Lancia Ypsilon 1.4

Ryszard Polit
Fot. R. Polit:  Lancia Ypsilon zwraca uwagę swoim wyglądem. Zauważyliśmy, że najbardziej podoba się paniom.
Fot. R. Polit: Lancia Ypsilon zwraca uwagę swoim wyglądem. Zauważyliśmy, że najbardziej podoba się paniom.
Lancia stara się zachować elegancki styl. Nadwozie najmniejszego modelu - Ypsilon - utrzymane jest w stylu retro.

Lancia stara się utrzymać elegancki styl. Nadwozie najmniejszego modelu - Ypsilon - utrzymane jest w nobliwym stylu retro. Mimo to Lancia liczy również na młodszą klientelę.

Fot. R. Polit:  Lancia Ypsilon zwraca uwagę swoim wyglądem. Zauważyliśmy, że najbardziej podoba się paniom.
Fot. R. Polit: Lancia Ypsilon zwraca uwagę swoim wyglądem. Zauważyliśmy, że najbardziej podoba się paniom.

 

Charakterystyczny przód małej Lancii nawiązuje do słynnego modelu Aurelia z lat 50. W trudnych dla przemysłu motoryzacyjnego czasach, producenci chwytają się każdego sposobu, by zwrócić na siebie uwagę. W każdym razie w dawnych, dobrych czasach marka Lancia wiele znaczyła i była prekursorem nowoczesnych rozwiązań technicznych. Do tych tradycji ma nawiązywać współczesny Ypsilon, który jest

Fot. R. Polit: Ypsilon to nieduże auto, znakomicie nadające się do jazdy w mieście. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego z funkcją City ułatwia
Fot. R. Polit: Ypsilon to nieduże auto, znakomicie nadające się do jazdy w mieście. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego z funkcją City ułatwia parkowanie w podziemnych garażach.

autem należącym do segmentu B. W przeciwieństwie do innych małych aut jest dość drogi, co ma podkreślać jego elitarność.

 

Cechy szczególne

 

W zasadzie Ypsilon ma dwie charakterystyczne cechy - design oraz brak koła zapasowego. Koło zapasowe zastąpiono zestawem naprawczym i jest to bodaj najnowocześniejsze techniczne rozwiązanie w Ypsilonie. We wnętrzu zwraca uwagę tablica przyrządów umieszczona centralnie. Okrągłe wskaźniki zaprojektowane w stylu lat 50. są bardzo ładne, jednak w silnym słońcu trudno coś na nich odczytać. Szkoda, że nie udało się połączyć urody z funkcjonalnością. Pojazd produkowany jest wyłącznie w wersji 3-drzwiowej. Zajmowanie miejsca na tylnej kanapie nie jest wygodne, mimo przesuwanego do przodu

Fot. R. Polit: Eleganckie, jasne wnętrze może się podobać.
Fot. R. Polit: Eleganckie, jasne wnętrze może się podobać.

przedniego fotela. Jest to typowe dla aut 3-drzwiowych. Istnieje możliwość przesuwania tylnej kanapy wzdłuż auta, co pozwala regulować ilość miejsca na nogi kosztem objętości bagażnika - od 215 do 290 l. W praktyce to mało przydatne rozwiązanie.

 

Silnik

 

Z gamy dostępnych jednostek napędowych wybraliśmy benzynowy silnik o pojemności 1,4 l i mocy 95 KM. Ten stosunkowo młody, 16-zaworowy silnik jest stosowany również w autach marki Fiat. Stanowi zupełnie wystarczające źródło napędu dla małej Lancii, a przy tym dość oszczędne. W mieście przy normalnej jeździe

Fot. R. Polit: Tylną kanapę można przesuwać wzdłużnie, regulując ilość miejsca na nogi kosztem wielkości bagażnika – od 215 do 290 l.
Fot. R. Polit: Tylną kanapę można przesuwać wzdłużnie, regulując ilość miejsca na nogi kosztem wielkości bagażnika – od 215 do 290 l.

zużycie paliwa nie przekracza 9 l na 100 km. Silnik wyraźnie się ożywia przy obrotach powyżej 4 000 obr/min i wtedy jest głośny.

 

Wrażenia z jazdy

 

Trudno oczekiwać od małego auta wysokiego komfortu jazdy. Jest on ograniczony rozstawem osi i konstrukcją zawieszenia, która w przypadku Ypsilon jest dość prosta. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Dzięki właściwie dobranej charakterystyce elementów tłumiących zawieszenia, podczas jazdy nie odczuwa się zbytnio fatalnego stanu naszych dróg. Szybka jazda na zakrętach powoduje przechyły nadwozia, ale własności jezdne auta są poprawne. Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów jest wygodna w obsłudze. Dużą zaletą Ypsilon jest bardzo skuteczny układ hamulcowy. Z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się na drodze poniżej 40 m. To ważne, bowiem mocny silnik zapewnia całkiem niezłą dynamikę. Mankamentem Lancii jest dość wysoki poziom hałasu przy wyższych prędkościach jazdy. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego ma funkcję City, którą po włączeniu przyciskiem można wykorzystać do parkowania w ciasnych miejscach.

 

Podsumowanie

 

Ypsilon nie jest tuzinkowym autem i swoim wyglądem zwraca uwagę, szczególnie pań. Z silnikiem 1,4 l Ypsilon ma dobrą dynamikę i bogate wyposażenie seryjne. Za tę wyjątkowość i elegancję trzeba zapłacić 55 900 zł. Piękno nie ma ceny. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1368

Moc maksymalna (KM/obr/min):

95/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

128/4500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,9

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

10,9

Prędkość maksymalna (km/h):

175

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

70*

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,2

Pojemność bagażnika (dm3):

215/290/910

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

47

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,6/8,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):

378 x 171 x 153

Rozstaw osi (cm):

239

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

Cena (zł):

55 900

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Wystarczająca ilość miejsca, utrudniony dostęp do tylnej kanapy.

Silnik

****

Silnik robi dobre wrażenie - jest dość oszczędny, ale niestety głośny.

Poziom hałasu

***

Poziom hałasu jest na granicy uznawanej za przyzwoitą.

Hamulce

*****

Droga hamowania Ypsilon jest dość krótka i zbliżona do drogi hamowania Nissana Micry.

Dynamika

****

Wystarczająca dynamika, zbliżona do dynamiki Nissana Micry 1,4 l/88 KM.

Zużycie paliwa

****

Ypsilon zużywa więcej paliwa niż np. Nissan Micra 1,4 l/88 KM, ale różnice są niewielkie.

Nowoczesność konstrukcji

***

Przyzwoity europejski poziom konstrukcji, ale bez żadnych rewelacji.

Wyposażenie

****

Jest wszystko, co niezbędne.

 

Wyposażenie seryjne:

 

Lancia Ypsilon Argento

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

-

Klimatyzacja manualna

S

Radioodtwarzacz CD

O

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie