Legendarne WFM-ki wracają na drogi

(lm)
fot. Adam Wojnar
fot. Adam Wojnar
Do tej pory młodzi miłośnicy jednośladów nie mieli specjalnego wyboru - byli skazani na bardzo drogie, nowe motocykle renomowanych producentów lub używane maszyny o zwykle powypadkowej historii.

Teraz już za niewiele ponad 4 tys. złotych mogą kupić prosto z fabryki motocykl polskiej produkcji i to nie byle jaki - legendarną wuefemkę.

fot. Adam Wojnar
fot. Adam Wojnar

Oczywiście nie jest to pojazd powalający na kolana nowoczesnymi rozwiązaniami czy oszałamiającymi osiągami, ale za to za zaledwie kilka tysięcy złotych otrzymujemy nowy i z całą pewnością nietuzinkowy motocykl.

Wskrzeszeniem jednośladu, którego produkcja zakończyła się w połowie lat 60., zajęło się kilku zapalonych motocyklistów, dawniej związanych z oryginalną wuefemką. Składają oni w Polsce motocykl na bazie podzespołów sprowadzanych z Białorusi. Na razie w ciągu miesiąca powstaje zaledwie kilkanaście maszyn, ale wkrótce liczba ta ma sięgnąć 80.
Do napędu wuefemki służy silnik o pojemności skokowej 125 ccm, oferowany w kilku wariantach mocy - 10, 12 lub 13 KM. Podstawowy model dostępny jest w dwóch odmianach - miejskiej i szosowo-terenowej. Ta ostatnia posiada wyższe zawieszenie i nieco agresywniejszy styl.

W przygotowaniu jest ponadto mniejsza maszyna z silnikiem o pojemności 50 ccm i prędkością ograniczoną do 45 km/h, którą dorosłe osoby będą mogły podróżować bez prawa jazdy kategorii A. W przypadku niepełnoletnich wymagana będzie karta motorowerowa.
Włodzimierz Gąsiorek, główny pomysłodawca i realizator projektu WFM, wyjaśnia, iż polskie motocykle w dużej mierze skierowane są do młodych odbiorców. Będą oni mogli szlifować na tych jednośladach swoje umiejętności i zdobywać doświadczenie zanim przesiądą się na mocne i szybkie maszyny zagranicznych firm.

Na razie wuefemki można kupić w zasadzie wyłącznie "na telefon" lub za pośrednictwem Internetu (www.wfm
. pl). Rozpoczynają się jednak prace nad budową sieci dealerskiej - zgłosiło się już ponad 50 firm zainteresowanych sprzedażą tego motocykla. Brakuje także sieci serwisowej - producenci zapewniają, iż w razie awarii są gotowi w każdej chwili przyjechać do klienta, jednocześnie z nieukrywaną dumą dodają, iż do tej pory nie było takiej konieczności.

Dane techniczne
Silnik jednocylindrowy, dwusuwowy, chłodzony powietrzem, o poj. 125 ccm i mocy ~10 - 13 KM przy 5400 - 6000 obr./min (w zależności od układu wydechowego) Rama rurowa stalowa typu kołyskowego skrzynia 4-biegowa Zawieszenie: przednie koło - amortyzatory teleskopowe z tłumieniem olejowym; tylne koło - wahacz i podwójne amortyzatory gazowe hamulce bębnowe Waga około 86 kg.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty