Laserowy zapłon w nowych silnikach Mazdy?

(pp) źródło: Autocar
Mazda jako jeden z nielicznych producentów samochodów na świecie korzysta z silników rotacyjnych, od wielu lat konsekwentnie rozwijając tę technologię. Następnym krokiem Japończyków ma być wprowadzenie do seryjnej produkcji zapłonu laserowego.

Mazda jako jeden z nielicznych producentów samochodów na świecie korzysta z silników rotacyjnych, od wielu lat konsekwentnie rozwijając tę technologię. Następnym krokiem Japończyków ma być wprowadzenie do seryjnej produkcji zapłonu laserowego.

Fot. Mazda
Fot. Mazda

Kilka tygodni temu informowaliśmy o wynalazku japońskich naukowców, którzy opracowali wydajny system zapłonowy wykorzystujący nie tradycyjne świece, lecz lasery. Wszystko wskazuje na to, że Mazda będzie pierwszym producentem, który skorzysta z tego rozwiązania na masową skalę.

**CZYTAJ TAKŻE

Lasery wyprą świece zapłonowe?Mazda 3 MPS jak torpeda

**

Prace nad nową generacją silników rotacyjnych z rodziny Renesis rozpoczęto w 2007 roku. Wiadomo już, że nowa jednostka napędowa będzie posiadała większą pojemność (około 1.6 litra) oraz zostanie wykonana częściowo z aluminium. Prace rozwojowe związane są z wyeliminowaniem dwóch największych wad silnika rotacyjnego, czyli wysokim zużyciem paliwa oraz stosunkowo małą wartością maksymalnego momentu obrotowego.

Jednak na przeszkodzie stanęły normy emisji spalin. Mazda RX-8 musiała zostać wycofana z europejskiego rynku właśnie z powodu zbyt dużej emisji CO2. Dlatego nowy silnik o nazwie 16X Renesis będzie musiał spełniać jeszcze bardziej rygorystyczne normy Euro 6, jeśli japoński producent myśli o

Fot. Mazda
Fot. Mazda

sprzedaży następcy RX-8 w Europie.

Jak podaje serwis autocar.com, nowa jednostka napędowa wymaga mniejszego otworu w komorze spalania. Ze względu na trudności z zastosowaniem tradycyjnej świecy zapłonowej, inżynierowie Mazdy poważnie rozważają użycie laserów. Ich rozmiary (9 mm średnicy oraz 11 długości) w pełni odpowiadają potrzebom nowego silnika rotacyjnego.

Użycie laserów pozwoliłoby m. in. na bardziej precyzyjną regulację czasu zapłonu, redukcję emisji spalin oraz zmniejszenie zużycia paliwa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty