Leasing samochodów osobowych

(JKL)
Coraz bardziej popularny wśród firm

Jeszcze w 2000 roku samochody osobowe bez kratek nie stanowiły 1
proc. rynku leasingu. Udział ten rośnie jednak dość szybko. W ubiegłym
roku wartość aut osobowych oddanych w leasing wyniosła ok. 320 mln zł.
Szacunki branży mówią, że w tym roku udział przekroczy 15 proc. i będzie
charakteryzował się dalszą tendencją wzrostową.
To efekt zmian w prawie podatkowym dotyczącym leasingu samochodów osobowych,
likwidujących podwójne opodatkowanie podatkiem VAT leasingu tych samochodów.
Od ubiegłego roku firmy leasingowe, które kupują samochód osobowy, aby
następnie przekazać go swojemu klientowi, mogą odliczyć płacony przy zakupie
podatek VAT. Wcześniej firma leasingowa, jak i jej klient w czasie całego
okresu leasingu nie mogli odliczać tego podatku. Zmiana prawa spowodowała,
że leasing samochodów osobowych dla firm stał się bardziej atrakcyjny.
Leasingowany samochód osobowy jest bowiem tańszy dla towarzystwa leasingowego
o omawiany VAT. Tym samym jest tańszy dla klienta.
Niestety, leasingobiorca samochodu osobowego wciąż nie może odliczyć
VAT, jak w przypadku samochodów ciężarowych.
Korzyści fiskalne
Nominalny koszt leasingu jest zbliżony, a może być nawet wyższy w porównaniu
z kosztami kredytu. Leasing daje jednak wiele innych korzyści, które powodują,
że jest on atrakcyjnym sposobem finansowania dla firm i osób prowadzących
działalność gospodarczą. Atrakcyjność ta, zwłaszcza przy leasingu operacyjnym,
wynika z tzw. wydatku fiskalnego. Wszystkie opłaty związane z leasingiem
firma może bowiem wliczyć w koszty pozyskania przychodów zmniejszając podstawę
opodatkowania, a tym samym wysokość samego podatku. Przy leasingu finansowym
korzyści są nieco mniejsze, ponieważ w koszty można wliczyć tylko odsetki
oraz amortyzację. Przy porównaniu kosztów kredytu i leasingu powinno się
brać pod uwagę wysokości opłat leasingowych, rat kredytowych, możliwych
odpisów podatkowych oraz czas finansowania inwestycji. Szczególną uwagę
należy przywiązywać do odpisów amortyzacyjnych, terminów rozliczeń podatku
VAT, czy wysokości podatku dochodowego. Uwzględnić trzeba wydatek łączny,
czyli sumę wszystkich rat kredytu, opłat leasingowych. Od niego należy
odjąć korzyści fiskalne wynikające z odpisania amortyzacji i części odsetkowych
opłat w leasingu finansowym i kredycie, a przy leasingu operacyjnym wynikających
z odpisania wszystkich opłat. Rezultatem będzie łączny wydatek fiskalny.
Należy go podzielić na przewidywane miesięczne wydatki w trakcie trwania
leasingu czy kredytu. Tylko takie porównanie da pogląd, która z form bardziej
się opłaca.
Dla konsumenta
Do niedawna osoby fizyczne nieprowadzące swoich firm mogły zakupić
somochód osobowy za gotówkę lub przez zaciągnięcie kredytu. Teraz mogą
także skorzystać z leasingu. Coraz więcej firm oferuje taką usługę właśnie
dla konsumentów. Jednak nie jest on tak atrakcyjny jak leasing dla firm.
Łączne koszty są porównywalne. Wynika to z tego, że wszystkie opłaty, czyli
opłata wstępna, raty leasingowe i cena wykupu liczone są od ceny brutto
samochodu zawierającej VAT. Leasing ma jednak inne zalety. Formalności
zawarcia umowy nie są skomplikowane. Pakiet dodatkowych ofert i rabatów
jest bogaty.
W leasingu operacyjnym

  • opłaty leasingowe są w całości kosztem uzyskania przychodu
  • kosztem uzyskania przychodu są wydatki na ubezpieczenie naliczone od wartości
    samochodu nieprzekraczającej 20 tys. euro
  • składka ubezpieczeniowa naliczona od wartości samochodu przekraczającej
    powyższą kwotą nie stanowi kosztu uzyskania przychodu
  • inne wydatki związane z używaniem samochodu stanowią koszt uzyskania przychodu
  • nie można odliczyć lub rozliczyć podatku VAT zawartego w opłatach leasingowych;
    do kosztów uzyskania przychodów zaliczane są opłaty leasingowe brutto
  • nie można odliczyć podatku VAT zawartego w cenie sprzedaży w przypadku
    nabycia samochodu po zakończeniu umowy leasingu

W leasingu finansowym


  • kosztem uzyskania przychodu jest odsetkowa część opłaty leasingowej

  • inne wydatki na używanie samochodu osobowego są kosztem uzyskania przychodu

  • kosztem uzyskania przychodu są odpisy amortyzacyjne naliczone od wartości
    samochodu nieprzekraczającej 20 tys. euro

  • kosztem uzyskania przychodu są wydatki na ubezpieczenie naliczone od wartości
    samochodu nieprzekraczającej 20 tys. euro

  • składka ubezpieczeniowa naliczona od wyższej wartości samochodu nie stanowi
    kosztu uzyskania przychodu

  • nie można odliczyć lub rozliczyć podatku VAT naliczonego od opłat leasingowych

  • podatek VAT naliczony od opłat leasingowych płatny jest jednorazowo z góry

  • nie można odliczyć podatku VAT zawartego w cenie sprzedaży w przypadku
    nabycia samochodu po zakończeniu umowy leasingu

  • brak skomplikowanych i długotrwałych procedur

  • pakiet ubezpieczeniowy AC+OC+NW oraz assistance

  • rabaty od wartości samochodu

  • rejestracja auta przez firmę leasingową

  • opłata wstępna od 10 proc. wartości auta
  • Wymagane dokumenty:

    • ksero dowodu osobistego oraz ksero drugiego dokumentu stwierdzającego tożsamość
    • ksero dowodu osobistego współmałżonka
    • dla mężczyzn do 28 roku życia - ksero książeczki wojskowej
    • aktualne zaświadczenie o zatrudnieniu i uzyskanych dochodach (zawierające
      informację o wysokości średniomiesięcznych dochodów netto, uzyskiwanych
      w okresie ostatnich sześciu miesięcy, o formie zatrudnienia oraz o zajmowanym
      stanowisku)
    emisja bez ograniczeń wiekowych
    Wideo

    Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na motofakty.pl Motofakty