
Samochody Lancii - ekskluzywnej marki koncernu Fiata, zawsze wyróżniały się elegancją. Postanowiono nie pozbawiać jej modelu Ypsilon mimo, że od małych pojazdów raczej nie oczekuje się tej cechy. Czego się jednak nie robi dla zapewnienia autu zainteresowania klientów.
Cechy szczególne
Ypsilon nawiązuje nieco wyglądem do modelu Aurelia produkowanego w latach 50. Podobny kształt mają reflektory

i atrapa chłodnicy. Dzięki stylowi retro samochód zwraca na siebie uwagę, co w dzisiejszych czasach liczy się niemal tak samo, jak cena. Tablicę przyrządów umieszczono centralnie, a dźwignia skrzyni biegów znajduje się nieco wyżej, niż standardowo. Związanym z tym problemem jest obsługa klimatyzacji, której przyciski znajdujące się na panelu centralnym tuż za dźwignią skrzyni są trudnodostępne. Okrągłe wskaźniki zegarów z kremowymi tarczami są w miarę czytelne. Ypsilon dostępny jest tylko w wersji 3-drzwiowej.

Zajmowanie miejsca na tylnej kanapie ułatwia przesuwany przedni fotel. Zaletą auta jest możliwość wzdłużnego przesuwania tylnej kanapy, co pozwala zwiększać objętości przestrzeni bagażowej ze standardowych 215 do 290 l. Odbywa się to oczywiście kosztem ilości miejsca na nogi dla pasażerów. Testowana przez nas Lancia Ypsilon Centenario, przygotowana z okazji 100-lecia włoskiej marki, miała dwukolorowe nadwozie i wnętrze.
Silnik
Z gamy dostępnych jednostek napędowych wybraliśmy benzynowy silnik o pojemności 1,4 l rozwijający moc 95 KM i współpracujący z 5-stopniową, manualną skrzynią biegów. Jednostka

napędowa jest dość cicha - hałas zaczyna przeszkadzać dopiero po osiągnięciu ok. 4500 obr/min. Mocniejsze wciśnięcie pedału gazu pozwala na dynamiczne rozpędzanie się, dzięki czemu sprawne ruszanie spod świateł i wyprzedzanie nie sprawia problemu.
Wrażenia z jazdy
Konstrukcja zawieszenia Ypsilona jest stosukowo prosta - z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Elementy tłumiące zestrojono przy tym miękko, dzięki czemu nierówności są dobrze tłumione. Odbija się to jednak

na stabilności pojazdy przy szybszym pokonywaniu zakrętów - tył ma tendencję do "uciekania". Dzięki zastosowaniu funkcji City w elektrycznym wspomaganiu układu kierowniczego, układ ten pracuje dużo lżej, co przydaje się w trakcie manewrowania np. na parkingu. Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie, a jej wyższe umieszczenie wpływa pozytywnie na wygodę obsługi. Ilość miejsca z przodu jest wystarczająca, z tyłu może go nieco brakować, szczególnie na nogi. Przesuwanie kanapy i składanie oparć foteli nie jest łatwe - dużo wygodniej robi się to np. w Nissanie Micra. Właściciel Ypsilona wyposażonego w felgi z lekkich stopów powinien zaopatrzyć się w płaski śrubokręt. Okazuje się, że zdjęcie panelu zasłaniającego śruby mocujące koło jest w zasadzie niemożliwe bez tego narzędzia, a co za tym idzie zmiana koła sprawia poważny kłopot.
Podsumowanie
Ypsilon to małe, zgrabne auto, które podoba się szczególnie paniom. Dość wysokie ceny sprawiają, że na jego zakup zdecydują się raczej osoby ceniące wyrafinowany wygląd niż szukające miejskiego samochodu.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1368 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 95/5800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 128/4500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,9 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 175 |
Pojemność bagażnika (l): | 215/290/910 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 5,6/8,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 378 x 171 x 153 |
Rozstaw osi (cm): | 239 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 |
Cena (zł): | 57 900 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | *** | Wystarczająca ilość miejsca z przodu, nieco zbyt mało przestrzeni na tylnej kanapie. |
Silnik | **** | Dość dynamiczna jednostka napędowa. |
Poziom hałasu | **** | Niski poziom hałasu; natarczywy staje się przy ok. 4500 obr/min. |
Zużycie paliwa | *** | Umiejętne obchodzenie się z pedałem gazu skutkuje stosunkowo niewielkim zapotrzebowaniem na benzynę, ale szybsza jazda po mieście jest okupiona ok. 9 l/100 km. |
Wyposażenie | ***** | Bardzo bogate wyposażenie z możliwością uzupełnienia o kilka "ekstra" elementów. |
Wyposażenie seryjne:
Lancia Ypsilon Centenario
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Tempomat | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | - |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Komputer pokładowy | S |
Radioodtwarzacz CD | S |
s - wyposażenie seryjne
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?