Legenda z Ameryki

Maciej Pobocha
Dodge Challenger to współczesny muscle car z potężnym silnikiem i nadwoziem przywodzącym na myśl czasy, gdy liczyła się moc, a nie zużycie paliwa. Sprzedaż najnowszej wersji rozpocznie się w Stanach Zjednoczonych jesienią.

Challenger zadebiutował jesienią 1969 r. Zbudowany na identycznej z Plymouth’em Barracudą platformie miał  wydłużony o 5 cm rozstaw osi. Oferowany był jako 2-drzwio-we coupe i

Fot. Dodge
Fot. Dodge

kabriolet (con-vertible). Ostatni Challenger zjechał z linii montażowej w roku 1974, a jego łączna sprzedaż w 5-letnim okresie produkcji wyniosła 188 600 sztuk.

 

Podobnie jak oryginał z lat 70. XX wieku, nowy Challen-ger ma długą maskę, krótki tył oraz przysadziste nadwozie typu coupe. Sporo elementów pochodzi z prototypu pokazanego po raz pierwszy w 2006 r. Samochód zbudowano na płycie podłogowej zastosowanej wcześniej w Chryslerze 300C i Dodge’u Chargerze. Bagażnik ma pojemność 458 l. To sporo, jak na coupe. W środku zmieści się pięć osób.

 

Fot. Dodge
Fot. Dodge

Najsłabsza z wersji ma benzynowy silnik V6 3,5 l o mocy 253 KM współpracujący z automatyczną, 4-stopniową skrzynią biegów. Odmiana R/T wyposażona jest w silnik V8 typu Hemi 5,7 l. Przy spokojnej jeździe pracuje tylko połowa z jego ośmiu cylindrów, co pozwala oszczędzić paliwo. Dopiero mocniejsze wciśnięcie gazu powoduje, że samochód wyrywa do przodu.

 

W wersji modelowej 2009 silnik został zmodernizowany pod kątem obniżenia zużycia paliwa. Średnio spadło ono o 4 proc. - mało bo mało, ale zawsze. Za to moc zwiększono o ponad 30 KM. Z automatyczną przekładnią 5-stopniową jednostka napędowa osiąga moc 377 KM, a z ręczną skrzynią 6-biegową - 381 KM. Challenger R/T przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 6 sekund.

Fot. Dodge
Fot. Dodge

 

Dla bardziej wymagających przygotowano odmianę SRT8  z silnikiem 6.1 Hemi o mocy 431 KM współpracującym z manualną przekładnią 6-stopniową albo 5-biegowym automatem z możliwością ręcznej zmiany biegów. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po mniej niż 5. sekundach.

 

Silnik Challengera uruchamia się przyciskiem na desce rozdzielczej, albo zdalnie, korzystając ze specjalnego pilota. Inną z nowinek technicznych jest system audio i nawigacji satelitarnej reagujący na komendy głosowe.

 

Produkcja Dodge’a Challengera z roku modelowego 2009 odbywa się w kanadyjskiej fabryce Chryslera na tej samej linii montażowej z której wyjeżdżają Dodge Char- gery i Chryslery 300C.
Najtańszy Challenger 3.5 kosztuje w USA ok. 25 300 dolarów, czyli 57 400 zł. W Polsce za tę cenę można mieć 5-drzwiową Toyotę Auris 1.6 126 KM lub 5-drzwiową Skodę Octavię 1,6 l/102 KM.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty