Lancia stara się utrzymać elegancki styl. Nadwozie najmniejszego modelu - Ypsilon - utrzymane jest w nobliwym stylu retro. Mimo to Lancia liczy również na młodszą klientelę.

Charakterystyczny przód małej Lancii nawiązuje do słynnego modelu Aurelia z lat 50. W trudnych dla przemysłu motoryzacyjnego czasach, producenci chwytają się każdego sposobu, by zwrócić na siebie uwagę. W każdym razie w dawnych, dobrych czasach marka Lancia wiele znaczyła i była prekursorem nowoczesnych rozwiązań technicznych. Do tych tradycji ma nawiązywać współczesny Ypsilon, który jest

autem należącym do segmentu B. W przeciwieństwie do innych małych aut jest dość drogi, co ma podkreślać jego elitarność.
Cechy szczególne
W zasadzie Ypsilon ma dwie charakterystyczne cechy - design oraz brak koła zapasowego. Koło zapasowe zastąpiono zestawem naprawczym i jest to bodaj najnowocześniejsze techniczne rozwiązanie w Ypsilonie. We wnętrzu zwraca uwagę tablica przyrządów umieszczona centralnie. Okrągłe wskaźniki zaprojektowane w stylu lat 50. są bardzo ładne, jednak w silnym słońcu trudno coś na nich odczytać. Szkoda, że nie udało się połączyć urody z funkcjonalnością. Pojazd produkowany jest wyłącznie w wersji 3-drzwiowej. Zajmowanie miejsca na tylnej kanapie nie jest wygodne, mimo przesuwanego do przodu

przedniego fotela. Jest to typowe dla aut 3-drzwiowych. Istnieje możliwość przesuwania tylnej kanapy wzdłuż auta, co pozwala regulować ilość miejsca na nogi kosztem objętości bagażnika - od 215 do 290 l. W praktyce to mało przydatne rozwiązanie.
Silnik
Z gamy dostępnych jednostek napędowych wybraliśmy benzynowy silnik o pojemności 1,4 l i mocy 95 KM. Ten stosunkowo młody, 16-zaworowy silnik jest stosowany również w autach marki Fiat. Stanowi zupełnie wystarczające źródło napędu dla małej Lancii, a przy tym dość oszczędne. W mieście przy normalnej jeździe

zużycie paliwa nie przekracza 9 l na 100 km. Silnik wyraźnie się ożywia przy obrotach powyżej 4 000 obr/min i wtedy jest głośny.
Wrażenia z jazdy
Trudno oczekiwać od małego auta wysokiego komfortu jazdy. Jest on ograniczony rozstawem osi i konstrukcją zawieszenia, która w przypadku Ypsilon jest dość prosta. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Dzięki właściwie dobranej charakterystyce elementów tłumiących zawieszenia, podczas jazdy nie odczuwa się zbytnio fatalnego stanu naszych dróg. Szybka jazda na zakrętach powoduje przechyły nadwozia, ale własności jezdne auta są poprawne. Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów jest wygodna w obsłudze. Dużą zaletą Ypsilon jest bardzo skuteczny układ hamulcowy. Z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się na drodze poniżej 40 m. To ważne, bowiem mocny silnik zapewnia całkiem niezłą dynamikę. Mankamentem Lancii jest dość wysoki poziom hałasu przy wyższych prędkościach jazdy. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego ma funkcję City, którą po włączeniu przyciskiem można wykorzystać do parkowania w ciasnych miejscach.
Podsumowanie
Ypsilon nie jest tuzinkowym autem i swoim wyglądem zwraca uwagę, szczególnie pań. Z silnikiem 1,4 l Ypsilon ma dobrą dynamikę i bogate wyposażenie seryjne. Za tę wyjątkowość i elegancję trzeba zapłacić 55 900 zł. Piękno nie ma ceny.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1368 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 95/5800 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 128/4500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,9 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 10,9 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 175 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | 70* |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,2 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 215/290/910 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 47 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,6/8,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 378 x 171 x 153 |
Rozstaw osi (cm): | 239 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 |
Cena (zł): | 55 900 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | *** | Wystarczająca ilość miejsca, utrudniony dostęp do tylnej kanapy. |
Silnik | **** | Silnik robi dobre wrażenie - jest dość oszczędny, ale niestety głośny. |
Poziom hałasu | *** | Poziom hałasu jest na granicy uznawanej za przyzwoitą. |
Hamulce | ***** | Droga hamowania Ypsilon jest dość krótka i zbliżona do drogi hamowania Nissana Micry. |
Dynamika | **** | Wystarczająca dynamika, zbliżona do dynamiki Nissana Micry 1,4 l/88 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Ypsilon zużywa więcej paliwa niż np. Nissan Micra 1,4 l/88 KM, ale różnice są niewielkie. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Przyzwoity europejski poziom konstrukcji, ale bez żadnych rewelacji. |
Wyposażenie | **** | Jest wszystko, co niezbędne. |
Wyposażenie seryjne:
Lancia Ypsilon Argento
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | - |
Klimatyzacja manualna | S |
Radioodtwarzacz CD | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?