Czwarta generacja Lexusa GS (segment E) pojawiła się w europejskiej sprzedaży w roku 2012, początkowo w dwóch wersjach

benzynowych GS 250 i GS 350 AWD oraz hybrydowej GS 450h. W grudniu tego roku dołączyła do nich kolejna hybryda - 300h. Producent liczy, iż GS z tym napędem będzie atrakcyjny dla konkurencyjnych modeli klasy wyższej z dwulitrowymi silnikami diesla. Lexus szacuje, iż ponad połowa GS-ów będzie zamawiana właśnie z tą jednostką i to głównie przez klientów firmowych. Japończycy już wcześniej wydali wojnę autom marek premium z silnikami diesla proponując w ich miejsce ciche i czyste hybrydy w zbliżonej cenie.
Dla klienta liczy się jednak nie tylko sama cena zakupu auta, ale również koszty jego eksploatacji. Można powiedzieć, że od pewnego czasu Japończycy pracuje nad tym intensywnie.
Zespół hybrydowy Lexusa GS 300h jest prawie identyczny jak ten proponowany w modelu IS 300h. 2,5-litrowa, czterocylindrowa jednostka benzynowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 181 KM współpracuje z potężnym, elektrycznym silnikiem 143-konnym. Napędzający tylne koła za pośrednictwem bezstopniowej przekładni ECVT zespół generuje sumaryczną moc 223 KM. I to wszystko przy wyjątkowo niskiej emisji CO2 na poziomie 109 g/km.
A co z ceną auta? Lexus GS 300h kosztuje 208.500 zł i jest tańszy od GS 450h o 44.700 zł. Do końca 2013 roku w tzw. przedsprzedaży dostępny jest za 184.900 zł.

Co ciekawe, wersja hybrydowa GS 300h jest niewiele droższa od benzynowej GS 250. U klienta może wywołać to pewne zaskoczenie, ale taka jest dziś polityka cenowa tej japońskiej luksusowej marki.
Czy poza niższą ceną mamy jeszcze jakieś korzyści z zakupu tej hybrydy? O płaceniu niższego podatku czy ubezpieczenia zapomnijmy, to nie u nas, choć są pewne nieśmiałe posunięcia jak chociażby darmowe parkowanie w wybranych miastach Polski (Grudziądz, Katowice, Szczecin, Toruń , Tychy czy Zielona Góra). Ale to ciągle niewiele.
Jednak producent mocno pracuje nad obniżeniem kosztów serwisowania i eksploatacji.Są już pierwsze tego efekty. W GS 300h konstrukcja zespołu napędowego jest bezsprzęgłowa, a funkcje rozrusznika i alternatora realizowane są przez podzespoły napędu hybrydowego. Tradycyjny pasek napędowy rozrządu zastąpiono łańcuchem (wymiana dopiero po 5 latach), a klocki i tarcze hamulcowe muszą wytrzymać przebieg 90 tys. km, tyle samo zresztą opony. Przez cały okres użytkowania Lexus 300h nie wymaga wymiany akumulatora trakcyjnego. Jeśli to wszystko sprawdzi się w praktyce, w kieszeni klienta pozostanie parę ładnych tysięcy złotych.
Oprócz wspomnianych oszczędności eksploatacyjnych atutem hybrydy jest niskie spalanie i cicha praca zespołu napędowego.

Poruszając się ze stałą prędkością bezstopniowa skrzynia utrzymuje silnik spalinowy na niskich obrotach, niezależnie czy jedziemy wolno w mieście czy szybko poza nim. Producent deklaruje, że GS 300h zużywa średnio 4,7-5,4 l/100km w cyklu mieszanym. Jadąc dynamicznie (tryb sport) autostradą i dość krętymi drogami uzyskaliśmy średnią nieco poniżej 7 litrów na 100 km, to dobry wynik jak na limuzynę klasy wyższej. Sztywne nadwozie, niski współczynnik powietrza (zaledwie 0,26 ) oraz potężne hamulce sprawiają, że auto trzyma się drogi doskonale zapewniając przy tym wysoki komfort jazdy. Przełączalne tryby jazdy umożliwiają wybór pomiędzy ekonomicznym, normalnym lub dwoma sportowymi stylami jazdy. Własności jezdne auta poprawia tzw. modulacja charakterystyki zawieszenia (AVS), korygująca pracę każdego z czterech kół w reakcji na działania kierowcy, ruchy nadwozia i oczywiście stan nawierzchni drogi.
Z nowinek uprzyjemniających jazdę warto wymienić funkcję Lexus Hotspot, udostępniającą wszystkim pasażerom interaktywną, wysokoprzepustową łączność z Internetem. Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa dodać można aktywny tempomat, wspomaganie utrzymania właściwego pasa ruchu, kamerę monitorująca czujność prowadzącego i noktowizor. Nowością w tym modelu jest asystent ostrzegający o ruchu poprzecznym, pomocny przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego.
Wybrane dane techniczne:
Marka/model | Lexus GS 300h Elite | Audi A6 2.0 TFSI Hybrid | BMW ActiveHybrid 5 |
Cena (zł) | 208500 | 253900 | 296600 |
Typ nadwozia/ liczba drzwi | sedan / 4 | sedan / 4 | sedan / 4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość x szerokość x wysokość | 4850 x b.d. x 1455 | 4915 x 2086 x 1455 | 4907 x 2102 x 1475 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1575 / 1590 | 1627 / 1618 | 1600 / 1626 |
Rozstaw osi | 2850 | 2912 | 2968 |
Masa własna | 1730 | 1845 | 1850 |
Pojemność bagażnika (l) | 451 | 530 | 375 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 73 | 67 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 2494 | 1984 | 2979 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 6 |
Napędzana oś | tylna | przednia | tylna |
Skrzynia biegów: | | | |
typ/liczba przełożeń | automatyczna / bezstopniowa | automatyczna / 8 | automatyczna / 8 |
Osiągi | | | |
Moc całkowita (KM) | 223 | 245 | 335 |
Moment obrotowy (Nm) | 221 | 350 | 400 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 9,2 | 7,5 | 5,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 240 | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,5 | 6,2 | 7,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 109 | 145 | 163 |
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?