Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Le Mans 2016. Audi wygra czternasty raz?

(mm/ip)
Fot. Audi
Fot. Audi
Nowy samochód klasy LMP, Audi R18, 18 i 19 czerwca będzie walczył o zwycięstwo. Cztery pierścienie zwyciężały w Le Mans już trzynaście razy, ale tegoroczna edycja tego klasyka będzie prawdopodobnie cięższa i trudniejsza niż kiedykolwiek.
Fot. Audi
Fot. Audi

„Jakie wyzwania stoją przed nami w tegorocznej edycji długodystansowych mistrzostw świata wyścigów FIA WEC, mieliśmy okazję zobaczyć już wcześniej” - mówi szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. Audi ma mocnych przeciwników, a mimo to załoga Lucas di Grassi/Loïc Duval/Oliver Jarvis wygrała drugi wyścig w belgijskim Spa, a 5 czerwca, podczas dnia testowego w Le Mans, Lucas di Grassi miał najlepszy czas. „Wyciąganie z tego jednoznacznych wniosków przed głównym wyścigiem w Le Mans, to zdecydowanie przedwczesne działanie. Mamy duży respekt dla naszych mocnych przeciwników” - mówi dr Ullrich.

Każdy z trzech producentów wystawiających na starcie Le Mans samochody hybrydowe, prowadził już w tym roku podczas wyścigów serii FIA WEC. Jednak w Le Mans spotkają się oni z zupełnie innymi warunkami niż w Silverstone i w Spa. Dla przykładu: nikt nie może przeprowadzić treningu na pełnej trasie o długości 13 km 629 m, ponieważ składa się ona w większości z dróg publicznych i jest zamykana tylko na dzień testów i tydzień wyścigu. Lucas di Grassi „wykręcił” w dniu treningu średnią prędkość trasy prawie 244 km/h. Audi pokaże w Le Mans specjalny pakiet aerodynamiczny, który generuje mniejszy opór powietrza.

Również czas trwania wyścigu - 24 godziny – jest w kalendarzu mistrzostw FIA WEC czymś niepowtarzalnym. Za to sklasyfikowani uczestnicy otrzymują tu podwójną liczbę punktów, w porównaniu do pozostałych wyścigów serii. Maraton nad rzeką Sarthe jest chyba najbardziej prestiżowym wyścigiem długodystansowym na świecie.

Audi wygrało Le Mans już trzynaście razy, ostatnio w roku 2014. Wtedy za kierownicą bolidu Audi zasiadała załoga: Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Tréluyer. Cztery pierścienie znajdują się na drugim miejscu prowadzonej już od roku 1923 listy zwycięzców wszechczasów. Team Audi to tradycyjnie dwie załogi. W tym roku są to: trzykrotni zwycięzcy tego toru, trio Fässler/Lotterer/Tréluyer w bolidzie z numerem „7” oraz inna trójka kierowców - di Grassi/Duval/Jarvis z numerem „8”.

Audi używa w Le Mans napędu hybrydowo – wysokoprężnego. W roku 2006, koncern z Ingolstadt jako pierwszy producent wygrał 24-godzinny wyścig w Le Mans w samochodzie z napędem diesla. Od tamtej pory jednostka TDI zwyciężała jeszcze osiem razy, a w 2010 roku ustanowiła nowy rekord dystansu, który do dziś pozostaje niepobity.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty