Lepszy 9-3 BioPower

(mp)
Fot. Saab
Fot. Saab
Saaba 9-3 będzie wkrótce można kupić ze zmodernizowanym silnikiem BioPower.

 

Saab 9-5 BioPower już zdobył pozycję najpopularniejszego w Europie samochodu na paliwo mieszane. Idąc za ciosem szwedzka firma wprowadza wersję BioPower we wszystkich wersjach nadwoziowych modelu 9-3. 

 

Saab 9-3 BioPower, w wersji Linear i Vector z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, wchodzą do sprzedaży jednocześnie na rynku skandynawskim, w Wielkiej Brytanii i Irlandii.

Fot. Saab
Fot. Saab

Sprzedaż w innych krajach Europy rozpocznie się w późniejszym okresie bieżącego roku.

 

Napędzany paliwem E85 (85 proc. bioetanol, 15 proc. benzyna) nowy silnik 9-3 BioPower 1.8t zapewnia wyższą o 17 proc. moc maksymalną (175 KM wobec 150 KM) i o 10 proc. wyższy moment obrotowy (265 Nm wobec 240 Nm).

 

9-3 Sport Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 s, a od 80 do 120 km/h na piątym biegu w 13,9 s w porównaniu z 9,5 s i 15,0 s wersji benzynowej.

 

Paliwo E85 ma wyższą wartość oktanową (104 RON) niż benzyna (95 RON), a turbodoładowanie wraz z technologią BioPower pozwala na zastosowanie wyższego ciśnienia sprężania i zwiększenie wyprzedzenia zapłonu niż w przypadku jednostek benzynowych.

 

Zapewnia to większą moc bez zagrożenia efektem spalania stukowego ‚czy zbyt wczesnego spalania. Wręcz przeciwnie - wolnossący silnik na paliwo mieszane ma tylko stały stopień sprężania i nie jest w stanie wykorzystać parametrów bioetanolu.

 

Opracowany przez Saaba 32-bitowy system zarządzania silnikiem Trionic 8 steruje ustawieniem przepustnicy, zapłonem, wtryskiem, ilością dostarczanego powietrza i ciśnieniem doładowania.

 

To silna platforma wyposażona w ulepszone oprogramowanie, aby wykorzystać różne ustawienia zapłonu i spełnić wymagania dotyczące mieszanki paliwowo-powietrznej E85.

 

Jedyną zmianą sprzętową w aluminiowym silniku Saaba 9-3 było zastosowanie trwalszych zaworów i ich gniazd. Materiały spełniające wymagania bioetanolu zastosowano również w układzie paliwowym, w tym w zbiorniku, pompie, przewodach i łączach.

 

System Trionic nadzoruje jakość paliwa po każdym tankowaniu i automatycznie wprowadza korekty niezbędne do jazdy na E85 i/lub benzynie lub ich dowolnej mieszance. Oznacza to, że kierowcy Saaba BioPower mogą również tankować benzynę, jeśli paliwo E85 jest niedostępne.

 

Unia Europejska zaangażowała się w ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Obowiązująca obecnie dyrektywa wymaga od państw członkowskich zapewnienia, że biopaliwa będą w coraz większym stopniu stosowane w transporcie drogowym, a docelowym poziomem jest 5,75 procent do 2010 r. Inna dyrektywa o opodatkowaniu energii wzywa państwa członkowskie do stosowania obniżonych stawek lub całkowitego zwolnienia z podatku czystych biopaliw lub ich mieszanek.

 

Źródło: Moto Target

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie