Lekarze naszych aut

Tomasz Kunert
Autoryzowana stacja obsługi czy zaprzyjaźniony warsztat pana Janka? A może naprawa w czasie zakupów w supermarkecie? Właściciele samochodów mają dziś ogromny wybór miejsca, gdzie mogą serwisować swoje samochody.

 

Olbrzymi napływ używanych samochodów z zagranicy, które pierwszą młodość mają już za sobą, spowodował znaczący wzrost liczby serwisów samochodowych - niemal każde z tych aut wymaga mniejszych lub większych napraw zanim wyjedzie na drogi. I o ile naprawa takiego 10-letniego samochodu jest możliwa w niemal każdym warsztacie, to współczesne auta wymagają już bardziej specjalistycznego podejścia.

 

Bez komputera ani rusz

 

- Od kilku lat jeżdżę jednym typem auta, Peugeotem Partnerem z silnikiem diesla - opowiada

Lekarze naszych aut

Tomasz Krupa. - Model poprzedniej generacji, sprzed 2003 r serwisowałem w małym warsztacie na sąsiedniej ulicy, ale z następcą już musiałem pojechać do ASO. We współczesnym samochodzie ogromną rolę odgrywa elektronika - począwszy od sterowania poszczególnymi podzespołami a skończywszy na diagnostyce.- Chodziło o nieprawidłowo załączający się wentylator chłodnicy. Rzemieślnik grzał silnik i kontrolował co się dzieje wraz ze wzrostem temperatury ale tym sposobem nie wykrył uszkodzenia. W ASO po podłączeniu do komputera diagnostycznego nie mieli z tym problemów, tylko, że naprawa kosztowała mnie ok. 500 zł, a chodziło o wymianę elementu za... 20 zł.

 

I to właśnie cena jest największym problemem przy korzystaniu z ASO. Faktem jest, że autoryzowane serwisy obniżyły w ciągu ostatnich 2-3 lat ceny na swoje usługi. Duża konkurencja innych, nieautoryzowanych warsztatów, a także słaba sprzedaż nowych samochodów spowodowała, że dilerzy muszą szukać zarobku. Ceny w ASO odstraszały klientów. Doszło nawet do tego, że Opel zapraszał do autoryzowanych warsztatów (oferując rabaty) właścicieli aut tej marki przywiezionych z zagranicy na przeglądy.

 

W autoryzowanych warsztatach montowane części przeważnie mają logo producenta. Takie serwisy są wyposażone w specjalistyczne urządzenia diagnostyczne i oferują dość wysoki standard obsługi klienta, ale to wszystko kosztuje. Mając auto na gwarancji jesteśmy w zasadzie skazani na ASO. Poza siecią można wymieniać jednak części eksploatacyjne typu klocki hamulcowe, filtry. To efekt wytycznych Komisji Europejskiej, która uznała, że płatne naprawy i przeglądy wraz z  wymianą części eksploatacyjnych mogą być wykonywane poza autoryzowana siecią warsztatów, ale z użyciem elementów odpowiadających normom producentów samochodów. W praktyce niektóre firmy utrudniają takie postępowanie. Dobrze pozostawić fakturę z wyszczególnionymi częściami które zostały wymienione, aby w razie jakiegoś konfliktu z dilerem móc udowodnić, że zastosowane elementy jakościowo odpowiadają producentowi samochodu. Jeśli jednak taka wymiana spowoduje uszkodzenie innego elementu to na ten podzespół klient straci gwarancję.

 

Komisja czuwa

 

Jeśli chodzi o naprawy pogwarancyjne, to mamy już swobodę wyboru warsztatu. Rzemieślnicy sukcesywnie unowocześniają swoje serwisy i stacje obsługi najczęściej wyposażone są w komputery diagnostyczne. Jednak koszty napraw w takim warsztacie są wyższe niż tam, gdzie podstawowym narzędziem jest klucz i śrubokręt.

 

Niedawno Komisja Europejska zmusiła cztery koncerny (DaimlerChrysler, General Motors, Toyotę i Fiata) do ujawniania informacji technicznych o swoich samochodach potrzebnych do dokonywania w nich napraw. Niezależne warsztaty mogą więc korzystać z nich odpłatnie (zwykle odbywa się to poprzez płatny dostęp do serwera serwisowego) ale cena nie może być wyższa niż dla warsztatów autoryzowanych. Dla swoich przedstawicieli koncerny mogą natomiast zachować informacje dotyczące systemów alarmowych. Ugoda kilku firm nie oznacza, że obowiązuje ona wszystkie koncerny ale pozycja pozostałych dużych producentów jest także zagrożona i wkrótce one także zostaną zmuszone do ustępstw. Od początku listopada obowiązuje u nas nowa regulacja ustawy o własności przemysłowej, która pozwala na produkcję widocznych części pojazdów (zderzaków, lusterek, reflektorów itp.) przez niezależne firmy, bez konieczności ich autoryzacji u producentów samochodów.

 

W sieci warsztatów

 

W Polsce mamy także kilka sieci warsztatów szybkich napraw, czyli w zasadzie wymiany części eksploatacyjnych. Te stacje obsługi przywędrowały do nas z zachodu, gdzie są bardzo popularne. Można w nich wymienić klocki hamulcowe, olej, amortyzatory, tłumik, płyn chłodniczy itp. w zasadzie na poczekaniu, dlatego z reguły są one w pobliżu centrów handlowych - czas spędzony na zakupach wystarczy na wykonanie usługi.

Własne sieci tworzą także najwięksi dystrybutorzy części samochodowych. Przyjmują one do swoich sieci prywatne warsztaty, w których poza szybką obsługą, można także wykonać bardziej skomplikowane naprawy.

Lekarze naszych aut

Do tego dochodzi jeszcze potężna liczba małych, najtańszych warsztatów rzemieślniczych. Tu jednak trzeba liczyć się z tym, że nie wszystko da się w nich naprawić..

 

Alfred Franke, Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych
:

Koncerny samochodowe same produkują tylko ok. 20 proc. części, resztę zamawiają u innych producentów i później nadają im swoje logo np. na pudełku. Jednocześnie narzucają wysoką marżę i dlatego naprawa samochodu w autoryzowanym warsztacie jest taka droga. Po decyzjach Komisji Europejskiej i ustawy o własności przemysłowej, ceny usług będą spadały, ale raczej nie będzie to szybka zmiana.

 

Czy kupowanie "nieoryginałów" jest ryzykowne?
Lekarze naszych aut

 

Wystarczy, byśmy rezygnując z zakupów w sklepach "fabrycznych" nie zaopatrywali się byle gdzie - na bazarach, u przygodnych oferentów, itp. W Polsce działa co najmniej kilka niezależnych sieci dystrybucji części samochodowych. Można przyjąć, że są one równie godne zaufania jak sieci autoryzowane, gdyż swoje interesy opierają na grupie stałych odbiorców. Owi dostawcy muszą dbać o swoją renomę, a więc przede wszystkim oferują gwarancje, a poza tym eliminują niegodnych zaufania producentów.

 

Dobry zakład naprawczy z pewnością wie, gdzie można zaopatrzyć się w części dobre i niezbyt drogie. Nawet w warsztatach autoryzowanych pojawiają się, równie licznie co nieoficjalnie, części nieoryginalne. Najsmutniejsze jest, że często klienci podliczani są według cenników "oryginalnych".

 

Model

Rodzaj

naprawy

Serwis autoryzowany

Sieć Q-service

Niezależny warsztat

Škoda

Fabia 1.4 16V2004 r.

Wymiana oleju i filtra

filtr 26 zł, wymiana 38 zł + cena oleju

filtr 18 zł, wymiana 25 zł + cena oleju

filtr 15 zł, wymiana 30 zł + cena oleju

Wymiana

klocków

hamulcowych

klocki 165 zł, wymiana 64 zł

klocki 90 zł, wymiana 50 zł

klocki 90 zł, wymiana 40 zł

Wymiana rozrządu

paski + rolka napinająca 520 zł, wymiana 308 zł

paski + rolka napinająca 400 zł, wymiana 250 zł

paski + rolka napinająca 400 zł, wymiana 150 zł

Wymiana

kompletu

amortyzatorów (2 przód i 2 tył)

amortyzatory: przód 600 zł, tył 300 zł; wymiana przód i tył 400 zł

Razem: 2421 zł

amortyzatory: przód 400 zł, tył 260 zł; wymiana przód i tył 240 zł

Razem: 1733 zł

amortyzatory: przód 400 zł, tył 250 zł; wymiana przód i tył 200 zł

Razem: 1575 zł

Toyota

Corolla

1.4 VVTi2004 r.

Wymiana oleju i filtra

wymiana oleju i filtra 68 zł + cena oleju

filtr 18 zł, wymiana 25 zł + cena oleju

filtr 18 zł, wymiana 40 zł + cena oleju

Wymiana

klocków

hamulcowych

klocki z wymianą 399 zł

klocki 160 zł, wymiana 50 zł

klocki 150 zł, wymiana 40 zł

Wymiana

kompletu

amortyzatorów (2 przód i 2 tył)

amortyzatory wraz z wymianą: przód 1280 zł, tył 720 zł

Razem: 2467 zł

amortyzatory: przód 420 zł, tył 260 zł; wymiana przód i tył 240 zł

Razem: 1173 zł

amortyzatory: przód 420 zł, tył 260 zł; wymiana przód i tył 250 zł

Razem: 1178 zł

Renault

Laguna1.9 DCi2004 r.

Wymiana oleju i filtra

klocki 230 zł, wymiana 67 zł

klocki 170 zł, wymiana 50 zł

klocki 160 zł, wymiana 50 zł

Wymiana

klocków

hamulcowych

pasek + rolka napinająca 650 zł, wymiana 370 zł

pasek + rolka napinająca 300 zł, wymiana 350 zł

pasek + rolka napinająca 300 zł, wymiana 250 zł

Wymiana

kompletu

amortyzatorów (2 przód i 2 tył)

amortyzatory: przód 940 zł, tył 840 zł; wymiana przód i tył 320 zł

Razem: 3417 zł

 

amortyzatory: przód 520 zł, tył 400 zł; wymiana przód i tył 300 zł

Razem: 2090 zł

amortyzatory: przód 500 zł, tył 400 zł; wymiana przód i tył 250 zł

Razem: 1910 zł

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie