Leasing samochodu używanego. Poradnik krok po kroku

Karol Biela / (kr)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Leasing może pomóc w zakupie nie tylko nowego, ale także używanego auta. Wyjaśniamy, jak wygląda cała procedura.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Leasing samochodu, nowego i używanego, może być atrakcyjniejszy od zwykłego kredytu na zakup auta. Jeśli chodzi o duże firmy, czy nawet jednoosobowe działalności gospodarcze, będą to m.in. korzyści natury podatkowej.

W Leasingu operacyjnym wszystkie opłaty leasingowe stanowią w całości koszt uzyskania przychodu u korzystającego z auta. Natomiast w przypadku leasingu finansowego kosztem dla korzystającego z leasingowego pojazdu będą odsetki i amortyzacja.

Jeżeli chodzi o podatek od towarów i usług, to w przypadku leasingu operacyjnego leasingodawca (firma oferująca leasing) będzie wystawiał faktury VAT do każdej ratyleasingowej. Tymczasem w przypadku leasingu finansowego VAT trzeba zapłacić w całości przy odbiorze samochodu.

Istnieje także możliwość odpisania VAT-u, jednak tylko w przypadku sprzedaży auta na tzw. pełną fakturę VAT. Jeżeli komis sprzedaje auto na fakturę VAT-marża, nie będziemy mogli odliczyć tego podatku.

Musimy pamiętać o ograniczeniach w odliczaniu VAT od aut firmowych (niezależnie od tego czy są kupione, wzięte w leasing, czy wynajęte). Podatnikom przysługuje prawo do odliczenia 50 proc. VAT doliczanego do ceny pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, bez ograniczenia kwotowego. Rzecz jasna samochody i inne pojazdy o DMC powyżej 3,5 t są objęte stuprocentowym odliczeniem.

Takie odliczenie (50 proc. VAT) przysługuje wtedy, gdy samochód jest wykorzystywany w tzw. działalności mieszanej (zarówno do celów firmowych, jak i prywatnych). Dla aut o przeznaczeniu mieszanym, 50-procentowe odliczenie VAT przysługuje również w stosunku do wszystkich wydatków eksploatacyjnych (np. przeglądy, naprawy, części zamienne). Możliwe ma być także odliczenie VAT od paliwa, jednak najwcześniej od 1 lipca 2015 r.

Podatnicy mogą odliczać 100 proc. VAT naliczonego od zakupu i użytkowania samochodów osobowych, a także od zakupu paliwa do nich. Jest to jednak możliwe tylko wtedy, gdy dany samochód jest przeznaczony wyłącznie do użytku firmowego. Trzeba to zgłosić w urzędzie skarbowym oraz prowadzić ewidencję wykorzystania tego auta.

Leasing operacyjny i finansowy daje możliwość wykupienia takiego auta już po zakończeniu spłat, jednak leasingobiorca nie musi tego robić. W przypadku leasingu finansowego auto stanowi cześć aktywów przedsiębiorstwa, które z niego korzysta.

Dominującymi umowami w Polsce są te na leasing operacyjny.

Oprócz korzyści podatkowych, uzyskanie leasingu jest też łatwiejsze niż przejście przez procedury wymagane przez banki w przypadku kredytu.

Leasingobiorca będzie potrzebował dokumentów rejestrowych firmy, dowodu osobistego, REGON-u, NIP-u, deklaracji PIT i CIT dokumentujących dochód za ostanie 12 miesięcy, a także zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o braku zaległości wobec państwa. Dodatkowym dokumentem w przypadku leasingu aut używanych będzie wycena rzeczoznawcy, która zapobiegnie nabyciu wadliwego pojazdu.

Warto też pamiętać, że firmy leasingowe nie są aż tak bardzo zainteresowane bardzo dokładnym sprawdzeniem wybranego przez nas pojazdu, więc jeżeli zależy nam na konkretnym egzemplarzu to warto poświęcić samemu więcej czasu i pieniędzy (wizyta w warsztacie), aby nie mieć z nim nieprzewidzianych problemów.

Biorąc używane auto w leasing musimy pamiętać o kilku innych kwestiach, takich jak wysokość składek obowiązkowych w przypadku leasingu polis OC i AC, bo w chociaż samochód używany jest zazwyczaj tańszy, jego nabycie oraz eksploatacja zawsze będzie procentowo - w stosunku do wartości auta - droższa niż leasing i eksploatacja samochodu nowego.

- Koszt leasingu auta używanego jest mniejszy niż auta nowego ze względu na jego wartość, bo auto używane z reguły jest tańsze niż nowe. Natomiast dla leasingodawcy ważne jest to, by nie nabywać sprzętu przewartościowanego oraz zbyt taniego w stosunku do rynkowej wartości. Trzeba też liczyć się z takimi kosztami dodatkowymi jak wyższe ubezpieczenie, koszty płatnych przeglądów, corocznych badań technicznych i napraw, których przy samochodzie używanym nie pokrywa gwarancja - przestrzega Krzysztof Kot, menedżer rynku pojazdów w Departamencie Sprzedaży EFL.

Zależnie od firmy stosowane są różne kryteria dotyczące wieku samochodu i wpłaty własnej. Część leasingodawców nie chce leasingować aut starszych niż 4-5 lat, a wpłata własna przed obiorem auta to np. 9 procent, jednak już inni są bardziej elastyczne w powyższych kwestii.

- W przypadku EFL łączny okres leasingu i wieku auta nie może przekraczać 7-8 lat. Powyżej tego okresu leasing samochodu używanego jest nieopłacalny - informuje Krzysztof Kot. 

Okres finansowania leasingiem pojazdów używanych może wynosić np. od 6 do 48 miesięcy w przypadku leasingu finansowego i od 24 do 48 miesięcy w leasingu operacyjnym. Bywa on różny w zależności od firmy .

W przypadku auta wycenionego na 35 000 złotych, 5-procentowej wpłacie własnej i 36-miesięcznym okresie leasingu rata miesięczna wyniesie 976.5zł netto. Przy powyższej symulacji kwota wykupu to 1 procent.

W opcji z 10-procentową wpłatą własną oraz rocznym okresem leasingu, rata wyniesie 1109.5 zł netto, natomiast wykupić pojazd będzie można za 19-procent jego wartości.

Należy też pamiętać, że na doposażenie leasingowanego samochodu, na przykład w instalację gazową zawsze wymagana jest zgoda właściciela pojazdu, czyli firmy leasingowej. Koszt doposażenia w całości pokrywa leasingobiorca i nie można wliczyć kosztu takiej instalacji w ratyleasingowe.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty