Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łańcuchy śniegowe

Michał Grygier
Od 1999 r. na polskich drogach pojawiły się znaki nakazu używania łańcuchów antypoślizgowych. Nadal jest to jednak obyczajowa nowość.

Od 1999 roku na polskich drogach pojawiły się znaki nakazu używania łańcuchów antypoślizgowych. Ci, którzy jeżdżą na narty w Alpy, znają je od dawna. U nas, to w dalszym ciągu obyczajowa nowość.

Łańcuchy śniegowe

 

Po drogach oznaczonych znakiem C-18 nie można jeździć bez łańcuchów na kołach. W Austrii, Francji, czy Szwajcarii, w rejonach podgórskich, istnieje obowiązek używania “łańcuchów", gdy droga pokryta jest śniegiem. A każdy mieszkaniec, nie tylko wozi, ale również ich używa. O przydatności tego, genialnego w swojej prostocie wynalazku wie każdy, kto kiedykolwiek wpadł w śnieżną pułapkę...

 

Na rynku mamy dużą ofertę różnych łańcuchów przeciwpoślizgowych. Decydując się na zakup określonego modelu zwróćmy uwagę na kilka czynników, które znakomicie sami możemy dostrzec, nie będąc specjalistami. Przede wszystkim, dobry łańcuch przeciwpoślizgowy, nigdy nie będzie tani! Łańcuchy zrobione są z drogich i niestandardowych materiałów. Muszą być wytrzymałe i przenosić na jezdnię ogromne obciążenia.

 

Łańcuchy śniegowe

Aby wybrać dobry łańcuch śniegowy należy zwrócić uwagę na kilka czynników. Produkty wysokiej jakości zawsze są oznakowane logo producenta. Łańcuch powinien spełniać normy TUV i O-norm. Dobre łańcuchy wykonane są ze stali stopowych (niklowo-chromowo-manganowych), a średnica oczek to ok. 3,2 mm. Kupując łańcuch musimy wziąć pod uwagę warunki i częstotliwość używania. Grubsze oczka mają więcej materiału do ścierania, ale jeśli auto jest nisko zawieszone, preferowane są łańcuchy o cieńszej średnicy oczek.

 

Kupując łańcuchy zawsze należy stosować się do zaleceń producenta auta. Otrzymamy informacje, na które koła najlepiej założyć łańcuchy, zalecaną wielkość ogniw czy całkowity zakaz ich stosowania - co też jest możliwe!

 

Na naszym rynku dostępnych jest kilka rodzajów łańcuchów. Ze względu na montaż możemy je podzielić na:

  • łańcuchy najazdowe,
  • łańcuchy do montażu stacjonarnego - montuje się je za pomocą sztywnego kabla wokół wewnętrznej strony koła,
  • Spikes - Spider - nakłada się tylko na zewnętrzną stronę koła, a po przejechaniu kilku metrów same się dopasowują.

Niektóre rodzaje łańcuchów po założeniu i przejechaniu kilkudziesięciu metrów musimy ponownie naciągnąć. Niektóre konstrukcje napinają się same. Niektóre systemy napinające mogą ocierać się o obręcz koła, co może uszkodzić felgę aluminiową.

 

Wzory łańcuchów

 

Modele łańcuchów mogą mieć wzór: drabinkowy, trójkątny, rombowy prosty i rombowy ukośny.

Łańcuchy o wzorze drabinkowym są najmniej skuteczne, ponieważ nie eliminują uślizgów bocznych. Wzór trójkątny o wiele lepiej sprawdza się na zakrętach, jednak najlepszym wyborem są łańcuchy o wzorze rombów ukośnych. Charakteryzuje się lepszym trzymaniem właściwego toru jazdy i efektywniejszym hamowaniem

 

O czym pamiętać...

 

Łańcuchy na kołach powodują zmianę stylu prowadzenia auta. Nie przekraczajmy 50 km/h! Przyzwyczajmy się do nowej sytuacji, wypróbujmy jak działają hamulce, jak auto przyspiesza. Łańcuchy zakładamy w miejscach do tego wyznaczonych, na poboczu, zachowując szczególną ostrożność. Warto zakładać je, kiedy tylko wyczujemy taką potrzebę, a nie w momencie, gdy już wylądujemy w zaspie. To najczęściej popełniany błąd. Przećwiczmy też sam montaż łańcuchów.

 

Łańcuchy zawsze montujemy na osi napędowej! W sytuacji, gdy tylna oś jest osią napędową, łańcuchy możemy założyć również na przednie koła - polepszy to kierowalność auta. W przypadku samochodów napędzanych na obie osie, stosujmy się do zaleceń producenta. Udając się w dłuższą trasę regularnie sprawdzajmy stan naszych łańcuchów, ich napięcie oraz ułożenie. Złe dopasowanie może je uszkodzić! Łańcuchy zostały stworzone do jazdy po śniegu - dlatego, gdy stan drogi się polepszy trzeba je zdjąć. Żywotność łańcuchów można przedłużyć przez odwracanie ich na drugą stronę. Gdy ogniwa są w połowie swej grubości starte, powinniśmy zakupić już nowe łańcuchy przeciwpoślizgowe. Pamiętajmy, aby po każdej trasie porządnie je umyć i wysuszyć przed schowaniem.

 

Ceny (zł) łańcuchów przeciwpoślizgowych PEWAG

SPORT MATIK SMX 73

465

SPIKES SPIDER COMPACT 3S

1545

SPIKES SPIDER SPORT L

1695

TITAN GRIP TG 73

375

BRENTA XMR 73

275

SPIKES SPIDER CARRIER CL

1845

 

Ceny (zł) łańcuchów przeciwpoślizgowych MAGGI

CATENE ACE BLOK

218

CATENE FAST 9

230

CATENE POWER 8 NO STOP

244

CATENE TRAK AUTO

917

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty