Galopujące ceny paliw sprawiają, że napęd hybrydowy staje się coraz popularniejszy. Ekologiczne silniki montuje się także w samochodach wyższej klasy, takich jak Lexus.
Niemałe znaczenie odgrywa przy tym moda na ekologię, umiejętnie podkręcana przez koncerny samochodowe pracujące nad technologiami przyszłości. Na rynku stale przybywa "hybryd", czyli samochodów wyposażonych w napęd spalinowo-elektryczny, który uznawany jest za
ekonomiczny i przyjazny środowisku naturalnemu.
Jednym z prekursorów tego typu rozwiązań jest Toyota, do której należy marka Lexus.
Cechy szczególne
Lexus GS już zdążył zdobyć uznanie miłośników luksusowych limuzyn, ale w wersji ekologicznej wydaje się jeszcze ciekawsza propozycją.
Dynamiczna linia nadwozia z zewnątrz i wysoka jakość wykończenia wnętrza to nie jedyne atuty japońskiego auta. Jak by nie było jest to pierwsza seryjna hybryda z napędem na tylne koła. Na dodatek jego osiągi wcale nie są gorsze od modelu benzynowego.
Z zewnątrz auto niewiele się różni od wersji spalinowej. Hybrydę poznajemy po oznaczeniu 450h i piętnastoszprychowych felgach. Po zajęciu miejsca za kierownicą zauważamy brak
obrotomierza. Zamiast niego widzimy wskaźnik mocy, jaką generuje zespół napędowy zbudowany z jednostki benzynowej i towarzyszącego jej silnika elektrycznego.
Na wyświetlaczu umieszczonym w konsoli środkowej możemy podczas jazdy kontrolować działanie układu hybrydowego.
Silnik
Zespół napędowy Lexusa GS 450h składa się z 3,5-litrowej, 6-cylindrowej, benzynowej jednostki D-4S z wtryskiem bezpośrednim o mocy 286 KM, oraz 200-konnego silnika elektrycznego. Łączna moc maksymalna zespołu napędowego to 340 KM przy 6400 obr./min.
(moce silników nie sumują się arytmetycznie ze względu na inny przebieg wykresów ich mocy).
Podczas jazd testowych zarówno po mieście jak i po drogach szybkiego ruchu średnie zużycie benzyny oscylowało w granicach 10 litrów. Jak na blisko dwutonowe auto tej klasy to niezły wynik, ale według danych producenta napęd hybrydowy miał zapewniać mniejszy apetyt na
paliwo.
Wrażenia za jazdy
Mimo hybrydowego napędu GS 450h jest najmocniejszym z modeli Lexusa (GS 430 rozwija 283 KM, a GS 300 - 249 KM). Dzięki 275 Nm momentu obrotowego silnika elektrycznego, auto znakomicie przyspiesza i to zanim tradycyjny motor spalinowy w ogóle się uruchomi! Przyspieszeniem 5,9 s do 100 km/h nie może pochwalić się wiele innych mocnych samochodów, więc ruszając Lexusem z pod świateł nie musimy mieć kompleksów.
Nawet podczas gwałtownego wciskania pedału gazu nie odczuwamy szarpnięć. Wszystko za sprawą znakomicie działającej bezstopniowej przekładnia E-CVT.
Także wyprzedzanie nie jest problemem - chwilę po wciśnięciu pedału gazu moc wzrasta do maksymalnych 340 KM.
Na dodatek Lexusa bardzo dobrze się prowadzi. Układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu działa bez zarzutu, a zawieszenie znakomicie "trzyma" auto na zakrętach.
Przed dalszymi podróżami warto jednak pamiętać o niewielkiej pojemności bagażnika. Innowacje konstrukcyjne ograniczyły go do 280 l, ale zestaw baterii gdzieś trzeba było pomieścić.
Podsumowanie
Samochody hybrydowe stają się modne i coraz częściej można je spotkać także na polskich drogach. Jednym z niewątpliwych atutów Lexusa GS 450 jest rozsądna cena, za która otrzymujemy prestiżową, wygodną i dynamiczną limuzynę z nowoczesnymi rozwiązaniami.
Wybrane dane techniczne:
Rodzaj silnika | Benz./elektr. |
Liczba cylindrów/zaworów | 6/24 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 3456 |
Moc sumaryczna zespołu napędowego (KM) Moc silnik benzynowy/elektryczny (KM) | 340 286/ 200 |
Maks. moment obr. silnik benz. (Nm-obr/min) | 368/ 4800 |
Maks. moment obr. silnik el. (Nm- obr/min) | 275/od startu |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 5,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 |
Pojemność bagażnika (l) | 280 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 65 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l /100 km) | 7,2/9,2 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 482,5/182/143 |
Rozstaw osi (cm) | 285 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 |
Cena (zł) | 251 |
Nasza ocena
(przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych):
Przestronność wnętrza | *** | Przestronne wnętrze, ale mało miejsca nad głową na tylnej kanapie. Pojemność bagażnika ograniczona jest przez zestaw baterii |
Silnik | ***** | Bardzo dynamiczna jednostka napędowa, wysoki moment obrotowy dostępny już w najniższych zakresach obrotów |
Poziom hałasu | ***** | Solidne wyciszenie wnętrza |
Hamulce | **** | Skuteczne hamulce zarówno zimne, jak i po rozgrzaniu |
Zużycie paliwa | **** | Jak na limuzynę tej klasy, niskie zużycie paliwa |
Wyposażenie podstawowe | ***** | Bardzo bogate wyposażenie |
Wyposażenie:
Poduszki powietrzne | 10 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
S - wyposażenie seryjne
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?