz hybryda łącząca atuty turbodoładowanego silnika 2.4, automatycznej skrzyni biegów, silników elektrycznych oraz innowacyjnego napędu 4x4 DIRECT4 (RX 500h).
614 228 egzemplarzy to wynik sprzedaży hybrydowych wersji Lexusa ES. Zelektryfikowany napęd trafił do tego modelu w 2012 roku i jest to obecnie najczęściej wybierana limuzyna marki z tym rodzajem napędu.
Barierę pół miliona sprzedanych egzemplarzy przekroczył też model NX (545 802 auta). SUV, który na rynku zadebiutował w 2014 roku, od początku dostępny był także jako hybryda. Obecnie druga generacja tego auta oferowana jest z klasycznym napędem hybrydowym (NX 350h) lub jako hybryda plug-in (NX 450h+), która w trybie elektrycznym może pokonać nawet do 98 km.
Zelektryfikowane odmiany Lexusa UX sprzedano do tej pory w liczbie 296 612 egzemplarzy. 281 759 z nich to hybrydowe wersje UX 250h i UX 300h, a 14 853 auta to elektryczny UX 300e. Najpopularniejszym modelem zasilanym wyłącznie prądem z gniazdka jest RZ. Model, który do sprzedaży trafił w 2023 roku, znalazł już 26 696 nabywców na całym świecie.
Najnowszym zelektryfikowanym autem w gamie Lexusa jest LBX. Miejski crossover został zaprojektowany z myślą o europejskim rynku. Imponuje designem, stylem, nowoczesnymi technologiami, a także wyjątkową hybrydą z silnikiem 1.5. Pierwsze egzemplarze trafiły do klientów wiosną i do końca czerwca sprzedano już 21 900 tych aut na całym świecie.