Lee wybawca

Michał Kij
Fot. DaimlerChrysler: Na przełomie lat 40. i 50. Chrysler wciąż budował wysokie, niemodne samochody, jakby nie zauważył, że kierowcy wyzbyli się kapeluszy. Dodge nie był wyjątkiem.
Fot. DaimlerChrysler: Na przełomie lat 40. i 50. Chrysler wciąż budował wysokie, niemodne samochody, jakby nie zauważył, że kierowcy wyzbyli się kapeluszy. Dodge nie był wyjątkiem.
Za swoją pracę zażądał dolara rocznie i był to najlepiej wydany dolar w historii Dodge’a i całej Chrysler Corporation.
Fot. DaimlerChrysler: Żona Lee zmarła z powodu cukrzycy. Iacocca włączył się w nurt pomocy cukrzykom zakładając własną fundację, na rzecz której przeznaczył
Fot. DaimlerChrysler: Żona Lee zmarła z powodu cukrzycy. Iacocca włączył się w nurt pomocy cukrzykom zakładając własną fundację, na rzecz której przeznaczył całe honorarium z występów w reklamach Chryslera w ubiegłym roku.

 

Przerost zatrudnienia, bezwład w podejmowaniu decyzji, zła komunikacja między wydziałami - w 1978 r. najmniejszego z "Wielkiej Trójki" amerykańskich producentów samochodów trawiła choroba. W dodatku bardzo źle zniósł skutki kryzysu naftowego i nie nadążał za zmianami wymuszanymi przez nabywców poszukujących małych i ekonomicznych modeli.

Fot. DaimlerChrysler: Na przełomie lat 40. i 50. Chrysler wciąż budował wysokie, niemodne samochody, jakby nie zauważył, że kierowcy wyzbyli się kapeluszy.
Fot. DaimlerChrysler: Na przełomie lat 40. i 50. Chrysler wciąż budował wysokie, niemodne samochody, jakby nie zauważył, że kierowcy wyzbyli się kapeluszy. Dodge nie był wyjątkiem.

Wprawdzie zawsze dobrze sobie radził na amerykańskim rynku tak zwanych aut kompaktowych (wielkości Wołgi), ale jak na złość w połowie lat 70. wprowadził tandetne modele Dodge Aspen i Plymouth Volare, które do serwisów zaglądały jak piwosz do toalety, a może i częściej.

Fot. DaimlerChrysler: Charger Daytona przyciągał kibiców na tory wyścigowe, a kierowców do salonów Dodge’a pod koniec lat 60.
Fot. DaimlerChrysler: Charger Daytona przyciągał kibiców na tory wyścigowe, a kierowców do salonów Dodge’a pod koniec lat 60.

 

Nie było w tym może nic dziwnego. Koncernem Chryslera zawsze targały zmienne prąd, a. Dodge falował wraz z nim. W czasie II wojny światowej dał się zapamiętać jako dostawca słynnej ciężarówki WC, na początku lat 50. wypominano mu staromodny styl, potem dostał wiatr w żagle za sprawą nowych modeli firmowanych przez znakomitego stylistę Virgila Exnera.

Fot. DaimlerChrysler: Dodge Rogal Monaco z 1977 r. był dinozaurem z epoki taniej benzyny. Kierownictwo Chryslera nie dopuszczało na serio myśli, że nabywcy
Fot. DaimlerChrysler: Dodge Rogal Monaco z 1977 r. był dinozaurem z epoki taniej benzyny. Kierownictwo Chryslera nie dopuszczało na serio myśli, że nabywcy na dobre odwracają się od dużych samochodów.

W 1957 r. podbił serca kierowców wyglądem, ale zdradził ich brakami w jakości wykonania i awariami. W latach 60. zniknął konkurent na łonie koncernu- De Soto, a Dodge odzyskał twarz. Za pomocą "muskularnego" Chargera i paru innych zabawek dla niegrzecznych chłopców dał się zapamiętać jako marka z charakterem. Kłopoty przyszły, kiedy smutni panowie w krawatach zaczęli podnosić stawki

Fot. DaimlerChrysler: Dodge Aspen z 1976 r. – jego fatalna jakość i awarie kosztowały koncern utratę zaufania Amerykanów.
Fot. DaimlerChrysler: Dodge Aspen z 1976 r. – jego fatalna jakość i awarie kosztowały koncern utratę zaufania Amerykanów.

ubezpieczeń, a inni wtykać analizatory spalin w rury wydechowe. Dodge, tak jak cała reszta Detroit musiał się wyzbyć najbardziej ognistych modeli. Koncernowi przyszło zmierzyć się z falą, która go omal nie zatopiła.

 

Wtedy na mostku kapitańskim stanął Lee Iacocca, świeżo wyrzucony z Forda. Miał osobiste porachunki z wnukiem

Fot. DaimlerChrysler: Maleńki jak na warunki amerykańskie Dodge Omni był znany w Europie jako rodzinny hatchback Talbot Horizon.
Fot. DaimlerChrysler: Maleńki jak na warunki amerykańskie Dodge Omni był znany w Europie jako rodzinny hatchback Talbot Horizon.

założyciela firmy, Henry’m Fordem II, który nie mógł znieść, że ktoś inny, w dodatku "makaroniarz" z pochodzenia lepiej steruje firmą niż on, namaszczony przez dziadka. To Lee wymyślił Mustanga i kilka innych modeli, które podbiły rynek. Teraz przyszła pora uczynić to samo dla Dodge’a i innych marek koncernu Chrysler.

 

Urodził się w 1924 r. w biednej rodzinie włoskich imigrantów. Wiedział, co znaczy zaciskanie pasa. W wieku 16 laty pracował 16 godzin dziennie, a gdy dostał się do koledżu

Fot. DaimlerChrysler: Dodge Aries miał dobrą jakość, przedni napęd i mało palił. Na bazie jego podwozia typu K powstał cały szereg modeli w całym koncernie,
Fot. DaimlerChrysler: Dodge Aries miał dobrą jakość, przedni napęd i mało palił. Na bazie jego podwozia typu K powstał cały szereg modeli w całym koncernie, między innymi kabriolety i minivany.

postawił sobie za cel zarabiać 10 tysięcy dolarów rocznie nim skończy 25 lat. U Forda rozpoczął pracę w 1946 r. i tam rozkwitła jego kariera. Chrysler nadał mu miano cudotwórcy.

 

Iacocca zaczął od zrobienia porządków w firmie. Jego skromna jednodolarowa pensja miała być przykładem dla innych. Pozbył się obciążeń, sprzedał europejskie oddziały koncernu. Pomyślał o nowych modelach na nowe czasy. Tak

Fot. DaimlerChrysler: Iacocca zawsze dobrze wiedział skąd wieje wiatr. Van, który mieści się w zwykłym garażu, to drugi z jego najgenialniejszych pomysłów
Fot. DaimlerChrysler: Iacocca zawsze dobrze wiedział skąd wieje wiatr. Van, który mieści się w zwykłym garażu, to drugi z jego najgenialniejszych pomysłów po tanim i praktycznym samochodzie sportowym, jakim był Ford Mustang.

powstały Dodge Omni i Plymouth Horizon, auta wielkości VW Golfa. Nawiasem mówiąc starał się nawiązać współpracę z Volkswagenem, włączyć go do spółki, ale Niemcy przerażeni stanem Chryslera odrzucili propozycję. Lee wystąpił zatem do rządu o gwarancje dla pożyczki jaką chciał zaciągnąć na utrzymanie firmy. Dostał je, choć opozycja głośno utyskiwała, że to niezgodne z regułami gry na wolnym rynku.

Fot. DaimlerChrysler: Lido Anthony Iacocca. Kiedy rozpoczął pracę u Forda zmienił imię na Lee, które jak sądził będzie wygodniejsze w użyciu w kontaktach
Fot. DaimlerChrysler: Lido Anthony Iacocca. Kiedy rozpoczął pracę u Forda zmienił imię na Lee, które jak sądził będzie wygodniejsze w użyciu w kontaktach biznesowych

 

Kolejnym pomysłem były przednionapędowe Dodge Aries i Plymouth Reliant z 1981 r. oraz zbudowane na tej samej płycie podłogowej minivany: Dodge Caravan i Plymouth Voyager. Gdy wchodziły na rynek w 1983 r. Lee spłacił już zaciągnięte zobowiązania - siedem lat przed terminem. Pozostał w koncernie do 1992 roku i zdążył jeszcze kupić w 1987 r. firmę AMC, która była w posiadaniu cieszącej się wielkim wzięciem marki Jeep. W 1998 r. odratowany Chrysler połączył się z niemieckim koncernem tworząc firmę DaimlerChrysler.

 

W ubiegłym roku Iacocca wystąpił w kampanii reklamowej Chryslera. Całe honorarium plus jednego dolara z każdego sprzedanego samochodu przeznaczył na własną fundację badań nad cukrzycą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie