Lexus Design Center. Tu projektuje się nowe auta

(ip)
Zbudowane w 2003 roku centrum projektowe Lexusa w prefekturze Aichi wyposażone jest w szereg technologii, wspomagających tworzenie nowych projektów od fazy koncepcyjnej po prototyp. To właśnie tu zaprojektowano np. od podstaw popularnego crossovera NX.Fot. Lexus International, Kohei Take
Zbudowane w 2003 roku centrum projektowe Lexusa w prefekturze Aichi wyposażone jest w szereg technologii, wspomagających tworzenie nowych projektów od fazy koncepcyjnej po prototyp. To właśnie tu zaprojektowano np. od podstaw popularnego crossovera NX.Fot. Lexus International, Kohei Take
Udostępnij:
Zbudowane w 2003 roku centrum projektowe Lexusa w prefekturze Aichi wyposażone jest w szereg technologii, wspomagających tworzenie nowych projektów od fazy koncepcyjnej po prototyp. To właśnie tu zaprojektowano np. od podstaw popularnego crossovera NX.
Zbudowane w 2003 roku centrum projektowe Lexusa w prefekturze Aichi wyposażone jest w szereg technologii, wspomagających tworzenie nowych projektów od
Zbudowane w 2003 roku centrum projektowe Lexusa w prefekturze Aichi wyposażone jest w szereg technologii, wspomagających tworzenie nowych projektów od fazy koncepcyjnej po prototyp. To właśnie tu zaprojektowano np. od podstaw popularnego crossovera NX.

Fot. Lexus International, Kohei Take

Biały budynek o wypukłej, przeszklonej fasadzie nie wyróżnia się zbytnio spośród wielu innych w biurowej dzielnicy. Dostęp do niego jest jednak pilnie strzeżony przez ochronę, a wchodząc na zaproszenie, trzeba zostawić na portierni aparaty fotograficzne i telefony komórkowe. Tajemnice powstających tu projektów nowych modeli Lexusów nie mogą się wydostać na zewnątrz przed oficjalnym ogłoszeniem.

Choć proces projektowania odbywa się dziś przede wszystkim w środowiskach cyfrowych, pierwsze szkice kreślone są ołówkiem na papierze, a modele rzeźbione są tradycyjnie z gliny – ręce artystów i rzemieślników są wciąż niezastąpione. W miarę precyzowania projektu w oparciu o szkice powstają trójwymiarowe cyfrowe modele, uwzględniające coraz więcej szczegółów technicznych. W oparciu o nie tworzy się realistyczne komputerowe wizualizacje. W rozległej sali zwanej Real-Scale Theater, na wielkich ekranach zajmujących całe ściany prezentowane są w naturalnej wielkości szkice, szczegółowe projekty i trójwymiarowe wizualizacje samochodów w dowolnym otoczeniu, co umożliwia ich gruntowną weryfikację.

Na ostatnim piętrze znajduje się tak zwana Sala Ocen. W jej podłodze umieszczono zdalnie sterowane obrotnice, na których umieszcza się np. makiety pojazdów o rzeczywistej wielkości czy prototypy w różnych stadiach projektu. System oświetlenia umożliwia ich oglądanie pod dowolnym kątem w świetle dziennym i półmroku, w świetle skupionym i rozproszonym. Rozsuwany dach pozwala oglądać je także w naturalnym oświetleniu w różnych warunkach pogodowych. Obraz z umieszczonych w sali kamer prezentowany jest na 12 ekranach w przyległej sali konferencyjnej na 100 osób.

- 21 przykazań kupującego używany samochód[/b]

Zbudowane w 2003 roku centrum projektowe Lexusa w prefekturze Aichi wyposażone jest w szereg technologii, wspomagających tworzenie nowych projektów od
Zbudowane w 2003 roku centrum projektowe Lexusa w prefekturze Aichi wyposażone jest w szereg technologii, wspomagających tworzenie nowych projektów od fazy koncepcyjnej po prototyp. To właśnie tu zaprojektowano np. od podstaw popularnego crossovera NX.

Fot. Lexus International, Kohei Take

Wrażenie robi Pokój Rzeczywistości Wirtualnej, mający postać sześcianu o boku 2,5 metra. Siedząc w nim na fotelu, można przez okulary 3D oglądać wirtualny obraz wnętrza samochodu widziany z perspektywy kierowcy. Pozwala to na wczesnym etapie projektu oceniać jego estetykę, funkcjonalność i ergonomię jeszcze zanim rozpocznie się budowa prototypu, a dziki temu uniknąć wielu kosztownych i czasochłonnych modyfikacji na późniejszych etapach rozwoju.

Centrum projektowe dysponuje również własnym studiem fotograficzno-filmowym, wyposażonym w wysokorozdzielcze kamery, profesjonalne oświetlenie oraz wózki na szynach i krany kamerowe pozwalające uzyskiwać dynamiczne ujęcia. Tu fotografuje się prototypy i tworzy pierwsze filmy, promujące nowe modele.

„Bez względu na doskonałą jakość cyfrowych wizualizacji, ostateczny kształt projektów zależy od mistrzostwa rzemieślników takumi” – mówi Takeshi Tanabe, dyrektor projektów w Lexus Design Division – „To oni najlepiej czują materiał, gdy modelują makiety z gliny korzystając z wieloletniego doświadczenia. Znakomicie rozumieją intencje projektantów, w lot chwytając ich uwagi, są przy tym bardzo kreatywni. Wspólnie kontynuujemy proces tworzenia, aż osiągniemy efekt satysfakcjonujący wszystkie zaangażowane strony. Dlatego nasze samochody to nie tylko maszyny – to również dzieła rzemiosła artystycznego”.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie